مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

Blood urea يا اوره خون

اوره يك ماده زائد طبيعي است كه بدن پس از خوردن غذا آن را توليد مي كند. كبد انسان پروتئين هاي موجود در مواد غذايي را تجزيه كرده و اوره را در خون آزاد مي كند. در نهايت اوره خون از طريق كليه ها دفع مي شوند. كليه هاي سالم در هنگام دفع اوره، مقدار كم و مشخصي را نگه مي دارند اما در شرايطي كه كليه ها از سلامت كافي برخوردار نباشند وعملكرد شان مختل شده باشد، در دفع اوره به مشكل برخورده و مقدار بيشتري از آن را در بدن ذخيره مي كنند. غلظت خون بالا و اسهال شديد در طولاني مدت نيز مي توانند باعث افزايش اوره خون شوند. ميزان طبيعي اوره در بدن افراد تقريبا 15 تا 45 ميلي گرم است؛ بيشتر بودن آن نشان مي دهد كه سلامت كليه ها به خطر افتاده است. پزشكان و متخصصان با انجام تست اوره عملكرد كليه‌ها را مي‌سنجند.

هم چنين با استفاده از آزمايش اوره خون مي توان موفقيت و نتيجه بخشي فرايند دياليز را نيز مشخص نمود. اگر اوره خون زياد باشد مي توان نتيجه گرفت كه فرايند دياليز و كليه مصنوعي با موفقيت پيش نمي روند و اثربخشي لازم را ندارند. هم چنين در صورتي كه اوره خون كمتر از حد نرمال باشد، احتمال بيماري كبد يا سو تغذيه مطرح مي گردد. از سوي ديگر اوره خون مي تواند نشانه اي از بيماري ديابت نيز باشد؛ پس ضروري است كه با انجام آزمايش هاي ممختلف همچون تست اوره خون از سلامت خود اطمينان حاصل نماييد.

blood urea چگونه ايجاد مي شود؟

از تجزيه آمينواسيد ها، آمونياك ساخته مي شود كه به دليل سمي و مضر بودن براي بدن بايد تغيير كند. در نتيجه آمونياك ها با دي اكسيد كربن در كبد تركيب مي شوند و blood urea ساخته مي شود. تبديل آمونياك به اوره باعث مي شود كه سمي بودن آن كاهش يابد تا حدي كه بدن بتواند مقداري از آن را در خود تحمل كند.

نتايج آزمايش blood urea

در اين بخش از مقاله معني blood urea در آزمايش خون به بررسي نتايج آززمايش كي پردازيم. به طور كلي نتايج اوره خون به دو صورت ميلي گرم بر دسي ليتر و ميلي مول در ليتر تفسير مي شود. نتيجه blood urea 7 تا 25 ميلي گرم بر دسي ليتر و 2.5 تا 7.1 ميلي مول بر ليتر، نرمال محسوب مي شود. البته حد طبيعي اوره خون با توجه به روش آزمايشگاه و متغييرهاي ديگري همچون سن و شرايط جسمي شما متفاوت خواهد بود.

به همين دليل ضروري است كه از تفسير خودسرانه آزمايش بپرهيزيد و نتيجه را حتما به پزشك متخصص خود نشان دهيد. ميزان اوره خون با افزايش سن بالا مي رود؛ به همين دليل در شيرخواران از كم ترين سطح ممكن برخوردار است و در ساير كودكان نيز با توجه به افزايش سن متغيير است. سطح نرمال اوره خون افراد مختلف در يك نگاه به شرح زير است:

_نوزادان زير يك سال بين 3 تا 12 ميلي گرم
_كودكان يك تا هفت سال 7 تا 20 ميلي گرم
_زنان بالغ 6 تا 21 ميلي گرم
_مردان بالغ 8 تا 24 ميلي گرم

دلايل افزايش blood urea در خون

همانطور كه گفته شد از بالا بودن اوره خون مي توان عدم كاركرد صحيح كليه ها را برداشت كرد. اما در برخي مواقع نيز به دلايل ديگري سطح blood urea افزايش مي بايد. اين دلايل به شرح زير هستند:

_انسداد مجاري ادراري
_نارسايي احتقاني قلبي يا سابقه حمله قلبي در فاصله نزديك
_خونريزي دستگاه گوارش
_كمبود آب بدن به دليل آب خوردن كم يا دلايل ديگر
_شوكه شدن هيجاني
_سوختگي بسيار جدي و حاد
_مصرف برخي داروها همچون آنتي بيوتيك ها
_مصرف مكرر وعده هاي غذايي با پروتئين بالا

علائم و نشانه هاي بالا بودن blood urea

برخي از علائم و نشانه ها هستند تا كه بيانگر افزايش اوره خون مي باشند. آگاهي از اين نشانه ها به شما كمك مي كند تا نسبت به وضعيت سلامتي خود اطلاع بيشتري داشته باشيد و در صورت لزوم، سريعا به پزشك مراجعه نماييد. اين علائم و نشانه ها به صورت زير هستند:

_عدم تمركز كافي
_خستگي بسيار زياد و غيرطبيعي كه با استراحت نيز برطرف نمي شود.
_حالت تهوع
_استفراغ
_نفس تنگي
_تب
_درد و گرفتگي پاها
_كم اشتهايي يا بي اشتهايي

در صورتي كه اين علائم را داريد، به يك پزشك متخصص مراجعه نماييد تا با انجام آزمايشات لازم، سلامت بدن شما را بسنجد و در صورت وجود مشكلاتي همچون نارسايي كليه و بيماري ديابت سريعا براي درمان اقدام نماييد.

آمادگي براي آزمايش blood urea

در صورتي كه تنها تست blood urea را براي انجام داريد، نيازي به ناشتا بودن نيست و حتي بهتر است كه رژيم غذايي هميشگي و روتين خود را داشته باشيد تا نتيجه آزمايش كاذب نباشد. مثلا ورزشكاراني كه مقدار زيادي گوشت و پروتئين در وعده هاي غذايي خود مصرف مي كنند، قبل از آزمايش نيز بايد همين وعده را دريافت نمايند. اما در صورتي كه علاوه بر اوره خون، آزمايش هاي ديگري نيز براي انجام داريد، لازم است كه طبق دستور پزشك و مسئول آزمايشگاه ناشتا باشيد يا اقدامات احتياطي گفته شده را رعايت نماييد.

عوارض بالا بودن blood urea

در اين بخش از مقاله معني blood urea در آزمايش خون به بررسي عوارض بالا بودن اوره مي پردازيم. بالا بودن اوره خون عوارض و پيامدهايي را با خود به همراه خواهد داشت كه برخي از شايع ترين آن ها به صورت زير مي باشند:

_احتمال بروز بيماري‌هاي قلبي و عروقي
_افزايش احتمال سكته قلبي
_ خارش بدن كه به دليل تغيير تعادل مواد معدني بدن ايجاد مي‌شود.
_سفتي و دردناكي عضلات و مفاصل

همچنين با توجه به اينكه در مطالب فوق گفته شد كه blood urea با بيماري خطرناك ديابت نيز ارتباط دارد، بهتر است كه هرچه سريع تر براي تشخيص دليل بالا بودن اوره خون و درمان بيماري اقدام نماييد. لازم به ذكر است ك درمان بايد حتما تحت نظارت يك فرد متخصص باشد و روش هاي خانگي و خودسرانه مي توانند به جدي تر شدن مشكل يا اضافه شدن مشكلات ديگر بيانجامند. روش هاي خانگي و سنتي تنها در صورتي موثر واقع مي شوند كه در كنار روش هاي علمي و پزشكي مورد استفاده قرار گيرند.

اقدامات موثر براي كاهش blood urea

براي كاهش اوره خون لازم است كه رژيم غذايي مخصوصي را دنبال نماييد؛ براي اين منظور ضروري است كه مصرف غذا هايي با پروتئين بالا همچون گوشت، تخم مرغ، ماهي و ميگو را به حداقل برسانيد و به حد متعادلي از آن ها مصرف نماييد. هم چنين كاهش مصرف لبنيات همچون شير و پنير نيز مي تواند به كاهش اوره خون كمك كند. ساير روش هاي كاهش اوره خون عبارتند از:

_قرار دادن ميوه و سبزيجات در رژيم غذايي و استفاده بيش تر از آن ها
_ورزش و فعاليت هاي بدني منظم به صورت روزانه
_كاهش مصرف نمك در رژيم غذايي
_ترك كردن سيگار و ساير دخانيت
_ترك كردن نوشيدني هاي الكلي
_اجتناب از مصرف مكمل هاي حاوي پروتئين و كراتين

نكته: توجه داشته باشيد كه تمام موارد گفته شده را بايد تحت نظارت پزشك متخصص انجام دهيد و طبق رژيم غذايي و دستوراتي كه او داده است پيش برويد. در صورتي كه سطح blood urea بسيار بالا تر از حد معمول رفته باشد، تشخيص اورميا داده مي شود كه در آن صورت روش هاي فوق موثر نخواهند بود و لازم است كه دياليز انجام شود. دياليز عملكرد كليه ها را به صورت مصنوعي انجام مي دهد و مواد و سموم اضافي بدن همچون اوره را از بدن دفع مي نمايد.

معني blood urea در آزمايش خون | دلايل كاهش blood urea

در طول اين مطلب به دلايل بالا رفتن سطح اوره خون، عوارض و راه هاي درمان آن به تفضيل پرداخته ايم. اما در برخي موارد نيز سطح blood urea كاهش مي يابد كه در آن صورت نيز نشانه اي از عدم سلامت فرد و مشكلاتي در بدن است. كاهش سطح اوره خون بيانگر آن است كه كبد به درستي فعاليت نمي كند و دچار نارسايي شده است. هم چنين از ساير دلايل كاهش اوره خون مي توان به پرآب بودن ناشي از سندروم اضافه بار مايعات به دليل ترشح نادرست، عدم تغذيه صحيح و مناسب، بارداري فرد و… اشاره كرد.

تاثير داروها بر سطح blood urea

برخي از داروهاي خاص نيز مي توانند سطح اوره خون را تحت تاثير قرار دهند. داروهاي موثر بر افزايش سطح اوره خون عبارت اند از:

_آلو پورينول
_سيس پلاتين
_متيل دوپا
_آمينو گليكوزيد ها
_متوتروكسات
_گواندين
_كاربامازپين
_ريفامپين
_آلداكتون
_سفالوسپورين

از داروهاي موثر بر كاهش سطح blood urea نيز مي توان موارد زير را نام برد:

_كلرامفنيكل
_استرپتومايسين

نكته مهم: در صورت مصرف هريك از داروهاي فوق و يا هر داروي ديگر پزشك خود را در جريان قرار دهيد تا نتيجه آزمايش به اشتباه تفسير و بررسي نشود.
آزمايش تشخيص ميزان blood urea

براي تشخيص و بررسي ميزان اوره خون معمولا از آزمايش BUN استفاده مي شود. هم چنين ممكن است در كنار آن از آزمايش هاي تشخيصي ديگري همچون آزمايش خون كراتينين نيز استفاده نمايند. اين آزمايش با اندازه گيري ميزان نيتروژن اوره در خون به تشخيص موارد زير كمك مي كند:

_آسيب هاي كبدي
_سو تغذيه
_گردش خون ضعيف
_كمبود آب بدن
_آسيب مجاري ادراري
_نارسايي احتقاني قلب
_خونريزي در دستگاه گوارش

اين آزمايش به عنوان بخشي از فرايند درماني و معاينات منظم در دوره بستري در بيمارستان انجام مي گيرد. هم چنين پزشكان بعد از دوره درماني ديابت نيز از آن استفاده مي كنند. لازم به ذكر است كه آزمايش BUN ميزان blood urea را اندازه گيري مي كند اما علت پايين يا بالا بودن سطح آن را مشخص نمي كند. براي تشخيص علت و بيماري فرد، پزشكان از روش هاي تكميلي استفاده مي نمايند.

آزمايش هاي تكميلي بررسي سطح blood urea

آزمايش هاي ديگري نيز وجود دارد كه ممكن است در كنار آزمايش BUN براي تشخيص ميزان اوره خون مورد استفاده قرار گيرند. از اين آزمايش ها مي توان به آزمايش كراتينين، اسيد اوريك، سديم و پتاسيم اشاره كرد. آزمايش خون كراتينين معمولا بيشتر مورد استفاده قرار مي گيرد كه در ادامه به بررسي آن مي پردازيم.

اين آزمايش سطح كراتينين در خون را بررسي كرده و ميزان آن را اندازه گيري مي نمايد. كراتينين يك ماده زائد است كه پس از تجزيه كراتين موجود در عضلات به وجود مي آيد. سطح كراتينين در خون در كنار سطح اوره، اطلاعات مفيدي را در زمينه عملكرد كليه هاي در اختيار پزشك قرار مي دهد. در هر يك از كليه هاي انسان ميليون ها واحد كوچك به نام نفرون وجود دارد كه فيلتر كننده خون هستند. نفرون ها با تصفيه مداوم خون، مواد زائد و سموم را فيلتر كرده و آن ها را در كليه ذخيره مي كنند.

در نهايت با ادرار بخش بزرگي از اين مواد زائد از بدن دفع مي شوند. در صورتي كه هم سطح اوره خون و هم سطح كراتينين بالا باشد، مي توان اين نتيجه را استباط كرد كه نارسايي كليوي در فرد وجود دارد. براي كسب اطلاعات در زمينه 2hpp در آزمايش خون چيست كليك كنيد.

معني blood urea در آزمايش خون | معيارهاي كاركرد طبيعي كليه ها

همانطور كه گفته شد وظيفه اصلي كليه ها دفع سموم و مواد اضافي بدن مي باشد. از مهم ترين سموم در بدن مي توان به اوره و كراتينين اشاره كرد كه زياد بودن آن ها در خون مي تواند مشكلات سلامتي جدي را براي فرد به همراه داشته باشد. با توجه به اهميت دفع اين دو ماده توسط كليه ها، مي توان اين دو را به عنوان اصلي ترين معيارهاي كاركرد طبيعي كليه ها در نظر گرفت. به همين دليل در صورتي كه پزشك به ناراحتي ها و مشكلات كليوي شك كند، آزمايش bun براي بررسي اوره خون و آزمايش كراتينين سرم را براي اندازه گيري سطح كراتينين در خون تجويز مي نمايد. براي كسب اطلاعات در زمينه معني BLOOD SUGAR در آزمايش خون كليك كنيد.

چه بيماري هايي به نارسايي كليه ها منجر مي شوند؟

برخي بيماري ها به مرور زمان سلامت كليه ها را به صورت جدي مورد حمله قرار مي دهند و در نتيجه نارسايي كليوي اتفاق مي افتد. از اين بيماري ها مي توان به ديابت، فشار خون، عفونت و بيماري هاي كيستيك كليه اشاره كرد. هم چنين برخي از بيماري ها كه منجر به گرفتگي مسير ادرار مي شوند همچون سنگ كليه بزرگ، سنگ حالب انسدادي، بزرگ بودن پروستات و غيره نيز مي توانند باعث نارسايي شديد كليه شوند. و در آخر عواملي كه توليد اوره و عدم دفع آن را افزايش مي دهند نيز از دلايل نارسايي كليوي هستند كه در طول مطلب به توضيح آن ها پرداخته شود. رژيم غذايي سرشار از پروتئين و مصرف برخي از داروها از اين موارد مي باشند.

سخن آخر
و در نهايت لازم به ذكر است كه بيماري ها و ناراحتي هاي جسمي همچون نارسايي هاي كليوي و كبدي تاثير مستقيمي بر سلامت روان فرد نيز مي گذارند. بسياري از افراد دچار استرس و حتي افسردگي مي شوند و يا در زمينه فرايند درمان و سلامت خود به وسواس فكري مبتلا مي گردند. در اين شرايط ضروري است كه بتوانيد سلامت روان خود را حفظ نماييد و با انرژي و روحيه بالا در جهت درمان خود گام برداريد. متخصصان و روانشناسان مركز مشاوره حامي هنر زندگي در خدمت شما هستند تا به صورت حضوري و تلفني در اين زمينه شما را ياري نمايند.

سوالات متداول
_blood urea در آزمايش خون به چه معناست؟
Blood urea به معناي سطح اوره خون است. اوره يك ماده سمي است كه به دليل مضر بودن براي بدن، توسط كليه ها دفع مي شود و تنها مقدار كوچكي از آن در بدن باقي مي ماند.

_بالا يا پايين بودن سطح اوره خون چه چيزي را نشان مي دهد؟
بالا بودن سطح blood urea حاكي از آن است كليه ها از توانايي كافي براي دفع سموم برخوردار نيستند و پايين بودن آن نيز نشان مي دهد كه مشكلات و نارسايي هاي كبدي وجود دارد. البته دلايل متعددي ديگري نيز در اين زمينه وجود دارد كه بايد به وسيله آزمايش هاي تمكيلي توسط پزشك مورد بررسي قرار گيرند.

_چگونه مي توان سطح اوره خون را كاهش داد؟
درمان اوره خون به موارد زيادي همچون ميزان بالا بودن آن بستگي دارد. در صورتي كه چندان حاد نباشد، مي توان با توصيه هاي پزشك و هم چنين رژيم غذايي سالم و ورزش منظم سطح آن را كاهش داد و سلامت بدن را حفظ كرد. اما در صورتي كه بالا بودن سطح اوره خون بسيار زياد باشد، لازم است كه دياليز انجام گيرد تا سموم بدن با استفاده از يك فرايند مصنوعي دفع شوند.

_آزمايش هايي كه براي سنجش سطح blood urea مورد استفاده قرار مي گيرند، كدامند؟
معمول ترين آزمايش، تستbun مي باشد كه مستقيما سطح اوره خون را اندازه گيري مي كند. هم چنين ممكن است پزشكان براي بررسي علت بالا يا پايين بودن ميزان سطح اوره خون، آزمايش هاي تكميلي ديگري همچون تست كراتينين، پتاسيم، سديم و اسيد اوريك را تجويز نمايند.

منبع: معني blood urea در آزمايش خون

براي دريافت مشاوره در زمينه معني blood urea در آزمايش خون مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

امتیاز:
بازدید:
[ ۳ خرداد ۱۴۰۰ ] [ ۱۲:۴۷:۱۳ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی