مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

قرص بوسپيرون (Buspirone) با نام تجاري Buspar يكي از انواع دارو‌هاي ضد اضطراب است و براي درمان اختلال اضطراب فراگير كاربرد دارد. اين دارو با تاثير بر روي انتقال‌دهنده‌هاي شيميايي مغز و تنظيم آن‌ها، اضطراب را كاهش مي‌دهد. بوسپيرون نيز همانند بسياري از دارو‌هاي ديگر داراي فوايد و عوارض جانبي خاص خود است؛ بنابراين ضروري است كه براي مصرف و قطع اين دارو با پزشك مشورت كنيد. در ادامه اين مطلب به نحوه‌ي مصرف دارو، عوارض و تداخلات دارويي آن پرداخته‌ايم. اگر به دنبال راه درماني براي اضطراب هستيد، مي‌توانيد از مشاوره كنترل استرس و كاهش اضطراب كمك بگيريد.

منبع: عوارض بوسپيرون

 

موارد مصرف بوسپيرون

بوسپيرون يك داروي ضد اضطراب است و براي درمان علائم اختلالات اضطرابي مانند ترس، تنش، تحريك‌پذيري، ضربان قلب نامنظم و ساير علائم جسماني كاربرد دارد. اما نبايد به صورت تفنني مصرف شود زيرا ممكن است باعث بروز عوارض زيانباري شود. بوسپيرون به صورت تحقيقاتي در درمان افسردگي غيرملانكوليك و سندروم پاركينسون استفاده شده است. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه اختلالات اضطرابي و اختلال اضطراب فراگير كليك كنيد. 

طريقه مصرف قرص بوسپيرون

بوسپيرون بايد طبق نسخه‌ي پزشك مصرف شود و نبايد خودسرانه عمل كنيد. اين دارو به صورت دهاني مصرف مي‌شود و بهتر است كه بدون غذا مصرف كنيد، زيرا اگر به همراه غذا مصرف شود باعث تاخير در جذب دارو مي‌گردد. همراه دارو نبايد از گريپ‌فروت استفاده كنيد چراكه احتمال بروز عوارض جانبي دارو افزايش پيدا مي‌كند. مقدار و دوز مصرف آن بستگي به سن بيمار، شرايط بيمار و نوع بيماري دارد كه توسط پزشك تعيين مي‌شود. براي كسب اطلاعات در زمينه  دارو‌هاي ضد اضطراب كليك كنيد. 

تاثير رواني قرص بوسپيرون

داروي بوسپيرون علاوه بر درمان اضطراب، آرامبخش است و باعث مي‌شود كمتر احساس نگراني كنيد. اين دارو باعث كاهش كم‌رويي، خجالتي بودن و زود رنج بودن نيز مي‌شود. همچنين مي‌توانيد براي بهبودي وضعيت روحي‌تان در كنار دارو درماني، از روان درماني نيز استفاده كنيد تا نتيجه‌ي بهتري بگيريد و با مشورت پزشك و روان شناس به تدريج ميزان مصرف داروي خود را كم كنيد و  گرفتار عوارض ناخواسته‌ي آن نشويد. براي كسب اطلاعات در زمينه درمان اضطراب و درمان افسردگي كليك كنيد. 

عوارض قرص بوسپيرون

بوسپيرون همانند بسياري از دارو‌هاي ضد اضطراب ديگر علاوه بر فوايدي كه دارد، داراي عوارض جانبي نيز هست؛ پس مي‌توان با مشورت و راهنمايي مشاوران، درمان‌هاي روانشناختي را جايگزين درمان دارويي كرد و از عوارض آن در امان ماند. توصيه مي‌شود در صورت بروز هريك از عوارض زير پزشك خود را در جريان بگذاريد.

1. عوارض جانبي شايع

داروي بوسپيرون عوارض جانبي دارد كه بهتر است پيش از مصرف به آن‌ها توجه كنيد. اگر براي درمان اضطراب با روانشناس متخصصي در ارتباط هستيد، حتماً راجع به عوارض جانبي دارو از او سوال كنيد. ممكن است اين دارو با بدن شما سازگار نباشد. اصلي‌ترين عوارض جانبي بوسپيرون موارد زير هستند:

-گيجي
-سردرد
-تهوع، استفراغ و اسهال
-پرخاشگري و عصبانيت
-بي قراري
-هيجان غيرعادي
-اشكال در خواب

2. عوارض نادر

برخي از عوارض جانبي قرص بوسپيرون در موارد بسيار نادري پيش مي‌آيند. موارد زير را به عنوان عوارض خاص در نظر داشته باشيد و با پزشك خود راجع به آن‌ها مشورت كنيد. 

-درد قفسه سينه
-ضربان قلب تند
-ناهماهنگي عضلات
-افسردگي
-ضعف عضلات
-گلو درد
-كهير
-كرخت شدگي
-خشكي دست و پا

تداخلات دارويي قرص بوسپيرون

در صورت مصرف هرگونه دارو پزشك خود را مطلع سازيد تا با توجه به آن‌ها براي شما نسخه تجويز كند. برخي از داروهايي كه با بوسپيرون تداخل دارند به شرح زير هستند:

-اريترومايسين
-ايتراكونازول
-آلپرازولام (براي كسب اطلاع بيشتر در زمينه آلپرازولام كليك كنيد.)
-ترانيل‌سيپرومين
-منفنلزين
-پروكاربازين
-سلژيلين با دوز بيش از 10 ميلي گرم در روز
و...

مصرف همزمان اين داروها با قرص بوسپيرون سبب افزايش فشار خون و ساير مشكلات مي‌شود.

بارداري و مصرف بوسپيرون

در حال حاضر تاثير اين دارو روي زنان باردار به اثبات نرسيده است اما در صورتي كه باردار هستيد و يا قصد بارداري داريد توصيه مي‌شود پزشك خود را در جريان بگذاريد. همچنين اگر در دوران شيردهي هستيد نيز بايد در مصرف اين دارو احتياط كنيد و براي آرامش خاطر با پزشك خود مشورت نماييد. براي كسب اطلاع بيشتر در زمينه دوران بارداري كليك كنيد. 

نكات مهم در مصرف Buspirone

-قرص بوسپيرون براي بيماري فعلي شما تجويز شده است و نبايد براي بيماري‌هاي مشابه استفاده شود.

-در صورت بروز واكنش‌هاي آلرژيك به اين دارو پزشك خود را مطلع سازيد.

-اگر به بيماري هاي كليوي و كبدي مبتلا هستيد به پزشك خود اطلاع دهيد.

-اين دارو ممكن است باعث خواب‌آلودگي و گيجي شود، بنابراين توصيه مي‌شود در زمان مصرف اين دارو از رانندگي يا انجام كاري كه نياز به هوشياري دارد خودداري كنيد.

-دارو را طبق دستور پزشك مصرف كنيد، زيرا اگر از مقدار و دوز تجويز شده بيشتر مصرف كنيد ممكن است باعث بروز عوارض جدي مي‌شود. همچنين در صورت فراموشي يك نوبت مصرف، مقدار فراموش شده را هرچه زودتر مصرف كنيد مگر آنكه نوبت مصرف بعدي رسيده باشد.

-داروي بوسپيرون دور از نور و رطوبت و در دماي كمتر از ۳۰ درجه سانتيگراد نگهداري شود. دور از دسترس كودكان باشد و از نگهداري داروي تاريخ مصرف گذشته خودداري كنيد.

-اگر در ۱۴ روز گذشته از دارو‌هاي مهار كننده MAO استفاده كرده‌ايد قرص بوسپيرون را مصرف نكنيد، زيرا ممكن است تداخلات دارويي خطرناكي رخ دهد.

مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي

همانطور كه گفته شد قرص بوسپيرون بدون تجويز و نظارت يك فرد متخصص نبايد مصرف و يا قطع شود چراكه ممكن است عوارض جانبي جدي را با خود به همراه داشته باشد. اما اگر به هر دليلي به پزشك خود دسترسي نداريد و مجبور به مصرف اين دارو يا قطع آن هستيد، مي‌توانيد به صورت تلفني، در هر كجا كه هستيد با مركز مشاوره حامي هنر زندگي تماس بگيريد و از مشاوره دارويي اين مركز بهره‌مند شويد. همچنين شما مي‌توانيد با دريافت مشاوره كنترل استرس با درمان‌هاي غيردارويي اضطراب خود را كنترل كنيد. متخصصان و روانشناسان حامي هنر زندگي در خدمت شما هستند تا در اين زمينه ياري‌تان كنند. براي كسب اطلاع بيشتر در زمينه مشاوره كنترل استرس كليك كنيد. 

سوالات متداول

-چگونه قرص بوسپيرون را قطع كنيم؟

توجه داشته باشيد كه قطع اين دارو بايد حتما تحت نظر پزشك و تجويز او انجام گيرد. قطع ناگهاني ممكن است باعث بازگشت علائم اختلال و مشكلات جدي ديگر شود.

-آيا قرص بوسپيرون باعث لاغري مي‌شود؟

در موارد نادري تغييرات وزن پس از مصرف دارو مشاهده شده است. در برخي افراد باعث كاهش وزن و در برخي ديگر باعث افزايش وزن مي‌شود. 

براي دريافت مشاوره در زمينه داروي بوسپيرون مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: عوارض بوسپيرون

امتیاز:
بازدید:
برچسب: عوارض بوسپيرون،
موضوع:
[ ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ ] [ ۰۸:۵۸:۴۹ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی