مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

نشانه‌هاي اعتياد به الكل چيست؟ الكل يكي از انواع مواد اعتيادآور به حساب مي‌آيد و قدرت اعتيادآوري آن كمتر از ساير مواد نيست. الكل به دليل تاثيرش بر كاهش عملكردهاي حياتي بدن، جزء مواد كندكننده دسته‌بندي مي‌شود. در نتيجه فردي كه الكل مصرف مي‌كند سرعت پردازش اطلاعات در ذهنش كم شده و عكس العمل‌هاي كندي از خود نشان مي‌دهد؛ بريده بريده صحبت كردن و سخت شدن راه رفتن از نشانه‌هاي اعتياد به الكل هستند. براي كسب اطلاع بيشتر از علائم، عوارض و روش‌هاي درمان اعتياد به الكل تا پايان اين مطلب با ما همراه باشيد. همچنين مي‌توانيد جهت كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره ترك اعتياد كليك كنيد

منبع: اعتياد به الكل

 

چه زماني مصرف الكل اعتياد محسوب مي‌شود؟

اعتياد به الكل كه تحت عنوان الكليسم نيز شناخته مي‌شود، سالانه تعداد زيادي از مردم را تحت تأثير خود قرار مي‌دهد. بسياري از افراد در سطح جهان از نوشيدني‌هاي الكلي مصرف مي‌كنند؛ اما اعتياد زماني اتفاق مي‌افتد كه در اثر مصرف مكرر الكل، بدن فرد تحمل پيدا كرده و دچار وابستگي جسمي و رواني شود. در پي تحمل ايجاد شده، بدن براي كسب لذت‌هاي قبلي به ميزان بيشتري از الكل احتياج پيدا مي‌كند. افزايش مداوم در مقدار مصرف، روز به روز به شدت اعتياد مي‌افزايد. براي كسب اطلاعات در زمينه تعريف اعتياد و انواع مواد اعتيادآور كليك كنيد. 

علائم اعتياد به الكل

براي اينكه بتوانيد تشخيص دهيد مصرف الكل منجر به ايجاد اعتياد در شما يا اطرافيانتان شده است يا خير مي‌توانيد علائم زير را در او بررسي كنيد. اما براي تشخيص نهايي حتماً با يك روانشناس متخصص در حوزه اعتياد مشورت نماييد.

- افزايش ميزان يا تعداد دفعات مصرف 

- ايجاد تحمل بسيار بالا در برابر تاثيرات الكل 

- نوشيدن الكل در زمان‌هاي نامناسب (براي مثال فرد پس از بيدار شدن اولين كاري كه مي‌كند نوشيدن است)

- اجتناب از رفتن به مكان‌هايي كه امكان نوشيدن الكل در آن جا وجود ندارد.

- تغيير در روابط دوستانه؛ دوستي با افرادي كه اهل مصرف سنگين الكل هستند.

- پنهان كردن مصرف  

- وابستگي به مصرف الكل براي انجام عملكردهاي روزانه 

- افزايش ميزان خواب آلودگي، افسردگي و مشكلات هيجاني 

- درگيري با مشكلات قانوني و اداري نظير دستگيري و اخراج شدن از كار 

دلايل روي آوردن و اعتياد به الكل

وابستگي به الكل يك دليل خاص ندارد؛ بلكه مجموعه‌اي از علائم دست به دست هم مي‌دهند كه در نهايت به اعتياد منجر مي‌شوند. از جمله دلايلي كه مي‌تواند باعث روي آوردن افراد به مصرف مداوم الكل شود عبارتند از:

- اختلالات خواب

- اختلالات اضطرابي (براي كسب اطلاع از اختلالات اضطرابي كليك كنيد.)

- اختلالات افسردگي (براي كسب اطلاع از افسردگي كليك كنيد.)

- مشكلات و اختلالات جنسي (براي كسب اطلاع از اختلالات جنسي كليك كنيد.)

- خود درماني براي مشكلات هيجاني 

- عوامل وراثتي و ژنتيكي

- فرار از مشكلات زندگي

و...

اثرات كوتاه مدت اعتياد به الكل

بعد از مصرف، الكل سريعاً وارد گردش خون شده و از اين طريق به مناطق مختلف بدن مي‌رسد و در نتيجه به خاطر اثرات الكل اغلب مناطق بدن كاركردشان مختل مي‌شود. شدت اين اختلالات با توجه به ميزان مصرف فرد متفاوت است كه در ادامه به برخي از اثرات مصرف مي‌پردازيم:

- عدم كنترل هيجانات
- عدم حفظ چهارچوب‌هاي شخصي و اجتماعي
- گرم شدن و افزايش دماي بدن
- زياد شدن اسيد معده
- تأثير روي مخچه و ناهماهنگي در حركات
- ناتواني در انجام حركات دقيق
- كند شدن واكنش‌ها به محرك‌هاي محيطي
- بروز خشم و پرخاشگري
- تاري ديد
- عدم پيوستگي صحبت‌ها و تفكر پراكنده
- تهوع و سر درد
- اثرات روي حافظه

اثرات بلند مدت اعتياد به الكل

مصرف و اعتياد به اين ماده در بلند مدت منجر به عوارض مزمني خواهد شد كه ممكن است ساليان سال فرد را درگير خود كند. خوردن الكل طبي نيز همين آثار و حتي اثرات مخرب‌تري به جا مي‌گذارد. براي آشنايي با عوارض خوردن الكل طبي كليك كنيد.

1- هپاتيت الكلي

بيماري‌هاي كبد شايع‌ترين بيماري‌هاي مرتبط با اعتياد به الكل است. هپاتيت الكلي بيماري است كه شخص در اثر مصرف زياد الكل به آن مبتلا مي‌شود. دردهاي بي‌سابقه و نامعمول شكم، تب و يرقان از جمله نشانه‌هاي اين بيماري هستند. هپاتيت الكلي در صورت مصرف طولاني مدت الكل، عواقب خيلي شديدتري از جمله مرگ را به دنبال دارد. خوشبختانه اگر شخص پس از ابتلا به بيماري مصرف را قطع كند و به سراغ درمان برود احتمال بهبودي وجود دارد.

2- سيروز كبدي

بيماري ديگري كه در اثر مصرف زياد الكل احتمال ابتلا به آن وجود دارد سيروز كبدي است كه زخم كبد نيز ناميده مي‌شود. افراد مبتلا به سيروز كبدي براي اجتناب از خطر مرگ حتماً بايد مصرف خود را قطع كنند. اين بيماري برگشت پذير نيست اما با توقف مصرف شانس زنده ماندن شخص بيشتر خواهد بود. تاكنون درمان‌هايي براي اين بيماري عنوان شده است اما در برخي موارد پيوند كبد تنها راه امكان‌پذير مي‌باشد.

3- اعتياد به الكل | هپاتيت C

افراد مبتلا به هپاتيت C در برابر عوارض مصرف الكل آسيب‌پذيرترند و در صورت ادامه مصرف، احتمال ابتلا آنان به سيروز كبدي و يا سرطان كبد در مقايسه با ساير افراد بيشتر مي‌شود.

4- سرطان

اعتياد به الكل و مصرف طولاني مدت آن احتمال ابتلا به برخي از انواع سرطان، به‌ويژه سرطان‌هاي مري، دهان، گلو، حنجره، روده، ركتوم و سينه را بالا مي‌برد.

5- التهاب لوزالمعده

لوزالمعده قند خون را با ترشح انسولين تنظيم مي‌كند و در هضم غذا نيز نقش مؤثري دارد. اعتياد به الكل مي‌تواند به لوزالمعده آسيب رسانده و منجر به شكل‌گيري بيماري التهاب لوزالمعده يا پانكراتيت گردد. پانكراتيت حاد منجر به دردهاي شكمي شديد كشنده مي‌شود. پانكراتيت مزمن نيز با دل‌دردهاي مزمن، اسهال و پايين آمدن شديد وزن شخص همراه است.

6- آسيب به قلب

اعتياد به الكل باعث بروز اختلالاتي در كاركرد قلب نيز مي‌شود و احتمال حملات قلبي، سكته و فشار خون را چندين برابر كند.

7- كاهش سيستم ايمني

اعتياد به الكل مي‌تواند باعث ضعف سيستم ايمني شود كه در نتيجه شخص در برابر بيماري‌هاي گوناگون مقاومت پايين‌تري خواهد داشت.

8- اعتياد به الكل | مغز

مصرف زياد الكل اثرات جبران ناپذيري روي قدرت تصميم‌گيري و رشد فرد نيز مي‌گذارد؛ اين امر به خصوص در نوجوانان بيشتر مشهود است. الكل اثرات طولاني و مخربي روي حافظه مصرف كننده نيز مي‌گذارد كه متأسفانه قابل جبران نخواهند بود. همچنين اعتياد به الكل به‌طور متوسط ۱۰ سال از عمر اشخاص را كم مي‌كند.

مرگ‌هاي ناشي از مصرف الكل بالاترين ميزان مرگ و مير ناشي از مواد محسوب مي‌شود. از جمله ديگر بيماري‌هايي كه الكل بر مغز و حافظه اثر مي‌گذارد سندرم ورنيكه كورساكوف مي‌باشد. قابل ذكر است مادراني كه در دوران بارداري و شيردهي الكل مصرف دارند براي كودك‌شان مشكلاتي نظير سندرم جنين الكلي پيش خواهد آمد. براي كسب اطلاعات در زمينه سندرم ورنيكه كورساكوف و سندرم جنين الكلي كليك كنيد.

9- اعتياد به الكل | بروز مشكلات مرتبط با باروري 

تحقيقات انجام شده در زمينه اثرات بلند مدت الكل نشان مي‌دهد كه اعتياد به اين ماده مي‌تواند قدرت باروري زنان و مردان را تحت تاثير قرار داده و در نتيجه بارداري را با دشواري مواجه كند. البته اين مسئله تنها به افرادي كه به مصرف سنگين الكل مي‌پردازند اختصاص ندارد. در واقع مصرف تفريحي اين ماده نيز مي تواند پيامدهايي را در زمينه باروري در پي داشته باشد. براي كسب اطلاع بيشتر در زمينه اثرات مصرف الكل والدين روي جنين كليك كنيد. 

10- تغييرات رفتاري 

بروز تغييرات رفتاري در پي اعتياد به الكل امري اجتناب ناپذير است. افرادي كه به مصرف الكل مي‌پردازند به مرور زمان پرخاشگرتر شده و تحريك پذيري بالاتري را از خود نشان مي‌دهند. اين مسئله مي‌تواند زمينه ساز بروز اختلافات بين فردي شده و در نهايت به انزواي بيمار بيانجامد. به همين خاطر بسيار اهميت دارد كه در ترك اعتياد به الكل، فرد علاوه بر پرداختن به سم زدايي بدن درمانهاي روان شناختي را نيز براي اصلاح رفتار دريافت نمايد. براي كسب اطلاعات در زمينه ترك اعتياد به الكل كليك كنيد.

درمان اعتياد به الكل

ترك اعتياد به الكل شامل سه مرحله مي‌شود:

1- قطع مصرف

2- سم‌زدايي

3- توان‌بخشي

هم‌زمان با مراحل ترك اعتياد به الكل، روان درماني ضروري است و در طي آن بايد دلايل بروز اين اعتياد شناخته شود و در پي رفع آن‌ها تلاش گردد. مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي در زمينه ترك اعتياد به مواد اعتياد آور آماده خدمت رساني مي‌باشد. براي كسب اطلاعات در زمينه روان درماني كليك كنيد.

پيشگيري از اعتياد به الكل؛ توصيه‌هايي براي خانواده‌ها 

بسياري از خانواده‌ها به خصوص آن‌هايي كه فرزند نوجواني در خانه دارند نگران اين هستند كه فرزندشان به سمت مواد يا الكل گرايش پيدا كنند. اما در عين حال نمي‌دانند روش درست براي پيشگيري از اعتياد به الكل چيست. در ادامه به چند توصيه مهم در اين زمينه اشاره كرده‌ايم.

1- نظارت غير مستقيمي بر دوستان فرزندتان داشته باشيد

در دوران نوجواني افراد بيش از هر زمان ديگري به گروه‌هاي دوستي اهميت مي‌دهند. هم چنين آن‌ها در اين زمان حساسيت بسيار زيادي نسبت به مداخلات خانواده در زمينه انتخاب دوست نشان مي‌دهند. در اين شرايط اتخاذ نظارت غير مستقيم تا حد زيادي مي‌تواند به پيشگيري از رفتارهاي پرخطر كمك نمايد. براي مثال شما مي‌توانيد به گرمي از دوستان فرزندتان استقبال كرده و با خانواده‌هاي آن‌ها آشنا شويد. همچنين گاهي از آن‌ها دعوت كنيد به خانه شما بيايند و زماني را با آن‌ها بگذرانيد. اين كار به شما كمك مي‌كند تا راحت‌تر بتوانيد بر روابط دوستي فرزندتان نظارت داشته باشيد.

2- به فرزندتان آگاهي بدهيد 

بسياري از نوجوانان اطلاعات كاملي از عوارض الكل ندارند. به خصوص در كشور ما كه الكل به صورت غيرقانوني به دست مردم مي‌رسد، در بسياري از موارد افراد سودجو مواد غير خوراكي را با الكل تركيب كرده كه در نهايت عوارض جبران ناپذيري نظير كوري يا مرگ براي فرد به همراه خواهند داشت. در نتيجه لازم است اطلاعات خود را در اين زمينه بالا برده و به فرزندتان نيز در اين باره آگاهي بدهيد.

3- مهارت حل مسئله را به فرزندتان بياموزيد  

برخورداري از مهارت حل مسئله يكي از مهم‌ترين توانايي‌هايي است كه تا حد زيادي از اعتياد به مواد و الكل پيشگيري مي‌كند. چرا كه در حقيقت اعتياد از نظر متخصصين نوعي حل مسئله ناسالم براي مشكلات زندگي است. به عبارت ديگر در بسياري از مواقع افراد زماني كه احساس مي‌كنند نمي‌توانند از پس رنج‌هاي زندگي عبور نمايند به سمت الكل يا مواد كشيده مي‌شوند. در نتيجه ايجاد حمايت كافي از فرزند و تقويت روحيه حل مسئله در او مي‌تواند در پيشگيري از اعتياد تا حد زيادي موثر باشد.

4- اعتماد به نفس او را تقويت كنيد 

بسيار اهميت دارد كه به عنوان والدين به گونه‌اي رفتار كنيد كه حس اعتماد به نفس در فرزندتان تقويت شود. والديني كه كه دائما از فرزند خود انتقاد كرده يا او را با ساير افراد مقايسه مي‌كنند به طور ناخودآگاه به اعتماد به نفس فرزندشان آسيب مي‌زنند. در نتيجه از رفتارهايي نظير سرزنش، توهين و تحقير فرزندان به خصوص در دوران كودكي و نوجواني بپرهيزيد و احساس كارآمدي را در او تقويت كنيد. لازم است بدانيد افراد با اعتماد به نفس پايين زودتر در برابر پيشنهادهاي گروه دوستي مبني بر مصرف سيگار يا الكل تسليم مي‌شوند.

5- "نه" گفتن را به فرزندتان بياموزيد 

برخورداري از مهارت جرات ورزي و توانايي كافي براي نه گفتن يكي از موارد بسيار مهمي است كه در پيشگيري از اعتياد نقش مهمي ايفا مي‌كند. افرادي كه هرگز در اين زمينه آموزشي دريافت نكرده‌اند، بيش از ديگران در برابر مصرف مواد و الكل آسيب پذير هستند. كمك گرفتن از يك روانشناس در آموزش موثر اين مهارت‌ها تا حد زيادي مفيد خواهد بود. براي كسب اطلاعات در زمينه ترك اعتياد كليك كنيد. 

براي دريافت مشاوره در زمينه تشخيص و درمان اختلالات اعتياد مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: اعتياد به الكل

امتیاز:
بازدید:
برچسب: اعتياد به الكل،
موضوع:
[ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ ] [ ۰۹:۴۱:۱۱ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی