مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

ضرورت سلامت مادر در دوران بارداري

در اين بخش از مقاله آزمايش قند خون بارداري چگونه است به بررسي ضرورت سلامت مادر مي پردازيم.سبك زندگي مادران باردار اهميت زيادي در سلامت جنين دارد. ارتقا سلامتي در اين دوران يكي از استراتژي هاي مهم در جهت پيشگيري از بيماري هاي مادران است. رفتارهاي ارتقا دهنده سلامت شامل فعاليت فيزيكي، مديريت استرس، رشد معنوي، تغذيه، مسئوليت پذيري سلامتي، روابط بين فردي موثر و آرامش روحي و رواني مادر مي شود. بارداري با تغييرات اجتماعي، فيزيولوژيكي و روان شناختي همراه است. هدف از اين مراقبت ها كاهش مرگ و مير مادران و افرايش زايمان طبيعي مي باشد. پدر و مادر شدن تغييرات زيادي را به دنبال دارد.

در دوران بارداري مسئوليت ها، روابط خانوادگي و خلق و خوهاي زن و مرد متفاوت مي شود. ابتدا به ساكن تغذيه قبل از بارداري بايد چك شود. كمبود مواد غذايي در خانواده هاي كم درآمد، بي اشتهايي مادر، دريافت ناكافي مواد غذايي و كالري، عفونت هاي حاد و حتي افسردگي كه بر اشتهاي مادران اثرگذار است، رژيم غذايي نادرست و تهوع و استفراغ نيز منجر به سو تغذيه مادران باردار مي شود. مادراني كه در اين دوران حساس تغذيه خود را جدي نميگيرند خطرات زيادي را براي خود و جنين ايجاد مي كنند.

پيامدهاي تغذيه نادرست در بارداري

تغذيه نادرست مشكلات و پيامدهاي جدي را به خود به همراه دارد كه برخي از مهم ترين آن ها به شرح زير هستند:

1-تولد زودرس كودك كه منجر به تاخير رشد، اختلالات شناختي و عفونت مي شود.
2-خونريزي هنگام زايمان
3-كاهش سيستم ايمني نوزاد
4-سطح پايين هوش
5-ضعف بينايي
6- اختلالات يادگيري
7-ايتلا به بيماري هاي قلبي عروقي
8-كم خوني
9-فلج اسپاسمي و بيماري هاي مربوط به غده تيروئيد
10-در مواردي حتي سقط جنين و يا تولد نوزاد مرده

بنابراين مادران در اين دوره بايد تعادل و تنوع را در رژيم غذايي خود داشته باشند. انجام ورزش هاي آرام زير نظر پزشك متخصص در افزايش سلامت فيزيكي آنان موثر است. ذكر اين نكته لازم است كه درسه ماه دوم دوران بارداري انقباضات رحم در مادر وجود دارد. اين درد شب ها اوج مي گيرد و در اواخر بارداري نيز هم چنان هست

اهميت سلامت رواني در بارداري

در اين بخش از مقاله آزمايش قند خون بارداري چگونه است به بررسي اهميت سلامت رواني مادر مي پردازيم. علاوه بر سلامت جسماني، سلامت روحي و رواني مادران باردار نيز حائز اهميت است. آنچه روان مادر باردار را آزار مي دهد، نوزاد به دنيا نيامده هم آن را ادراك مي كند چرا كه وضعيت عاطفي مادر و جنين در اين دوران بهم گره خورده است. اضطراب، استرس، افسردگي، وسواس هاي فكري و درگيري هاي خانوادگي و مشكلات با همسر در سلامت جنين تاثيرگذار هستند. نگراني هاي مادر در اين ايام تشكيل ساختارهاي مغزي جنين و رشد هيپوكامپ را مختل مي كند.

استرس مادر با زايمان زودرس و ناتواني در رشد و مشكلات جسمي، خطر بيشتر بيماري هاي قلبي، سرطاني و مرگ جنين ارتباط دارد. اشتغال مادران، مشغله هاي كاري و اقتصادي، انجام كارهاي خانه و وظايف سنگين سبب افزايش استرس در ميان آنان شده است. بنابراين با حمايت همسر و خانواده، تقسيم كار، انجام ورزش هاي مديتيشن، داشتن تفريح سالم، اصلاح سبك زندگي، خواب و استراحت كافي مي توان سلامت رواني مادران را ارتقا داد.

سن والدين در دوران بارداري

هرچند سن براي اين دوران مهم است اما از همه مهم تر آمادگي پدر و مادر براي پذيرش مسئوليت فرد جديد است. بين 20 تا 35 سالگي بهترين زمان براي بارداري است؛ هرچند امروزه با پيشرفت تكنولوژي بارداري به 40 سالگي هم رسيده كه البته كمي پرخطر است و بايد جوانب احتياط را رعايت كرد.سن مادر معمولا بعد از 35 سالگي احتمال سندرم داون و ساير نقايص مادرزادي را بالا مي برد. متابوليسم گلوكز در سن بالاي بارداري دچار اختلال مي شود و در مواردي منجر به ناهنجاري هاي كروموزومي در جنين خواهد شد.

غير از سن زيستي كه احتمال اختلالات را در جنين بالا مي برد، گاهي والدين در سنين بالا ديگر رغبتي به هم بازي شدن با كودك خود پيدا نمي كنند. از همه مهم تر اينكه كودك به والدين با حوصله و جوان نياز دارد تا هم پاي او قدم بردارند اما متاسفانه با افزايش سن ازدواج و بارداري، فاصله سني والدين و فرزندان در كشور ما زياد شده است. اين فاصله سني شكاف نسلي ايجاد كرده كه دنياي والد و كودك را كاملا از هم متمايز مي كند. بنابراين براي تشكيل خانواده علاوه بر آمادگي اقتصادي و روحي والدين، فاكتور سن نيز حائز اهميت است كه زوجين نبايد از آن غافل گردند. براي اطلاع از سن مناسب براي بارداري كليك كنيد.

وضعيت جنين درهفته هاي مختلف بارداري

مراحل رشدي قبل تولد شامل: مرحله زيگوت، مرحله روياني و مرحله جنيني است كه به شرح زير هستند:

1. مرحله زيگوت

در هفته اول لقاح سلول تخم و اسپرم سلول اوليه بنام زيگوت شكل مي گيرد.مرحله زيگوت 14 روز طول مي كشد. زيگوت ابتدا به يك توده سلولي به نام مورولا تبديل مي شود و اين توده وقتي وارد رحم مي شود بلاستوستيز ناميده مي گردد. براي اطلاع از هفته اول بارداري كليك كنيد.

2. آزمايش قند خون بارداري چگونه است | مرحله روياني

مرحله بعدي مرحله روياني است كه از هفته دوم تا هشتم بارداري است. بيشتر اعضا مهم بدن در اين دوره تشكيل مي شوند. در اين مرحله سلول هاي تروفوبلاست به سه قسمت تقسيم مي شوند كه لايه اكتودرم، اندودرم و مزودرم ناميده مي شوند.جفت، بند ناف و كيسه آمنيوتيك در اينجا شكل مي گيرند.جفت از راه بند ناف اكسيژن و مواد غذايي را به فتوس مي رساند و دفع مواد زايد را هموار مي كند. قلب جنين در سه ماهه اول حاملگي تشكيل مي شود. روده ها، دهان و بيني و چشم جنين نيز تكامل مي يابد. بيشتر آزمايشات دوران بارداري در اين مرحله است. هم چنين حفظ سلامت مادر و جنين در دوره روياني بسيار مهم است چراكه بيشتر آسيب هاي جسمي به دليل رعايت نكردن مرحله روياني است.

نكته قابل توجه اينكه بعضي از ميكروب ها، داروها و ويتامين ها مي توانند از طريق خون مادر وارد بدن جنين گردند و در رشد آن تاثير گذارند. حالت هيجاني مادر در اين دوران در فعاليت هاي جسمي جنين اثر مي گذارد. هنگامي كه مادر دچار هيجان مي گردد عكس العمل هاي مختلفي در جنين پديدار مي شود و هورمون هايي مثل آدرنالين وارد جريان خون او مي شود كه احتمالا از طريق تاثير جفت در فرآيندهاي جسماني جنين نقش دارد.يكي از ويژگي هاي دوره روياني رشد سريع دستگاه عصبي است. در طول اين دوره اندازه سر نسبت به ساير اعضاي بدن بزرگتر است.تركيبات شيميايي و فعاليت هاي بدني مانند افتادن از پلكان يا مصرف بيش از اندازه داروها آسيب هاي دائمي دستگاه عصبي را به دنبال دارد.

3. مرحله جنيني

مرحله جنيني از هفته هشتم تا زمان تولد است. در اين مرحله اعضاي مختلف بدن به نسبت هاي متفاوتي شروع به رشد مي كنند. بيشتر اعضاي بدن در اين مرحله شكل گرفته اند. بعد از هفته بيستم پوست بدن شكل مي گيرد، مو و ناخن ها ظاهر شده و غدد عرق رشد مي كنند.جنين در ماه سوم مي تواند ادرار كند، در هفته بيست و چهارم چشم ها كاملا شكل گرفته است. چنانچه در اين هنگام جنين به طور نارس متولد شود قادر به تنفس است و صداي ضعيفي از آن شنيده مي شود. رشد جنين در ماه پنجم افزايش مي يابد و مادر حركت او را كاملا حس مي كند.

وزن جنين كم كم بيشتر مي شود و در ماه هفتم به يك كيلو مي رسد. در ماه هشتم كودك حركات سر دارد و مي تواند سرش را بچرخاند. سه ماهه آخر دوره مهم رشد ساختمان بدن است كه طي آن جنين از لحاظ فيزيكي رشد سريعي مي كند.يك هفته قبل از تولد رشد جنين متوقف مي شود و به يك وزن و طول متعادل مي رسد. پارگي كيسه آب، ترشحاتي مثل خون آبه و دردهايي در ناحيه شكم و لگن مادر خبر از زايمان مي دهد.

آزمايش قند خون بارداري چگونه است | ضرورت سلامت جنين در دوران بارداري

سلامتي جنين از مهمترين خواسته هاي پدر و مادر در دوران حاملگي است. مادران در اين دوران بايد با پزشك متخصص يا ماماي خود در ارتباط باشند. اگر حالت تهوع مادر زياد است،بهتر است با مشورت پزشك از مكمل هاي غذايي استفاده كنند؛ به عنوان مثال مصرف ويتامين دي به استحكام استخوان نوزاد كمك مي كند. غذاهايي كه خوب پخته نشده، گوشت خام، مواد كپك زده و شيرهاي غير پاستوريزه براي سلامت جنين خطرناك است. مصرف داروهاي مخدر، آرام بخش مثل هروئين، باربيتورات ها، آسپرين و ساير مواد سيستم عصبي مركزي جنين را ضعيف مي كند. اگر مادر معتاد به هروئين شده باشد نوزاد او معتاد متولد مي شود. يكي ديگر از مهمترين دلايل عيوب مادرزادي، نوشيدن الكل است كه منجر به نشانگان الكل جنيني مي شود. اين اختلال شامل عقب ماندگي ذهني قبل و بعد تولد، ناهنجاري هاي مفصلي، عيوب صورت، ميكروسفالي و ساير نقايص عقلي مي گردد.

مادران سيگاري در آينده فرزنداني با عيوب مادرزادي قلب، مغز و صورت خواهند داشت. مصرف زياد كافئين در بارداري احتمال سقط جنين و نوزاد نارس را بالا مي برد. بنابراين بهتر است تا حد امكان از مصرف زياد از حد نوشيدني هاي انرژي زا خودداري كنند و بجاي آن آبميوه و چاي ميوه را جايگزين نمايند. آلودگي هوا، اسپري مو و كمبود آهن مادر سلامت جنين را تحت شعاع قرار مي دهد.جالب است بدانيد كه جنين 6 ماهه صداي خارج را مي شنود. خواندن كتاب در دوران بارداري به يادگيري و ارتقا رشد مغزي جنين كمك مي كند.هم چنين انجام ورزش هايي مثل يوگا، شنا، دوچرخه سواري و ماساژ به آرامش مادر و جنين مي انجامد. براي كسب اطلاع در زمينه ورزش در بارداري كليك كنيد.

آزمايش قند خون بارداري چگونه است | آزمايش هاي دوران بارداري

علاوه بر جنسيت جنين كه براي مادران مهم است انجام آزمايش هاي دوران بارداري جهت اطمينان از سلامت جنين داراي اهميت است. سه ماهه اول بارداري دوران حساسي است كه مادر باردار بايد تحت نظر پزشك قرار گيرد تا فشار خون، سطح قند و بيماري هاي ديگر او بررسي شود و در صورت لزوم سريع ترين مداخله اعمال گردد. آزمايش هاي رايج اين دوران موارد زير را در برمي گيرد:

1. نمونه برداري از پرزهاي كوريوني

اين آزمايش را 6 تا 8 هفته بعد حاملگي انجام مي دهند.در اين آزمايش لوله نازكي از طريق واژن و يا سوزن توخالي از طريق جداره شكم وارد رحم مي شود. مقدار كمي بافت از يك يا چندين پرز كوريوني برداشته مي شود. سلول ها از نظر نقص ژنتيك ارزيابي مي گردند.اين روش خطرناك است زيرا خطر سقط جنين را بهمراه دارد.

2. آمينيوسنتز

اين آزمايش را مي توان در هفته 11 تا 14 هفته بعد از حاملگي انجام داد. در اين روش سوزن توخالي را وارد مي كنند تا نمونه اي از مايع موجود در رحم بدست آيد. در مواردي كه سابقه اي از بيماري هاي مادرزادي و يا نقص تولد وجود دارد اين آزمايش توصيه مي شود. با اين آزمايش مواردي مثل تاي ساكس، سندرم داون، نقايص لوله عصبي و ديستروفي عضلاني و… را مي توان سنجيد.

3. آزمايش قند خون بارداري چگونه است | آزمايش خون

در اين روش RH و گروه خوني را مي سنجند. اگر مادر RH منفي باشد ولي RH كودك مثبت باشد، بدن واكنش نشان مي دهد. اما جاي نگراني نيست چرا كه به راحتي قابل درمان است.

4. فراصوت

امواج صوتي با فركانس بالا وارد رحم مي شود. سپس انعكاس اين امواج تبديل به صحنه فيلم مي شود كه اندازه جنين و شكل و محل آن را نشان مي دهد. فراصوت به خودي خود امكان ارزيابي سن جنين، تشكيل حاملگي چند قلويي و نقايص جسماني را فراهم مي كند. اما از اين روش آزمايش اگر چند بار استفاده گردد وزن كم به هنگام تولد را به دنبال دارد.

5. آزمايش قند خون بارداري چگونه است | تجزيه خون مادر

در مرحله روياني برخي از سلول هاي ارگانيزم در حال رشد وارد خون مادر مي شوند. ميزان بالاي آلفا-پروتئين نشانگر بيماري كبد، بسته شدن نابهنجار مري، آنانسفالي و اسپينابيفيدا است. سلول هاي جدا شده را مي توان از نظر نقص ژنتيك بررسي كرد.

6. فتوسكپي

لوله كوچكي كه در انتهاي آن لامپ قرار دارد داخل رحم مادر مي شود تا جنين را از لحاظ نقايص دست و پا بررسي كنند.اختلال هايي هم چون هموفيلي و كم خوني داسي شكل و نقايص عصبي با اين روش مشخص مي گردند. فتوسكپي معمولا در هفته 15 تا 18 حاملگي انجام مي شود. در اين روش كمي خطر سقط فتوس وجود دارد.

7. تشخيص ژنتيكي پيش از لانه گزيني

بعد از تكثير تخمك به دسته اي از چند سلول، يك يا دو سلول را برمي دارند و آن ها را در جهت نقايص ژنتيك ارزيابي مي كنند. اگر اختلال ژنتيكي ديده نشد آن را در رحم مادر وارد مي كنند.

8. آزمايش قند خون بارداري چگونه است | آزمايش غربالگري سندرم داون

آزمايش دابل ماركر در 3 ماه اول بارداري، آزمايش كوادرويل ماركر در 3 ماه دوم بارداري و آزمايش IPS كه تلفيق دو روش قبلي است براي تشخيص سندرم داون بكار مي رود. سندرم داون قابل درمان نيست اما با گفتار درماني و كاردرماني تا حدودي ميتوان فرد را به سمت زندگي عادي تر سوق داد. _آزمايش ادرار در دوران بارداري: معمولا پزشكان هر سه ماه يكبار اين آزمايش را تجويز مي كنند. _آزمايش خون دوران بارداري: اين آزمايش بعنوان بخشي از مراقبت دوران حاملگي انجام مي شود. _اكوكارديوگرافي جنين: در مواردي كه نياز به بررسي دقيق قلب جنين است اين روش توسط پزشك تجويز مي شود.

آزمايش قند خون دوران بارداري

يكي از آزمايشاتي كه مادران باردار بايد انجام دهند، آزمايش قند خون است. ديابت مادر باردار صدمات جدي به خود و نوزاد وارد مي كند. تست تحمل گلوكز يا GTT و تست چالش گلوكز GCTيكي از رايج تست هاي دوران حاملگي است. تست GTT درهفته 26 تا 30 بارداري انجام مي شود وتست GCT در هفته 24 تا 28 بارداري براي غربالگري گرفته مي شود. هورمون هاي انسولين و گلوكاگن ميزان قند خون بدن را تنظيم مي كنند. اگر ميزان قند خون پايين باشد پانكراس هورمون گلوكاگن را ترشح مي كند و در صورتي كه قند خون بالا باشد پانكراس انسولين ترشح مي كند. اگر اين تعادل بدن بهم بخورد امكان ابتلا به ديابت ايجاد مي گردد.

آزمايش قند خون دوران بارداري
مادراني كه اضافه وزن دارند و يا سابقه خانوادگي ديابت در آنها وجود دارد ملزم به انجام اين آزمايش هستند. مادراني كه مصرف كورتون داشتند و سابقه تولد نوزاد و يا مبتلا به سندرم متابوليكي دارند در معرض ابتلا به ديابت هستند. همانطور كه قبلا هم اشاره كرديم رژيم غذايي مادران بايد متنوع و متعادل باشد. خوردن شيريني جات زياد در اين دوران احتمال ابتلا به ديابت را بالا مي برد. در دوران حاملگي هورمون هايي كه جنين توليد مي كند، خود افزايش قند خون مادر را بدنبال دارد. بيماري هاي قلبي و فشار خون و كلسترول بالا مي تواند زمينه ديابت را براي مادر فراهم كند.

آزمايش تحمل گلوكز به اين صورت است كه 50 گرم گلوكز به صورت خوراكي به مادر باردار داده مي شود و به مدت يك ساعت گلوكز خونشان بررسي مي شود. بعد از اين آزمايش دو بار ديگر هم گلوكز خون اندازه گيري مي شود. فرد بعد از مصرف خوراكي تا 3 ساعت نبايد چيزي بخورد. اگر تمامي موارد آزمايش نرمال باشد نياز به بررسي نيست ولي اگر يكي از موارد بالاتر از حد نرمال باشد آزمايش 1 ماه بعد مجددا تكرار مي شود. براي كسب اطلاع در زمينه آزمايش قند بارداري خون است يا ادرار كليك كنيد.

عوارض ديابت مادران باردار

در اين بخش از مقاله آزمايش قند خون بارداري چگونه است به بررسي عوارض ديابت بارداري مي پردازيم. شايع ترين اختلال متابوليكي دوران بارداري ديابت است كه تقريبا در 3 تا 8 درصد از حاملگي ها شاهد آن هستيم. خستگي مادران، كم سو شدن بينايي، تشنگي زياد، حالت تهوع و مدام به دستشويي رفتن نشانه هايي از ديابت است. ديابت در اين دوران خطرات زيادي را بهمراه دارد كه شامل موارد زير هستند:

ماكروزومي جنيني، اكلامپسي، زايمان زودرس، سقط مادرزادي، ديستوشي شانه، نفروپاتي، كاهش قند خون كه معمولا در نيمه اول بارداري ايجاد مي شود، هيپرگليسيمي كه در نيمه دوم حاملگي بيشتر است، ايجاد قارچ هاي واژينال، مثانه و عفونت هاي متعدد، شل شدن عضلات دستگاه ادراري، بزرگ شدن جنين و بدنبال آن زايمان سخت و سزارين، خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي و تنفسي، پلي سيستمي، احتمال ابتلاي كودك به ديابت در بزرگسالي، ابتلا به افسردگي، افت كلسيم و قند خون نوزاد در حين تولد، زردي، كاهش رشد درون رحمي، افزايش مسموميت مادر باردار و در مواردي سقط و خفگي نوزاد از عوارض ديابت هستند. براي اطلاع بيشتر از ديابت بارداري كليك كنيد.

آزمايش قند خون بارداري چگونه است | درمان ديابت دوران بارداري

درمان ديابت در اين دوران با كنترل رژيم غذايي و وزن مادر و ورزش امكان پذير است.حداقل روزي 30 دقيقه پياده روي براي اين مادران توصيه مي شود اما اگر مادر به بيماري هاي قلبي و يا كليوي متبلاست بهتر است زير نظر پزشك ورزش ها را انجام دهد. تاكيد بر اين است كه با متخصصان تغذيه در اين زمينه مشورت كرد. پزشكان نيز با تعديل دارو يا جايگزيني آن، قند خون مادر را كنترل مي كنند. مهم ترين قدم اصلاح سبك زندگي است؛ مادران بهتر است تحرك داشته باشند و انواع ميوه جات و سبزيجات و پروتئين ها و كربوهيدرات را در برنامه غذايي خود بگنجانند.

وعده هاي غذايي را در ساعات تعيين شده مصرف كنند و از مصرف مواد غذايي شيرين،چربي هاي اشباع نشده، سرخ كردني و فست فودها و غذاهاي كنسرو شده بپرهيزند. در صورت لزوم مادر بايد انسولين نيز تزريق كند. هم چنين استرس در اين دوران بهتر است مديريت شود. ديابت دوران بارداري معمولا پس از زايمان از بين مي رود. اما در صورتي كه مادر تحرك كمي داشته باشد و يا وزنش را كنترل نكند در آينده احتمال ابتلا به ديابت نوع 2 وجود دارد. براي اطلاع در زمينه ديابت نوع دو كليك كنيد.

ضرورت مشاوره در دوران بارداري

دوران بارداري هرچند دوران هيجان انگيزي براي هر مادر است اما باز هم نمي توان آن را فارغ از نگراني و استرس ديد. مادران بهتر است در اين دوران علاوه بر مشاوره با پزشك متخصص و بررسي وضعيت جسمي خود، با متخصصان روانشناس هم مشورت كنند. روانشناسان در اين دوران سلامت رواني مادر را ارزيابي مي كنند تا فشارهاي روحي و رواني مادر در اين دوران حساس كنترل شود. گاهي مادران باردار در رابطه با مسائل خانوادگي، مشكلات مالي، نگراني هايي مربوط به آينده كودك و تربيت او و مسئوليت مادر شدن نگراني هايي دارند. اين استرس ها و دغدغه ها به تدريج بر سلامت جنين تاثير ميگذارد.

طبيعي است كه مادران در ايام حاملگي زودرنج و حساس تر از مواقع معمول هستند. مشكلات بي خوابي، كم اشتهايي، نصايح بيش از اندازه اطرافيان و گاها بي توجهي همسر و… آنان را تحريك پذيرتر مي كند. علاوه بر اين تنش هاي بيش از حد مادر خطر تولد نوزاد مرده و يا نارس را افزايش مي دهد.لذا مهم است با مشاوره گامي در جهت بهداشت رواني مادران باردار برداشت تا اين دوران را با آرامش سپري كنند و خاطره ماندگاري از آن داشته باشند. مشاوران و روانشناسان حامي در حامي آماده ارائه خدمات در اين زمينه به شما هستند. براي كسب اطلاعات در زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد.

منبع: آزمايش قند خون بارداري چگونه است

براي دريافت مشاوره در زمينه آزمايش قند خون بارداري چگونه است مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

امتیاز:
بازدید:
[ ۶ خرداد ۱۴۰۰ ] [ ۰۱:۲۳:۲۶ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی