مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

حريم خصوصي يا حريم شخصي يكي از ابتدايي‌ترين حقوق هر شخص است كه متاسفانه امروزه با پيشرفت جوامع و گسترش ارتباطات جمعي، تا حدودي ناديده گرفته مي‌شود و لازم است كه نگاه دوباره‌اي به آن داشته باشيم. حريم خصوصي همان مرزهاي فيزيكي، احساسي و رواني هستند كه هر فرد براي خود دارد و بدون حفظ آن نمي‌توان روابط اجتماعي و زندگي موفقي داشت. حريم خصوصي در ابعاد مختلف زندگي متفاوت است و افراد بايد بدانند كه حفظ حريم خصوصي در اجتماع، ميان والدين و فرزندان، ميان زن و شوهر و غيره چه تفاوت‌هايي دارد. مهم‌ترين نكته در حفظ حريم خصوصي اين است كه همه‌ي افراد بدانند هر كس علائق، نگرش و نيازهاي خاص خود را دارد و حريم هر فرد به اندازه حريم ديگري مهم و داراي اهميت است. در ادامه مقاله به بررسي كامل اين مسأله مي‌پردازيم.

منبع: حريم خصوصي

 

منظور از حريم خصوصي چيست؟

حريم خصوصي به معني مرزهاي فيزيكي، ذهني و احساسي مخصوص هر فرد است كه مانعي براي سودجويي و تجاوز ديگران به آزادي هر شخص مي‌شود. حريم شخصي باعث مي‌شود كه هر فرد بتواند هويت، عقايد، نگرش و احساسات خاص خود را داشته باشد. ضعف در حفظ حريم شخصي، باعث آسيب‌پذيري و مشكلات جدي براي فرد مي‌شود به طوري كه هركسي به خود اجازه مي‌دهد حريم آن فرد را زير پا گذاشته و وارد حريم امن او شود. احترام به حريم ديگران نيز يك امر واجب و بسيار ضروري است چرا كه بدون احترام به حريم خصوصي ديگران، روابط اجتماعي مناسبي ايجاد نمي‌شود. براي كسب اطلاعات در زمينه مهارت ارتباط موثر با ديگران كليك كنيد.

اهميت حريم خصوصي

مرزهاي حريم خصوصي مشخص مي‌كنند كه افراد مجاز به چه رفتارهايي با شما هستند. پس اگر ديگران با شما به درستي برخورد نمي‌كنند مسئوليت آن به پاي خود شماست. همچنين لازم به ذكر است كه افرادي كه مرز مشخصي براي خود ندارند، به حريم خصوصي ديگران نيز اهميتي نمي‌دهند. برخي از افراد همواره در پي رفع نيازهاي ديگران هستند و آن‌ها را اولويت مهم‌تري نسبت به خود مي‌دانند. اين گونه افراد در واقع حريم خصوصي براي خود ندارند و اين باعث مي‌شود كه كاركرد اطرافيان نيز تحت تاثير اين موضوع قرار بگيرد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه روابط اجتماعي كليك كنيد.

چگونه حريم خصوصي خود را براي ديگران تعريف كنيم؟

تعريف حريم شخصي براي ديگران كار بسيار مهمي است كه با رعايت برخي اصول قابل انجام است. در ادامه به مهم‌ترين اين اصول اشاره مي‌كنيم:

1. توانايي نه گفتن

براي حفظ حريم شخصي، لازم است كه افراد تا حدودي خودخواه باشند. منظور از خودخواهي اين است كه افراد به بهاي ناراحتي خود، ديگران را خوشحال نكنند. برخي از افراد توانايي نه گفتن به اطرافيان را ندارند و همه‌ي خواسته‌هاي ديگران را قبول مي‌كنند، حتي وقتي كه اين خواسته‌ها هيچ سودي به حال خودشان ندارد. براي كسب اطلاعات در زمينه مهارت‌هاي ارتباطي كليك كنيد.

2. مشخص كردن رفتارهاي قابل قبول

در صورتي كه يك فرد، رفتاري نامناسب با شما دارد و خط قرمزهايتان را رد مي‌كند، به او تذكر دهيد و از گفتن آن نترسيد. شما حق داريد كه رفتارهاي قابل قبول خود را براي ديگران مشخص كنيد و اجازه ندهيد كه ديگران بر خلاف آن با شما برخورد كنند.

3. داشتن آزادي شخصي

به خودتان ايمان داشته باشيد و اجازه ندهيد كه ديگران براي شما تصميم بگيرند. براي اين كه حريم شخصي داشته باشيد لازم است كه برخي از كارهايتان را خودتان انجام دهيد. وابستگي و كمك خواستن افراطي از ديگران باعث مي‌شود كه اطرافيان اعتقادي به حريم خصوصي شما نداشته باشند و آن را  ناديده بگيرند. اعتماد به نفس و استقلال خود را افزايش دهيد و از اين طريق به ديگران نشان دهيد كه براي خود يك حريم خصوصي مشخص داريد. براي كسب اطلاع بيشتر در زمينه آداب معاشرت كليك كنيد.

حريم خصوصي در روابط اجتماعي

كنجكاوي در ذات همه‌ي انسان‌ها وجود دارد اما انسان‌ها بايد بياموزند كه برخي مواقع بايد بر كنجكاوي خود غلبه كنند و به حريم خصوصي ديگران احترام بگذارند. مهم‌ترين مصداق‌هاي حفظ حريم شخصي در روابط اجتماعي عبارتند از:

-در اماكن عمومي همچون مترو و اتوبوس به مردم و صفحات موبايل و روزنامه آن‌ها خيره نشويد.

-در روابط و تصميم‌گيري‌هاي ديگران دخالت نكنيد. بهتر است تا قبل از اينكه از شما نظر خواهي نكرده‌اند در مورد زندگي شخصي ديگران نظر ندهيد.

-قبل از ملاقات با ديگران حتما به آن‌ها اطلاع دهيد و بي خبر به خانه كسي نرويد. مهمان ناخوانده باعث رنجش صاحبخانه مي‌شود.

حريم خصوصي ميان والدين و فرزندان

حريم شخصي ميان والدين و فرزندان همواره با مشكلاتي مواجه است. معمولا والدين با بهانه "من تجربه بيشتري دارم!" حق انتخاب را از فرزندان خود مي‌گيرند و نظرات خود را به آن‌ها تحميل مي‌كنند. در صورت نارضايتي و مخالفت فرزندان، دلخوري‌هايي ميان آن‌ها به وجود مي‌آيد. بهتر است كه والدين حريم خصوصي فرزندان خود را قبول كنند و به جاي تحميل نظرات خود، به گفتگو و قانع كردن آن‌ها بپردازند. از مهم‌ترين حريم‌هاي خصوصي فرزندان مي‌توان به اتاق آن‌ها اشاره كرد كه مخصوصا براي نوجوانان بسيار مهم مي‌باشد. بهتر است كه والدين بدون اجازه وارد اتاق فرزندان خود نشوند و وسايل آن‌ها را جابجا نكنند. در مورد رفتار با فرزندان به مقاله رفتار صحيح با فرزندان مراجعه نماييد. 

حريم خصوصي ميان زن و شوهر

حفظ حريم شخصي نقش بسيار مهمي در رضايت زن و شوهر از يكديگر و زندگي مشترك آن‌ها دارد. در صورتي كه يكي از زوجين كنترل‌گر و ديگري ازادي طلب باشد، مشكلات زيادي در رابطه با حريم شخصي براي آن‌ها پيش مي‌آيد. سوالاتي همچون كجا مي‌روي؟ چرا گفتي؟ چرا جواب نداري؟ و غيره ممكن است به معني نقص حريم شخصي محسوب شود. البته حريم شخصي در زندگي مشترك يك موضوع حساس و بسيار مهم مي‌باشد و بهتر است كه براي اطلاعات بيشتر در اين زمينه با روانشناس متخصص مشورت كنيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه صميميت زناشويي كليك كنيد.

تاثير خدمات روانشناسي بر حريم خصوصي

حريم خصوصي در تمام ابعاد زندگي انسان به چشم مي‌خورد و حفظ آن ارتباط مستقيمي با رضايت از زندگي دارد. به همين دليل ضروري است كه راه‌هاي حفظ حريم شخصي خود را ياد بگيريد و در عين حال به حريم اطرافيان نيز احترام بگذاريد. اينگونه مي‌توانيد ارتباط سالم و موثري با ديگران برقرار نماييد و زندگي شخصي و اجتماعي خود را به بهترين نحو پيش ببريد. متخصصان و روانشناسان مركز مشاوره حامي هنر زندگي در خدمت شما هستند تا در اين زمينه ياري‌تان كنند. 

براي دريافت مشاوره در زمينه حريم شخصي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: حريم خصوصي

امتیاز:
بازدید:
برچسب: حريم خصوصي،
موضوع:
[ ۳ اسفند ۱۳۹۹ ] [ ۱۰:۰۹:۵۳ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی