مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

طلاق عاطفي چيست؟
هميشه جدايي و طلاق به صورت رسمي به ثبت نمي رسد، بلكه گاها شرايطي در زندگي افراد به وجود مي آيد كه ديگر هيچ محبت و عشقي ميان زن و شوهر وجود نداشته و با وجود اين كه آن ها همچنان با هم زندگي مي كنند، ولي ديگر اثري از روابطي كه در گذشته با هم داشته اند، هيچ چيزي ديده نمي شود.

در اين نوع از طلاق، ديگر هيچ احساسي ميان زن و شوهر ديده نمي شود و آن ها ابراز احساسات خود را از يكديگر دريغ مي كنند. معمولا در اين شرايط، هم ميزان اطمينان و اعتماد زوج ها به يكديگر كمتر شده و حتي به صفر رسيده و هم اين كه ممكن است هر يك از طرفين، ديگر جذابيتي براي يكديگر نداشته باشند. معمولا طلاق عاطفي را مي توان نخستين گام از مرگ يك رابطه ي زناشويي به شمار آورد كه صميميت ميان زوجين جاي خود را به بيگانگي داده و عموما در نهايت اين موضوع منجر به طلاق قانوني نيز خواهد شد.

طلاق عاطفي درجه هاي گوناگوني را شامل مي شود. از قهر كردن هايي كه خيلي ساده و بدون هيچ صحبت كردني و با سكوت انجام مي شوند گرفته، تا بحث و جدل هايي كه جدي تر بوده و همراه با توهين باشند  و حتي خشونت هاي فيزيكي و زد و خورد، همه و همه مي توانند طلاق عاطفي را در بر بگيرند. مفهومي كه مي تواند به خوبي طلاق عاطفي را توصيف كند، دلزدگي زناشويي است.

از اين واژه بار معنايي منفي زيادي نظير صفاتي مانند خشم، احساسات منفي، تنفر، نااميدي، دشمني، رنجش، زيان و ساير مواردي از اين دست دريافت مي شود كه همگي جايگزين حس هاي مثبتي نظير عشق و دوستي و احترام متقابل در زندگي زناشويي و روابط زن و شوهر خواهد شد. اگر شما هم در چنين شرايطي به سر مي بريد و يا احساس مي كنيد كه ممكن است در چنين شرايطي قرار داشته باشيد، تست طلاق عاطفي مي تواند به شما كمك كند تا وضعيت خود را بدانيد.

طلاق عاطفي از نظر روانشناسي

براي اين كه بتوان از منظر روانشناسي مطمئن شد كه طلاق عاطفي ميان يك زوج به وقوع پيوسته است، مي بايست تست طلاق عاطفي را انجام داد. اما پيش از آن باز هم از نظر روانشناسي وجود برخي نشانه ها و علائم و شناسايي آن ها مي تواند به زوجين كمك كند تا ببينند كه آيا در چنين وضعيتي قرار گرفته اند يا خير؟ برخي از اين نشانه ها به شرح زير مي باشند:
1. كاهش ميزان رابطه هاي عاطفي ميان زن و شوهر و يا از بين رفتن كامل آن
2. در صورتي كه هيچ يك از زوجين درباره مشكلات موجود ميانشان صحبتي نكرده و نسبت به مشكلات به وجود آمده كاملا بي تفاوت باشند.
3. در صورتي كه هر يك از زوجين براي همديگر وقت كمتري را نسبت به قبل اختصاص مي دهند و در عين حال بيشتر وقت خود را بيرون از منزل گذرانده و تفريحات تكي آن ها بيشتر از تفريحات دوتايي و خانوادگي آن ها است.
4. تعطيل شدن كليه ي روابط احساسي و معاشقه و روابط جنسي
5. پدر و يا مادر يا هر دوي آن ها تماما بر روي فرزند خود متمركز مي شوند و كليه ي احساسات و محبت خود را به جاي همسر خود، خرج فرزند و يا فرزندان مي كنند.

در صورت بروز چه نشانه ها و علائمي مي توان احتمال طلاق عاطفي را داد؟

در قسمت قبلي گفتيم كه علم روانشناسي، نشانه ها و علائمي را بيان مي كند كه به وسيله ي آن ها مي توان تا حدودي از وجود طلاق عاطفي ميان زوجين اطمينان پيدا كرد. اما به هر حال روش مطمئن تر، استفاده از تست طلاق عاطفي است كه بهتر است نزد يك مشاور خوب و مطمئن انجام شود. اما به طور كلي ساير اين نشانه ها به شرح زير هستند:
1. عدم توجه به تفكرات يكديگر و حتي اهميت ندادن
2. عدم وجود اعتماد بين زوجين
3. كمتر شدن وابستگي زن و شوهر به يكديگر
4. درز پيدا كردن مشكل ها، مسئله ها و رازهاي زناشويي به خارج از خانه
5. بزرگ كردن اشتباهات هر يك از طرفين به وسيله ي طرف ديگر، حتي هنگامي كه مسئله ي مهمي در ميان نباشد و همچنين استفاده از همين اشتباه به عنوان يك اهرم براي سرزنش و ملامت
6. شخم زدن گذشته و بازگو كردن مسئله ها و مشكل هاي آن به جاي اين كه چشم آن ها به آينده و موارد پيش رو باشد.
7. كمتر شدن شور و شوق زندگي در هر دوي زن و شوهر
8. قبول نكردن مشكل هاي موجود و صحبت نكردن در مورد آن ها. همين امر مي تواند سبب به وجود آمدن جبهه هاي منفي عليه همسر شده و اوضاع را بدتر كند.

طلاق عاطفي به چه علت هايي ممكن است بروز كند؟


هنگامي كه صحبت از رابطه ي ميان زن و شوهر مي شود، موارد بسياري هستند كه ممكن است بر روي رابطه ي آن ها اثر بگذارند. طلاق عاطفي، يكي از همين موارد تاثير گذار بر رابطه ي ميان يك زن و شوهر است كه نه به يكباره، بلكه به صورت تدريجي و آرام آرام رخ مي دهد. بهترين راه براي شناسايي اين مشكل، استفاده از تست طلاق عاطفي است كه به وسيله ي روانشناس ها انجام مي شود.

اما در صورتي كه علت هاي اين موضوع را بشناسيم، گاها مي توانيم آن را شناسايي كنيم و حتي در برخي مواقع از وقوع و يا بدتر شدن آن جلوگيري كرده و حتي وضعيت را بهتر كنيم. اين علت ها به شرح زير هستند:
1. در صورتي كه هر يك از طرفين، داراي مشخصه هاي اخلاقي نامناسب و آزار دهنده باشد.
2. در صورتي كه زمان ازدواج در سنين بالا بوده و دير هنگام باشد.
3. بروز رفتارهاي خشونتي به وسيله ي يكي از زن و يا شوهر
4. دخالت كردن خانواده ها آن هم بدون هيچ دليل و بدون مطرح شدن درخواست كمك از سوي زن و شوهر
5. از دست دادن موقعيت شغلي زن و يا شوهر
6. ضعيف بودن هر يك و يا هر دوي زن و شوهر در برقراري ارتباط به صورت گفتاري و غير گفتاري و مهارت هاي اين چنيني

ساير علت هايي كه براي طلاق عاطفي مطرح مي شوند، كدام است؟


در قسمت قبلي به تعدادي از علت هايي كه مي توانند منجر به بروز طلاق عاطفي ميان زوجين شوند، پرداختيم. همچنين گفتيم، مطمئن ترين راهي كه براي مطمئن شدن از بروز طلاق عاطفي ميان شما و همسرتان وجود دارد، استفاده از تست طلاق عاطفي است كه اصولي و علمي بودن آن به وسيله ي روانشناس ها انجام مي شود. 

در اين قسمت هم قصد داريم تا به بقيه ي عامل هايي در اين زمينه بپردازيم. اين علت ها به شرح زير هستند:

زوجين نسبت به هم شناخت خوبي نداشته و به همين علت هم قادر نيستند تا نيازهاي يكديگر را رفع كنند.

ازدواج هايي كه با ميل قلبي انجام نگرفته است و يكي يا حتي گاها هر دوي زوجين با اجبار تن به اين ازدواج تحميلي داده اند.
وجود تفاوت هايي در خانواده ي زن و شوهر به خصوص تفاوت هاي فرهنگي
در صورتي كه زن و شوهر از نظر شخصيتي، اخلاقي و رفتاري با يكديگر تناسب نداشته باشند.
ازدواج هايي كه به صورت ناگهاني و عجله اي و بر مبناي تنها احساسات انجام مي شوند و طرفين قادر نيستند تا قبل از ازدواج به خوبي روي هم شناخت پيدا كنند.
در صورتي كه هر يك از زوجين (براي خانم ها بيشتر پيش مي آيد) به علت فرار از خانه ي پدري و مشكلات موجود در آن به ازدواج پناه آورده باشند.
در صورتي كه اختلاف سني بالايي ميان زوجين وجود داشته باشد.

طلاق عاطفي و خيانت

ممكن است اين سوال براي شما هم پيش بيايد كه طلاق عاطفي چه ارتباطي با خيانت دارد؟ همان طور كه گفتيم، وقتي ميان زن و شوهر فاصله مي افتد، ارتباطات عاطفي آن ها هم دستخوش تغيير شده و رو به نيستي و زوال مي گذارد. به تعبيري ديگر، تنها نقطه ي اتصال ميان اين زوجين همان نامي است كه از يكديگر در شناسنامه ي هم دارند و مهري كه بر اين ازدواج صحه مي گذارد.

لذا همين امر مي تواند به اين موضوع منجر شود كه هر يك از زوجين فكر كنند كه ديگر نسبت به هم تعهدي ندارند و آزاد و رها هستند. همين عدم تعهد مي تواند سبب شود تا رابطه هايي خارج از ازدواج مورد نظر ايجاد شده و به نوعي طلاق عاطفي، خود مي تواند عاملي براي شروع خيانت باشد. معمولا نخستين و يكي از مهمترين درخواست هايي كه هر زوج از پارتنر احساسي اش (حال مي خواهد زن باشد يا شوهر) دارد، اين است كه تحت هيچ شرايطي به وي خيانت نكند.

ولي هنگامي كه چنين اتفاقي به وسيله ي يكي از زوجين به وقوع مي پيوندد، اوضاع آن ازدواج كمي بغرنج مي شود. حتي اين امر سبب مي شود كه خارج شدن از اين وضعيت بسيار دشوارتر شده و گاها غير ممكن شود. طلاق عاطفي ميان زوج ها يكي از شايع ترين مواردي است كه حتي گاها خانواده ي نزديك زوجين نيز اطلاعي از آن ندارند.

براي اين كه زوجين بتوانند از بروز اين معضل در رابطه شان مطمئن شوند و اگر دوست دارند تا پيگير كارهايي براي رفع اين مشكل و بازگرداندن گرما به روابط و كانون خانواده شان باشند، مي بايست در گام نخست، تست طلاق عاطفي را انجام دهند. عموما اين تست به وسيله ي روانشناس انجام مي شود و سپس اين فرد، راهكارهايي براي حل موضوع ارائه خواهد داد.

استفاده از خدمات مشاوره در اين زمينه را فراموش نكنيد!


خدمات مشاوره در زمينه ي طلاق عاطفي مي تواند به هر يك از زوجين كمك شاياني كند. پيش از انجام هر كاري لازم است تا تست طلاق عاطفي انجام دهيد و سپس در جلسه ي مشاوره، مشكلاتتان را با روانشناس و يا مشاور خود در ميان بگذاريد.

قطعا اين فرد مي تواند در اين راه كمك به سزايي براي شما باشد. همچنين از اهميت مشاوره ي پيش از ازدواج هم غافل نشويد. بسياري از مشكل ها پيش از ازدواج قابل پيش بيني هستند و تنها كافي است تا كمي دقيق تر و اصولي تر به مسائل نگاه كنيم.

تست طلاق عاطفي  چگونه تستي است و چگونه مي تواند در اين زمينه كمك كننده باشد؟

روانشناسان و موسسه هاي مشاوره اي پس از اين كه نسبت به انجام مشاوره با فرد مراجعه كننده براي اين موضوع اقدام مي كنند، از آ نها مي خواهند تا پرسشنامه اي را تكميل كنند كه عموما تحت عنوان تست طلاق عاطفي شناخته مي شود. معروف ترين و پراستفاده ترين اين تست ها را مي توان تست يا پرسشنامه تعيين طلاق عاطفي گاتمن به شمار آورد. در اين تست همانند ساير تست ها، تعدادي سوال آورده شده است كه مي بايست با بله و خير به آن ها پاسخ داده شود.

اين پرسش ها در مورد بخش هاي مختلف زندگي فرد است كه وي مي بايد با دقت تمام و با صداقت به آن ها پاسخ دهد. طراحي اين پرسشنامه در سال دو هزار و هشت انجام شده و يكي از موفق ترين تست ها در اين زمينه مي باشد. كل تست گاتمن داراي بيست و چهار سوال است كه پس از پاسخگويي به آن مي بايست نتيجه ها را تفسير كرد.

نتيجه نيز عموما به اين شكل تفسير مي شوند كه پرسش هايي كه با جواب مثبت يا بله پاسخ داده شده اند، شمارش شده و در صورتي كه تعداد آن ها بيشتر از 8 باشد، يعني فرد در دام طلاق عاطفي گرفتار شده است و مي بايست در نخستين گام به مشاور مراجعه كرده و براي رفع مشكل خود اقدام كند. در زير نمونه ي پرسشنامه براي آشنايي بيشتر آورده شده است. 

نتيجه گيري
يكي از مشكل هاي شايع در زندگي زناشويي در حال حاضر طلاق عاطفي است. يعني شرايطي كه زوجين هيچ احساسي به هم نداشته و رابطه اي نيز برقرار نمي كنند. طلاق عاطفي مي تواند علت هاي مختلفي داشته باشد كه در اين مطلب، به طور مفصل به آن ها پرداختيم. بهتر است تا براي اطمينان از بروز اين موضوع در زندگي تان، نزد يك مشاور رفته و براي انجام تست طلاق عاطفي اقدام كنيد.

منبع: تست طلاق عاطفي

براي دريافت مشاوره در زمينه تست طلاق عاطفي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: تست طلاق عاطفي،
موضوع:
[ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ ] [ ۰۱:۰۹:۳۸ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی