مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

بسياري از مادران در مورد رژيم شيردهي مناسب از متخصصان سلامت و تغذيه سؤال مي‌پرسند. شير مادر مهم‌ترين منبع تغذيه‌اي نوزاد است و اگر مادر در اين دوران رژيم غذايي مناسبي را دنبال نكند كودك در رشد خود با مشكل مواجه خواهد شد و مواد مورد نياز بدن او تأمين نمي‌گردد. از طرف ديگر شيردهي فرايندي انرژي بر است و باعث مي‌شود كه بسياري از بانوان در اين دوران دائماً احساس ضعف و گرسنگي كنند. همين امر آن‌ها را وا‌مي‌دارد تا به دنبال غذاهاي مقوي‌تري باشند و از اين طريق بتوانند با نيروي بيشتري فعاليت‌هاي روزانه خود را انجام دهند. اگر شما نيز به دنبال كسب اطلاعات در مورد رژيم غذايي سالم در دوران شيردهي هستيد با ما تا انتهاي اين مطلب همراه باشيد. 

منبع: رژيم شيردهي

 

رژيم شيردهي چيست و چه كمكي به مادران مي‌كند؟

رژيم شيردهي نوعي راهنماي تغذيه‌اي براي مادراني است كه از شير خود براي تغذيه كودك استفاده مي‌كنند. اين رژيم‌ها به بانوان كمك مي‌كنند تا بدانند براي تأمين مواد مورد نياز بدن كودك بايد چه غذاهايي را مصرف كنند و از چه چيزهايي پرهيز نمايند. رژيم‌هاي شيردهي معمولاً از مواد غذايي بسيار مقوي تشكيل مي‌شوند تا مادران بتوانند بر ضعف و گرسنگي ناشي از شير دادن به نوزاد غلبه كرده و در نتيجه با كيفيت بيشتري فعاليت‌هاي روزانه و كارهاي مرتبط با نقش مادري را انجام دهند.

براي اطلاعات بيشتر در زمينه تغذيه مادران شيرده كليك كنيد.

 

رژيم شيردهي و لاغري در اين دوران

بسياري از مادران رژيم شيردهي را با رژيم لاغري اشتباه مي‌گيرند. اين در حالي است كه اكثر متخصصان رژيم‌هاي لاغري را براي دوران شيردهي مناسب نمي‌دانند و به مادران توصيه مي‌كنند براي ايجاد محدوديت‌هاي غذايي در برنامه روزانه خود دست كم تا پايان سال اول شيردهي به كودك صبر نمايند. اگر اضافه وزن و از دست رفتن تناسب اندام در دوران پس از زايمان شما را مي‌آزارد بهتر است كمي شكيبايي به خرج دهيد و با قدم‌هاي آهسته در جهت تناسب اندام گام برداريد.

در اين برهه از زندگي شما بيش از هر زمان ديگري به دريافت مواد مغذي كافي در طول روز نياز داريد و از دست دادن كالري زياد مي‌تواند مشكلات سلامتي را براي شما و ناكامي‌هاي رشدي را براي كودك به همراه بياورد. از همين رو در صورت استفاده از رژيم‌هاي لاغري تلاش كنيد تا كالري زيادي را در زمان اندك از دست ندهيد و كاهش وزن ناگهاني يا بسيار زياد را براي خود هدف‌گذاري نكنيد.

 

ميزان كالري مورد نياز در يك رژيم شيردهي سالم

مادران در دوران شيردهي نسبت به ساير بانوان در طول روز به دريافت 500 كالري نياز دارند. اما بايد اين نكته را در نظر بگيريد كه توانايي و ذخاير بدني هر فرد با ديگري متفاوت است و قانون ثابت و يكساني وجود ندارد كه به شما بگويد دقيقاً بايد چقدر كالري مصرف كنيد. متخصصان تغذيه ميزان كالري مورد نياز مادران شيرده را متناسب با عواملي نظير ميزان اشتهاي كودك، سن و وزن او، شاخص توده بدني خود مادر و عوامل ديگري نظير ميزان تحركات بدني در طول روز تعيين مي‌كنند.

 

توصيه‌هايي براي داشتن رژيم شيردهي سالم

رعايت برخي توصيه‌هاي غذايي به شما كمك مي‌كند تا هم خود انرژي و نيروي بيشتري داشته باشيد و هم سلامت كودكتان را تضمين كنيد. ما در ادامه به مهم‌ترين موارد در اين زمينه اشاره كرده‌ايم.

1- آب و مايعات بيشتري بنوشيد

يكي از نكات بسيار مهمي كه در دوران شيردهي بايد به آن توجه كنيد تلاش براي پيشگيري از خشكي بدن و دريافت آب كافي در طول روز است چراكه شير دادن به كودك تا حد زيادي باعث از دست رفتن آب بدن شما مي‌شود و به همين دليل است كه احتمالاً در اين دوران بيش از پيش احساس تشنگي مي‌كنيد. به عنوان يك قانون بهتر است تلاش كنيد تا پس از هر نوبت شير دادن به فرزند خود يك ليوان آب يا مايعاتي نظير شير و آبميوه‌هاي طبيعي را مصرف نماييد.

براي شناخت بيشتر در زمينه فوائد شير مادر كليك كنيد.

2- به تنوع غذايي در رژيم خود اهميت دهيد

از آنجايي كه مزه غذاهايي كه شما ميل مي‌كنيد از طريق شير به نوزاد منتقل مي‌شود بسيار اهميت دارد كه بتوانيد تنوع غذايي كافي در رژيم غذايي خود ايجاد كنيد و از انواع غذاها در اين دوران استفاده نماييد. اين كار به كودك كمك مي‌كند تا با طعم‌هاي مختلف آشنا شود و بتواند آن‌ها را دوست داشته باشد. بسياري از بدغذايي‌هاي كودكان به نوع تغذيه مادر در دوران بارداري و شيردهي مربوط مي‌شود. در واقع اگر شما از غذاهاي محدودي استفاده كنيد احتمال اينكه فرزندتان در آينده طعم‌هاي جديد را نپسندد بسيار خواهد بود.

3- براي داشتن رژيم شيردهي سالم مصرف كافئين روزانه خود را محدود كنيد

مصرف نوشيدني‌هاي كافئين دار در دوران شيردهي ممنوع نيست. با اين حال بهتر است كه از زياده‌روي در استفاده از آن‌ها پرهيز كنيد. متخصصان مصرف بيش از سه فنجان قهوه و 4 فنجان چاي را در طول روز توصيه نمي‌كنند چراكه كافئين مي‌تواند وارد شير شما شده و از اين طريق به كودك انتقال يابد. نوزاداني كه بيش از حد معمول با كافئين در شير مادر مواجه مي‌شوند اختلالاتي در خواب را تجربه كرده و علائمي نظير بي‌قراري، تحريك‌پذيري و گريه‌هاي شديد را از خود نشان مي‌دهند.

4- از خوردن زياد غذاهاي نفاخ بپرهيزيد

كودكان در سال‌هاي اوليه زندگي خود سيستم گوارشي ضعيف‌تري دارند. همين مسئله باعث مي‌شود كه بيش از بزرگسالان دچار دل درد و دل پيچه شوند. مصرف مواد غذايي گازدار و نفاخ با تأثيرگذاري بر شير مادر مي‌تواند سيستم گوارشي كودك را تحريك كرده و مشكلات او را در اين زمينه افزايش دهد. در نتيجه تلاش كنيد تا از مصرف بيش از حد نوشابه‌هاي گازدار و موادغذايي نفاخ خودداري كنيد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه تاثيرات شير مادر كليك كنيد.

5- براي داشتن رژيم شيردهي سالم از دريافت كافي ويتامين D مطمئن شويد

در دوران شيردهي مصرف ويتامين D كافي از ضرورت و اهميت خاصي برخوردار است چراكه مصرف اين ويتامين در داشتن استخوان‌هاي سالم هم براي شما و هم براي كودك نقش بسزايي دارد. بيشتر ميزان ويتامين D بدن از طريق قرار گرفتن در معرض نور خورشيد تأمين مي‌شود. اگر در طول روز به ميزان كافي در معرض آفتاب قرار نداريد يا در فصل زمستان كه نور كمتري به پوست مي‌رسد؛ بهتر است استفاده از مكمل‌هاي غذايي را در دستور كار خود قرار دهيد. براي اين كار لازم است كه ابتدا با پزشك خود مشورت نماييد و به تجويز او اين مكمل‌ها را مصرف كنيد.

 

سؤالات متداول

- آيا ممكن است نوزاد به غذاهايي كه مادر مي‌خورد حساسيت داشته باشد؟

تحقيقات نشان مي‌دهد كه تنها چيزي در حدود 1 درصد كودكان در برابر مواد غذايي استفاده شده توسط مادر واكنش‌هاي آلرژيك نشان مي‌دهند. در اين ميان غذاهايي نظير تخم مرغ، شير گاو و پروتئين سويا از جمله موادي هستند كه ممكن است منجر به واكنش‌هاي آلرژيك شوند با اين حال همان طور كه گفته شد احتمال اين موضوع بسيار كم است و جايي براي نگراني زياد براي آن وجود ندارد. در صورتي كه نوزاد پس از مصرف شير شما دچار استفراغ شديد و مشكلات پوستي و دفع خون از مدفوع شد سريعاً او را به اورژانس ببريد تا اقدامات لازم جهت مقابله با واكنش آلرژيك براي او انجام شود.

براي اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره كودك كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه رژيم شيردهي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: رژيم شيردهي

 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: رژيم شيردهي،
موضوع:
[ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ ] [ ۰۸:۴۸:۲۰ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی