مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

ترياك نوعي ماده مخدر پرمصرف است كه امروزه بسياري از افراد جامعه را به كام خود كشيده و باعث نابودي زندگي بسياري از آن‌ها شده است. متأسفانه باورهاي غلطي در مورد فوايد استفاده از مواد مخدر و به‌خصوص مصرف ترياك وجود دارد. اما فراموش نكنيد كه علائم خوشايند مصرف، تنها مدت كوتاهي دوام مي‌آورند و بعد از گذشت زمان كوتاهي جاي خود را به وابستگي شديد و اعتياد مي‌دهند. از علائم اعتياد به ترياك مي‌توان به بي‌خوابي، بي‌اشتهايي، افسردگي، تعريق زياد و... اشاره كرد. اطلاع از ماهيت صحيح ترياك به شما كمك مي‌كند تا با آگاهي بيشتري در مورد ادامه مصرف يا ترك اين ماده مخدر تصميم بگيريد. براي دريافت اطلاعات بيشتر و مشاوره آنلاين مي‌توانيد در كانال ترك اعتياد حامي هنر زندگي عضو شويد. 

 

منبع: عوارض اعتياد به مصرف ترياك

 

ترياك و مشخصات آن

ترياك از پرمصرف‌ترين مواد مخدر در ايران محسوب مي‌شود كه از گل گياه خشخاش به دست مي‌آيد. حدود ده درصد از ترياك را مورفين تشكيل مي‌دهد. مورفين يك نوع مسكن قوي براي كاهش درد مي‌باشد و اين دليلي است كه خيلي از افراد از اين ماده استفاده مي‌كنند. مصرف طولاني مدت ترياك باعث ايجاد وابستگي و در نهايت اعتياد مي‌شود. از ترياك مواد مخدر ديگري نيز به دست مي‌آيد كه به آن‌ها مواد افيوني گفته مي‌شود. از جمله اين مواد مي‌توان به شيره، هروئين، كراك و... اشاره كرد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مواد مخدر كليك كنيد.

تاريخچه مصرف ترياك

ترياك شايد قديمي ترين ماده مخدري باشد كه از ديرباز تاكنون توسط مردمان نقاط مختلف دنيا مورد استفاده قرار گرفته است. براي مثال اين ماده در حدود 500 سال قبل از ميلاد مسيح  به دليل برخورداري از مورفين به عنوان نوعي ماده مسكن و پادزهر در مناطقي نظير مصر مصرف مي‌شد. هم چنين در طب سنتي بزرگاني نظير بقراط و ابوعلي سينا نيز ترياك را به عنوان داروي ضد درد و ضد اسهال تجويز مي‌كردند.

بررسي‌ها نشان مي‌دهند كه كشت گياه خشخاش قدمتي 2500 ساله در جهان دارد. با اين حال در قرن 17 ميلادي زماني كه استفاده از اين ماده در ميان مردمان چين رواج پيدا كرده متخصصين متوجه قابليت اعتيادآوري اين ماده شدند. از آن زمان به بعد تجارت ترياك شكل ديگري به خود گرفت. در واقع از آن به بعد اين ماده نه به عنوان دارو بلكه به عنوان يك ماده مخدر به مناطق مختلف دنيا از آسيا گرفته تا اروپا و آمريكا قاچاق شد. با وجود گذشت 4 قرن از كشف آثار و عوارض نامطلوب ترياك هنوز عده‌اي از افراد تحت تاثير باورهاي غلطي قرار دارند كه در گذشته در مورد مصرف اين ماده تصور مي‌شد. اين عقايد باعث مي‌شود كه آن‌ها آثار ناشي از اعتياد به ترياك را جدي نگرفته و با انتظارات دارويي كه از آن دارند از سر ناآگاهي درگير اعتياد به اين ماده شوند. براي آگاهي بيشتر در زمينه تعريف اعتياد كليك كنيد.

باورهاي غلط در مورد ترياك

از گذشته تاكنون مصرف ترياك در كشور ما رواج زيادي داشته است. يكي از مهم‌ترين دلايل آن عقايد و باورهاي غلط موجود در مورد اثرات اين ماده مخدر هست. برخي از اين باورهاي غلط شامل موارد زير مي‌شوند:

_ترياك باعث كاهش علائم بيماري‌هايي مانند بيماري‌هاي قلبي و ديابت مي‌شود.

_ترياك باعث كاهش اضطراب، غم و اندوه و استرس افراد مي‌گردد.

_ترياك باعث افزايش كارايي، توجه و تمركز مي‌شود.

_ترياك انرژي را بيشتر مي‌كند و فعاليت‌ها را بهبود مي‌بخشد.

_ترياك نسبت به مسكن‌هاي ديگر اثربخشي بيشتر و عوارض كم‌تري دارد.

_ترياك باعث افزايش قواي جنسي مي‌شود.

براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد تاثير مواد مخدر بر روابط زناشويي كليك كنيد. 

روش هاي مصرف ترياك و مشتقات آن

ترياك و مشتقات آن نظير شيره و سوخته به روش‌هاي مختلفي مورد استفاده قرار مي‌گيرند. متخصصان بر اين باورند كه نحوه مصرف مي‌تواند بر شدت اعتياد و عوارض جانبي كه فرد دچار آن مي‌شود تاثير بگذارد. براي مثال تزريق هروئين شديدترين اثرات را بر فرد وارد مي‌كند. چرا كه در اين شرايط ماده مخدر سريعا وارد جريان خون شده و به مغز راه مي‌يابد. همين امر باعث مي‌شود كه هروئين اعتيادآوري قوي‌تر و مخرب‌تري نسبت به ساير مواد مخدر داشته باشد. مصرف كنندگان ترياك اغلب از روش خوردن و تدخين يا همان دودكردن براي استعمال اين ماده استفاده مي‌كنند.

تشخيص اعتياد به مصرف ترياك

شايد در ابتداي مصرف، فرد تصور كند كه عملكرد او بهبود يافته و احساس آرامش و تمركز داشته باشد. تشخيص اعتياد به ترياك در روزهاي اول بسيار دشوار است ولي با گذشت زمان علائم و نشانه‌هاي اعتياد به ترياك بيشتر در فرد ظاهر مي‌شود. از آنجايي كه در بسياري از جلسات مشاوره ترك اعتياد با خانواده‌هايي مواجه بوديم كه در مورد نحوه تشخيص اعتياد فرزندشان سؤال داشتند، در پاسخ آنان بايد گفت كه با اطلاع دقيق از نشانه‌ها و علائم اعتياد به ترياك مي‌توانند اعتياد يا عدم اعتياد فرزندانشان را تشخيص دهند. البته پيش از هر اقدامي براي تأييد اين موضوع بايد با روانشناس مشورت صورت بگيرد. براي كسب اطلاعات در زمينه علائم اعتياد به مواد مخدر كليك كنيد.

تست اعتياد

در مراحل بعدي با استفاده از تست اعتياد مي‌توانيد از عدم اعتياد يا اعتياد شخص اطمينان حاصل كنيد. نكته‌اي كه بايد در اينجا متذكر شد و خانواده‌ها نيز بايد آن را در نظر بگيرند، اين است كه روش‌هايي براي تغيير نتيجه آزمايش اعتياد به ترياك و مواد مخدر ديگر وجود دارد كه افراد ممكن است از آن استفاده كنند. بنابراين در كنار نتيجه آزمايش اعتياد، توجه به علائم اعتياد نيز به خانواده‌ها در تشخيص اعتياد ياري مي‌دهد.

توصيه ما به خانواده‌هايي كه نسبت به اعتياد فرزندانشان شك دارند اين است كه ابتدا احساسات خود را كنترل كنند و با استفاده از مشاوره اعتياد با يك فرد متخصص بتوانند اعتياد فرزندشان را تشخيص دهند و راهكارهاي مناسب براي برخورد صحيح با فرد را بياموزند؛ چرا كه ممكن است شك شما درست نباشد و تغيير رفتار فرزندتان تحت تأثير عوامل ديگري اتفاق افتاده باشد. براي كسب اطلاع بيشتر در زمينه تست اعتياد كليك كنيد.

علائم اعتياد به مصرف ترياك

علائم اعتياد به ترياك با گذر زمان در فرد نمايان مي‌شود. مي‌توان علائم مصرف اين ماده را به دو نوع مختلف علائم جسماني و علائم رفتاري تقسيم‌بندي كرد :

1- علائم جسماني

-اثر سوختگي بر روي نوك انگشتان، اثر تزريق بر دست‌ها و پاها
-حالت تهوع و اسهال
-تعريق بيش از حد
-تب و لرز
-بي‌خوابي و بي‌اشتهايي
-خميازه كشيدن و خواب آلودگي
-گيجي و منگي
-مشكلات بينايي
-كاهش تنفس و مشكلات تنفسي
-تنگ شدن مردمك چشم
-كاهش تمايلات جنسي

2- علائم رفتاري 

-تغييرات ظاهري مانند كاهش وزن بي‌دليل و ظاهر آشفته و ژوليده
-افت تحصيلي و شغلي و عدم مسئوليت‌پذيري در امور
-ناتواني در تمركز كردن بر روي كارها
-درخواست‌هاي مكرر پول به دلايل مختلف از اطرافيان
-خود كم بيني، كاهش اعتماد به نفس و عزت نفس فرد (براي آگاهي بيشتر از اعتماد به نفس كليك كنيد.)
-احساس غمگيني و افسردگي زياد (براي آگاهي بيشتر از افسردگي كليك كنيد.)
-انزوا و گوشه‌گيري
-بي‌قراري و تحريك‌پذيري

اثرات اعتياد به ترياك بر مغز

ترياك همانند ساير مواد مخدر مغز و سيستم عصبي انسان را تحت تاثير خود قرار مي‌دهد. اين ماده عملكرد بسياري از مراكز مغز را سركوب كرده و در نتيجه باعث كند شدن بسياري از واكنش‌ها مي‌شود. براي مثال كاهش ضربان قلب، افت فشار خون و سطحي شدن تنفس همگي از جمله علائمي هستند كه در پي مصرف ترياك و ساير مواد مخدر افيوني اتفاق مي‌افتند. از همين رو مصرف بيش از حد اين ماده يا استفاده از آن با ساير مواد تضعيف كننده دستگاه عصبي مركزي مي‌تواند عواقب بسيار خطرناكي از جمله كاهش سطح هوشياري، بروز اغماء و مرگ را در پي داشته باشد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه عوارض اعتياد به ترياك كليك كنيد.

اعتياد چندگانه به ترياك و ساير مواد مخدر

در بسياري از موارد مصرف كنندگان ترياك به مرور زمان به استفاده از ساير مواد مخدر نيز روي مي‌آورند. علل و عوامل مختلفي در بروز اين مشكل نقش دارند. از جمله مهم‌ترين اين‌ها مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

- ايجاد اثر تحمل و نياز به دريافت مخدرهايي با مورفين بيشتر براي تجربه احساس تسكين دهندگي

- گرايش به مواد مخدر شادي آور به خاطر اثرات رخوت زايي و افسردگي ناشي از مصرف مواد افيوني

-  گرايش به ساير مواد مخدر براي غلبه بر آثار و عوارض جنسي ناشي از مصرف ترياك

-گرايش به ساير مواد مخدر افيوني براي تجربه اثرات مضاعف

ترك اعتياد به ترياك

اولين مرحله براي ترك اعتياد به ترياك، سم‌زدايي نام دارد كه حدود 15 روز طول مي‌كشد و طي اين زمان اثرات اين ماده از جسم فرد برطرف مي‌شود. در روزهاي ابتدايي قطع مصرف، افراد ممكن است دچار علائم ترك شوند كه بسيار دردناك است و باعث ايجاد علائمي مانند عرق سرد، تپش قلب، اسهال، دل پيچه، استفراغ، درد عضلاني، بي‌خوابي، بي‌اشتهايي، اضطراب، تندخويي و بي‌قراري مي‌شود. بسياري از معتادان در اين مرحله ممكن است ترك را رها كنند. اما بايد توجه داشت كه علائم خماري موقتي و گذرا بوده و پس از مدتي از بين مي‌روند. اما اين مرحله با وجود سختي‌هاي خود، ابتداي مسير ترك است و در ادامه خانواده فرد بايد به كمك او بيايند تا مهم‌ترين بخش ترك اعتياد، كه همان رفع وابستگي رواني است رخ دهد. براي آگاهي بيشتر در زمينه  ترك اعتياد به مواد مخدر و علائم ترك كليك كنيد.

به اين منظور فرد و خانواده او نيازمند دريافت خدمات روانشناسي و مشاوره ترك اعتياد به مواد مخدر هستند تا بتوانند با كمك يكديگر خطر بازگشت اعتياد را به صفر برسانند. توجه داشته باشيد كه حتماً قبل از اقدام به ترك از يك فرد متخصص در زمينه ترك اعتياد مشاوره بگيريد؛ چرا كه قطع ناگهاني مصرف مي‌تواند پيامدهاي جبران‌ناپذيري را در فرد باقي بگذارد و حتي در برخي از موارد سبب مرگ فرد شود. روانشناس متخصص در حوزه اعتياد با در نظر گرفتن شرايط جسمي و رواني فرد بهترين روش ترك را به شما پيشنهاد خواهد داد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه ترك اعتياد كليك كنيد.

سوالات متداول

- آيا براي ترك ترياك حتما بايد به كمپ هاي ترك اعتياد مراجعه كرد؟

خير، امروزه درمان هاي سرپايي مختلفي براي ترك اعتياد به ترياك و ساير مواد ابداع شده‌اند. براي انتخاب بهترين روش لازم است كه در ابتدا با يك روانشناس تماس گرفته و مشاوره ترك دريافت نماييد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره ترك اعتياد كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه تشخيص و ترك اعتياد به ترياك مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: عوارض اعتياد به مصرف ترياك

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ ] [ ۰۸:۲۹:۳۷ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی