مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

بي خوابي بعد از ترك اعتياد يكي از شايع‌ترين مشكلات افراد بعد از كنار گذاشتن مواد است. اين مساله يكي از عوامل هشداردهنده‌ايست كه در بسياري از مواقع سبب مي‌شود تا فرد به مصرف مجدد ماده اعتيادآور سوق پيدا كند. به همين دليل ضروري است تا افراد راهي براي درمان آن پيدا كنند. درمان بي‌خوابي بعد از ترك اعتياد با استفاده از روش‌ها و داروهاي گوناگون امكان‌پذير است. در اين مقاله توضيحات كاملي در مورد علل و درمان بي‌خوابي بعد از ترك اعتياد داده شده است. اگر پس از ترك، علاوه بر بي‌خوابي با چالش‌هاي ديگري نيز رو به رو هستيد، مي‌توانيد مقاله  بعد از ترك اعتياد را مطالعه نماييد. 

منبع: بي خوابي ترك اعتياد

 

بي خوابي بعد از ترك اعتياد

بي خوابي يكي از شايع‌ترين عوارضي است كه بعد از ترك مواد مخدر به وجود مي‌آيد و حدوداً بين 97 درصد افراد ترك كرده ديده مي‌شود. خواب كافي يكي از مهم‌ترين مسائلي است كه در زندگي شما وجود دارد و بر كيفيت زندگي‌تان اثر مي‌گذارد. خواب باعث ايجاد آرامش و كاهش استرس مي‌شود، سيستم ايمني بدن را تقويت كرده و مغز را فعال‌تر مي‌كند و مي‌تواند در بهبود سريع‌تر و رهايي از اعتياد نيز بسيار كمك كننده باشد. اما در مقابل، كمبود خواب موجب تحريك‌پذيري، عصبانيت، اضطراب و افسردگي مي‌شود و قدرت تصميم‌گيري و تمركز افراد را كاهش مي‌دهد.

مشكلات خواب مي‌توانند تا حدي غير قابل تحمل شوند كه فكر فرد را به سمتي بكشانند كه تنها راه خوب خوابيدن، مصرف مجدد مواد مخدر است و اين يعني خطر بازگشت اعتياد افزايش مي‌يابد. بنابراين مشكلات خواب، يكي از مهم‌ترين بخش‌هاي درماني براي ترك اعتياد پايدار است و بايد به آن توجه ويژه‌اي شود. براي كسب اطلاعات در زمينه ترك اعتياد كليك كنيد.

مشكلات خواب بعد از ترك اعتياد

بسياري از افراد بعد از ترك اعتياد به مواد اعتيادآور، دچار مشكلات خواب مي‌شوند اما در بعضي افراد اين مشكل بعد از چند روز از بين مي‌رود و خواب آن‌ها نرمال مي‌شود. در ساير افراد ممكن است اين مشكلات خواب به سه شكل زير ادامه پيدا كند:

كم خوابي: اين افراد شب‌ها نمي‌توانند به راحتي به خواب بروند، دچار بي خوابي بعد از ترك اعتياد مي‌شوند و اين مشكل بسيار آن‌ها را آزار مي‌دهد.

كاهش كيفيت خواب: گروهي از افراد از كيفيت خواب خود شكايت مي‌كنند و مدعي هستند كه خواب خستگي آن‌ها را از بين نمي‌برد و روز بعد به قدري خسته‌اند كه انگار شب گذشته اصلا خوابي نداشته‌اند.

خواب بريده بريده: اگر چه اين افراد بيشتر از گروه‌هاي قبلي مي‌خوابند اما خواب آنان منقطع و بريده بريده است و بدن نمي‌تواند به آرامش لازم برسد.

 

بي خوابي بعد از ترك اعتياد چند روز طول مي‌كشد؟

مدت زمان بي خوابي بعد از ترك با توجه به شرايط فرد و ميزان مصرف او متفاوت است. حتي نوع ماده مصرفي نيز مي‌تواند در افزايش اين دوره يا كاهش آن نقش داشته باشد. اين دوره زماني با ترك اعتياد اصولي و تحت نظارت پزشك متخصص تا حد بسيار زيادي كاهش مي‌يابد. بهبود خواب فرد پس از يك دوره مشكلات خواب از نشانه‌هاي سم‌زدايي كامل تلقي مي‌شود. مشاوره ترك اعتياد نقش اساسي در كاهش اينگونه مشكلات دارد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره ترك اعتياد كليك كنيد.

 

درمان بي خوابي بعد از ترك اعتياد

همان طور كه گفته شد مشكلات خواب مي‌تواند خطر عود اعتياد را افزايش دهد. براي جلوگيري از اين اتفاق بايد به درمان مشكلات خواب خود بپردازيد. براي درمان بي خوابي روش‌هاي مختلفي وجود دارد ولي اصلي‌ترين كار براي درمان اين مشكل، پيدا كردن ريشه اصلي بي‌خوابي است. گاهي ريشه بي خوابي در استرس و اضطراب شماست. علاوه بر اين بي خوابي يكي از بارزترين علائم افسردگي است و در نتيجه قدم اول اين است كه به يك روانشناس مراجعه كنيد تا با انجام يك ارزيابي رواني دقيق به فهم بهتري از مشكل خود دست پيدا كنيد و با ديد روشن‌تري براي درمان بي‌خوابي اقدام نماييد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه علائم افسردگي كليك كنيد.

1. دارو درماني براي درمان بي خوابي بعد از ترك اعتياد

دارو درماني، يكي از روش‌هاي موثر براي درمان بي خوابي است. بنزوديازپين‌ها و باربيتورات‌ها از جمله گروه‌هاي دارويي هستند كه در درمان بي خوابي استفاده مي‌شوند. اما بايد از مصرف خودسرانه اين داروها خودداري كنيد و براي گرفتن نسخه مناسب به پزشك مراجعه نماييد. زيرا اين داروها خود اعتياد آورند و مي‌توانند منجر به اعتياد دارويي شوند. يكي ديگر از معايب درمان دارويي اين است كه معمولا با قطع مصرف دارو، بي خوابي با شدت بيشتري برمي‌گردد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه درمان بي خوابي كليك كنيد.

2. رفتار درماني شناختي

در اين نوع روش درماني به شما كمك مي‌شود تا بتوانيد افكار و عادت‌هاي مضر خود را تشخيص دهيد و اين افكار را با افكار بهتر و استراتژي‌هاي مقابله‌اي مناسب‌تري جايگزين كنيد. در رفتار درماني شناختي به طور خاص به شما كمك مي‌شود تا با افكاري كه مانع خواب شما مي‌شود، مبارزه كنيد و از اضطراب‌ها و استرس‌هاي خود رها شويد. تكنيك‌هاي مختلفي ممكن است در رفتار درماني شناختي براي درمان بي خوابي استفاده شوند، بعضي از آن‌ها عبارتند از:

بهداشت خواب: در اين تكنيك به شما كمك مي‌شود تا بدانيد چه رفتارهايي را انجام دهيد يا ندهيد تا بتوانيد خواب مناسب‌تري داشته باشيد، مانند عدم استفاده از كافئين و گوشي همراه قبل از خواب، انجام ورزش به طور منظم و...

تكنيك‌هاي آرام‌سازي: در تكنيك‌هاي آرام‌سازي مانند مديتيشن، ذهن آگاهي و تمرينات تنفس عميق، شما به آرام كردن عضلات و ذهن خود مي‌پردازيد تا اضطراب را از خود دور كنيد و با آرامش بيشتري به خواب رويد و كيفيت خواب بالاتري را تجربه كنيد. براي كسب اطلاع در زمينه ذهن آگاهي كليك كنيد.

تحمل بيدار ماندن: در اين روش از شما خواسته مي‌شود با وجود فراهم بودن شرايط خواب تلاش كنيد تا بيدار بمانيد؛ به اين ترتيب اين فكر كه "اگر تا صبح نتوانم بخوابم چه اتفاقي براي من مي‌افتد؟" و استرس ناشي از آن در شما از بين برود.

3. بي خوابي بعد از ترك اعتياد | طب سنتي

از ديدگاه طب سنتي، گروهي از گياهان هستند كه در تنظيم چرخه خواب افراد مؤثرند و استفاده از آن‌ها در كاهش بي خوابي بعد از ترك مي‌تواند بسيار مفيد باشد. به طور مثال گياه بابونه، گياهي است كه به آرام‌بخشي معروف است و مي‌توانيد شب‌ها قبل از خواب، از آن‌ها استفاده كنيد. حتي مي‌توانيد از روغن بابونه براي ماساژ دادن سرخود استفاده نماييد.

به گفته متخصصين طب سنتي، دم كرده گل بيدمشك اعصاب را آرام و خواب را زياد مي‌كند. تخم گياه شويد نيز خاصيت خواب‌آوري دارد و باعث افزايش هورمون‌هاي آرام‌بخش مي‌شود. گياه گشنيز، جوشانده ترخون و سبزيجاتي مثل هويج و كدوتنبل به دليل داشتن ويتامين A براي رفع بي خوابي مؤثرند، به اين ترتيب مي‌توانيد در رژيم غذايي خود از آن‌ها استفاده كنيد.

4. اتاق خواب آرامش بخش و برنامه خوابي منظم

سعي كنيد محلي ثابت براي خواب خود مشخص كرده و هر شب در يك جاي متفاوت نخوابيد. اتاق خود را از هر نور و يا صدا شديد دور نگه داريد و از بالش و تشك مناسب استفاده كنيد تا در طول شب بدن شما در حالت آرامش قرار گيرد. داشتن يك برنامه خواب ثابت و منظم بسيار كمك كننده است. سعي كنيد هر شب در يك زمان مشخص به خواب رويد تا چرخه خوابي شما تنظيم شود.

5. كمك گرفتن از ديگران

نقش حضور خانواده و عزيزان را در اين دوران به هيچ عنوان فراموش نكنيد. مشلات خواب بسيار آزاردهنده هستند پس اين احساس را با آنان در ميان بگذاريد و حتي از آنان بخواهيد كه برخي شب‌ها را با شما بگذرانند تا كمي از سختي آن كاسته شود. همچنين آنان مي‌توانند برخي شب‌ها به شما سر بزنند و احتياجاتتان را برطرف كنند. 

6. تغذيه، ورزش و خواب منظم

براي درمان بي خوابي بعد از ترك اعتياد بايد يك برنامه خواب منظم را در پيش بگيريد و همواره به آن پايبند باشيد. روزها با ورزش كردن خود را خسته كنيد و از چرت‌هاي روزانه بپرهيزيد. اين گونه مي‌توانيد شب با خستگي بيشتري به خواب برويد. تغذيه مناسب و ورزش نقش بسيار مهمي در افزايش خلق و خو دارند. از مصرف كافئين بپرهيزيد چراكه كيفيت خواب شما را برهم مي‌زند. 

7. مديريت اضطراب

اضطراب ارتباط مستقيمي با كيفيت خواب دارد. حتي اگر فرد قبلا اختلالات اضطرابي نداشته باشد نيز ممكن است در فرايند ترك آن را تجربه كند. توصيه مي‌شود كه براي كنترل و مديريت اضطراب از يوگا، مديتيشن و ورزش استفاده كنيد و حتما با يك فرد متخصص مشورت نماييد تا راهكارهاي كنترل اضطراب را به شما آموزش دهد.

براي دريافت مشاوره در زمينه درمان بي خوابي بعد از ترك اعتياد مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: بي خوابي ترك اعتياد

امتیاز:
بازدید:
برچسب: بي خوابي ترك اعتياد،
موضوع:
[ ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ ] [ ۱۱:۴۴:۴۹ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی