مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

اختلال دوقطبي و انواع آن

دوقطبي نام يكي از بيماري هاي خلقي است كه باعث مي شود فرد دوره هايي از افسردگي و درمقابل آن دوره هايي از سرخوشي بيش از حد را تجربه كند. به عبارتي احساسات اين افراد در دو قطب كاملا متفاوت از يك طيف در حال نوسان است. آن ها زمان هايي را درگير اختلال افسردگي و زمان هايي را دچار احساس شادي مي شوند كه به آن مانيا گفته مي شود. اما اين به معناي آن نيست كه بيماران دوقطبي هرگز ثباتي در شرايط روحي خود ندارند و دائما از حالي به حالت ديگر تغيير مي كنند.

هريك از دوره هاي مانيا يا به خصوص افسردگي ممكن است براي مدتي ادامه پيدا كند و همين طور بسياري از مواقع بيمار در فاصله ميان دو دوره براي مدتي خلق طبيعي دارد. با همه اين ها نوسانات خلقي جدي ترين مشكلي است كه بيماران دوقطبي و اطرافيان آنها را تحت تاثير قرار مي دهد. افسردگي جزء ثابت تمامي انواع بيماري دوقطبي است اما براساس شدت دوره هاي مانيا انواع مختلفي از اختلال دوقطبي وجود دارد:

1. اختلال دوقطبي نوع يك

در اين شرايط كه اصلي ترين نوع از اختلالات دوقطبي ناميده مي شود بيمار دوره هايي از افسردگي اساسي و همين طور دوره هايي از مانيا را تجربه خواهد كرد. بيماران درگير با مانيا چنان كه در ادامه و در نشانه هاي مرحله مانيك خواهيم گفت ممكن است بسيار شاد و يا بسيار تحريك پذير باشند و قرار نيست هميشه آنها را به صورت افرادي بسيار خوشحال ببينيم. براي كسب اطلاعات در زمينه دوقطبي نوع يك كليك كنيد.

2. اختلال دوقطبي نوع دو

در اين شرايط فرد اگرچه دوره هاي افسردگي را مانند اختلال دوقطبي نوع اول تجربه مي كند اما شدت دوره هاي مانيا ضعيف تر از نوع قبل است و به همين خاطر به آن نام هيپومانيا داده مي شود. در اين شرايط اگرچه فرد احساس سرخوشي و نشاط يا تحريك پذيري بيش از حد دارد اما شدت اين نشانه ها به اندازه اي نيست كه جريان زندگي وي را مختل كرده و نياز به بستري در بيمارستان داشته باشد. براي كسب اطلاعات در زمينه دوقطبي نوع دو كليك كنيد.

تشخيص و نشانه هاي اختلال دوقطبي

در اين بخش از مقاله عشق در بيماران دوقطبي به بررسي تشخيص اختلال مي پردازيم. به خاطر داشته باشيد كه اختلال دوقطبي صرفا مي بايست زيرنظر متخصص سلامت روان مورد بررسي و تشخيص قرار بگيرد و به همين خاطر اگر نشانه هاي اين بيماري را در خود يا هريك از اطرافيان مي بينيد بهتر است به جاي استفاده از برچسب هاي رواني از يك متخصص در اين زمينه كمك بگيريد. نشانه هاي اختلال دوقطبي عبارتند از:

نشانه هاي دوره افسردگي

_فرد براي مدتي در حدود دو هفته همه يا تعدادي از اين نشانه ها باشد
_احساس غمگيني و ناراحتي شديد و گريه كردن
_بي تفاوت شدن نسبت به مسائل مختلف و لذت نبردن از مسائلي كه در گذشته براي فرد جذاب بوده است
_تغيير در الگوي خواب و خوراك كه مي تواند افزايشي يا كاهشي باشد
_احساس خستگي و بي انرژي بودن
_احساس گناه و عذاب وجدان
_ناتواني در تصميم گيري بر سر مسائل مختلف و دشواري در تمركز
_از دست دادن اعتماد به نفس
_افكار خودكشي يا رفتار هاي آسيب زدن به خود

نشانه هاي دوره مانيا

_فرد براي مدتي در حدود يك هفته (براي بيماران هيپومانيا 3 يا 4 روز نيز كافي است) درگير همه يا بخشي از اين نشانه ها باشد: _احساس شادي بيش از حد كه با خلق هميشگي فرد تفاوت دارد
_تحريك پذيري و پرخاشگري بيش از حد
_بالا رفتن اعتماد به نفس و باور به اينكه هركاري را مي تواند انجام دهد
_كاهش نياز به خواب و فعاليت بيش از حد
_پرش افكار؛ به صورتيكه فرد دائما از موضوعي به موضوع ديگر مي رود و نمي تواند تمركز خود را روي يك مسئله جمع كند
_دست زدن به رفتارهايي مثل قماربازي، خريد كردن بيش از حد، رانندگي پرسرعت يا هر رفتار پرخطر ديگر بدون درنظر گرفتن پيامدهاي آن

دلايل بروز اختلال دوقطبي

تحقيقات متخصصين نشان دهنده اين است كه جدي ترين دليل براي بروز اختلال دوقطبي آمادگي هاي ژنتيكي است. احتمال بروز اين اختلال در اقوام درجه يك افرادي كه درگير با اين بيماري هستند به مراتب بيش از سايرين است و به همين خاطر اگر به ازدواج با فردي كه داراي اين بيماري است فكر مي كنيد به اين موضوع نيز توجه داشته باشيد كه احتمال درگيري فرزند شما با اين بيماري نيز وجود دارد.

اگرچه اين موضوع صد در صد نيست اما احتمال ابتلا به دليل درگيري يكي از والدين افزايش پيدا مي كند و به همين خاطر شايد لازم باشد فرزند شما از كودكي و پيش از بروز اختلال به طور مرتب توسط يك روانشناس مورد ارزيابي قرار بگيرد و برخي مهارت هاي لازم براي كنترل احساسات را آموزش ببيند كه به او براي كنترل اين بيماري كمك مي كند. علاوه بر آمادگي هاي ژنتيكي برخي مشكلات فيزيولوژيك مانند بالا بودن ميزان اپي نفرين در بدن اين بيماران، ناهنجاري در بخش هايي از مغز و همين طور بحران هاي دوره كودكي از جمله دلايلي هستند كه مي تواند باعث بروز اختلال دوقطبي در فرد باشد.

عشق در بيماران دوقطبي | درمان اختلال دوقطبي

دوقطبي بيماري نيست كه به خودي خود درمان پيدا كند و بي توجهي به درمان اين افراد مي تواند مشكلات جدي را در زندگي خود فرد و همين طور اطرافيان آنها ايجاد كند. زيرا بيماران درگير با اين اختلال به خصوص در شرايطي كه دچار مانيا مي شوند به دليل احساس اعتماد به نفس كاذب ممكن است كارهايي انجام دهند كه مي تواند آنها را دچار مشكلات قانوني بسياري كند. به طور كلي درمان بيماران داراي اختلال دوقطبي شامل دارو درماني و روان درماني در كنار يكديگر است.

1. دارو درماني

براي بيماران مبتلا به اختلال دوقطبي معمولا از داروهاي تثبيت كننده خلق و به ويژه ليتيوم كربنات استفاده مي شود. با اين حال با توجه به عوارضي كه مصرف بيش از حد ليتيوم مي تواند براي بدن داشته باشد مقدار مصرفي اين دارو و همين طور سطح ليتيوم در خون بيمار مي بايست به طور مرتب توسط متخصص بررسي شود.

2. روان درماني

همانطور كه گفته شد نوسانات خلقي جدي ترين مشكلي است كه براي بيماران درگير با اختلال دوقطبي ايجاد مي شود. در طي جلسات روان درماني به فرد آموزش داده مي شود كه چگونه با كنترل احساسات و نشانه هاي خلقي كنترل خود را روي بيماري افزايش دهد و بتواند كنترل شرايط را در دست بگيرد. علاوه بر اين برگزاري جلسات گروه درماني و همين طور خانواده درماني باعث مي شود تا علاوه بر افزايش اطلاعات بيماران و خانواده هاي آنها راجع به اين بيماري، اين افراد فرصت برقراري ارتباط با يكديگر را نيز داشته باشند و بتوانند از تجربيات هم استفاده كنند.

همچنين اين جلسات باعث مي شود تا بيماران درگير با اختلال دوقطبي و همين طور خانواده هاي آنها احساس كنند كه تنها آنها با مشكلات درگير نيستند و اين تصور شرايط روحي و اميد اين بيماران را بهبود مي بخشد. براي اطلاع بيش تر در زمينه درمان اختلال دوقطبي كليك كنيد.

آيا بيماران دوقطبي مي توانند عاشق شوند؟

براي بسياري از افرادي كه با بيمار داراي اختلال دوقطبي زندگي مي كنند اين سوال پيش مي آيد كه آيا اصلا اين بيماران توانايي عاشق شدن را دارند؟ اين سوال بيشتر اوقات به دليل رفتارهاي نامتعادل اين بيماران و به دنبال تغيير خلق ايجاد مي شود. علاوه بر اين قرار گرفتن در دوره مانيا احتمال بروز خيانت هاي زناشويي را نيز افزايش مي دهد و تمامي اين ها مي توانند علامت سوالي براي اين موضوع باشند كه آيا واقعا اين افراد مي توانند كسي را دوست داشته باشند؟

در پاسخ به اين سوال بايد گفت كه بيماران دوقطبي نيز مانند ساير افراد مي توانند درگير يك رابطه عاطفي شده و عشق را تجربه كنند. اما به دليل شرايط خاص روحي كه دارند ممكن است احساسات آنها دچار نوساناتي بيش از حالت معمول باشد و اين مي تواند روابط آنها را تا حدودي بي ثبات كند. اما وجود اين مشكلات هرگز به اين معنا نيست كه آنها نمي توانند كسي را دوست داشته باشند. بالعكس تحقيقات نشان دهنده اين موضوع است كه اگر افراد درگير با اختلال دوقطبي سيستم حمايتي و عاطفي مناسبي در اطراف خود داشته باشند، بهتر مي توانند با اين بيماري كنار بيايند.

عشق در بيماران دوقطبي | مطرح كردن درخواست ازدواج

يكي از سخت ترين كارها براي زنان و مردان مبتلا به اختلال دوقطبي اين است كه بخواهند علاقه خود را به كسي ابراز كنند. وجود بيماري دوقطبي و همين طور باورهاي منفي كه با بيماري هاي رواني همراه است باعث مي شود آنها اعتماد به نفس لازم براي مطرح كردن علاقه خود را نداشته باشند و حتي بسياري از مواقع از جمع هاي دوستانه فرار مي كنند تا خود را از قضاوت هاي ديگران يا حتي احتمال آشنايي با فردي كه به او علاقمند شوند دور نگه دارند.

با اين حال به خاطر داشته باشيد كه بيماري دوقطبي چيزي نيست كه شما در انتخاب آن نقشي داشته باشيد و علاوه بر اين هر يك از ما در كنار ويژگي هاي مثبتمان قطعا نواقصي نيز خواهيم داشت. به علاوه شما مي توانيد از طريق پيگيري دقيق جلسات روان درماني تا حد زيادي بيماري خود را تحت كنترل درآوريد. در نتيجه اگر احساس مي كنيد كه به فردي علاقمند شده ايد بدون ترس از قضاوت شدن اين موضوع را با وي درميان بگذاريد و تا جاي ممكن فكر نكنيد مخفي نگه داشتن شرايط مي تواند به شما كمكي بكند. به خاطر داشته باشيد كه شنيدن جواب منفي از يك يا حتي چند نفر به اين معنا نيست كه شما به طور كلي شانس خود را براي داشتن يك رابطه عاطفي از دست داده ايد.

همسر يك بيمار دوقطبي بودن

هنگامي كه شما با فردي كه داراي اختلال دوقطبي است وارد رابطه مي شويد بايد انتظار چالش هاي بسياري را داشته باشيد. در واقع زندگي اين افراد با هر بار تغيير خلق دچار نوسان هاي جدي مي شود و شما مي بايست خود را براي اين شرايط و همين طور حمايت از شريك احساسيتان آماده كنيد. به همين خاطر شايد بتوان گفت اولين قدم در اين مسير خودشناسي است. سعي كنيد توانايي ها و نقاط ضعف خودتان را در نظر بگيريد و با خود به اين سوال پاسخ دهيد كه آيا واقعا توانايي روبه‌رو شدن با چنين شرايطي را براي تمامي عمر داريد؟ از جمله نكاتي كه در اين زمينه مي توانند به شما كمك كنند عبارتند از:

1. عشق در بيماران دوقطبي | افزايش اطلاعات

در اولين قدم سعي كنيد اطلاعات خود را راجع به اختلال دوقطبي، نشانه ها و همين طور پيامدهاي رفتاري آن افزايش دهيد. بهترين منبع براي دستيابي به اين اطلاعات خود فرد و خانواده او هستند. آنها مي توانند به خوبي شما را درجريان نشانه هاي تغيير خلق قرار دهند و اين مهمترين چيزي است كه بايد به آن توجه داشته باشيد. صحبت كردن با يك مشاور متخصص و همين طور مطالعه در اين زمينه نيز كمك كننده خواهند بود. براي كسب اطلاع بيش تر در زمينه ازدواج با بيمار دوقطبي كليك كنيد.

2. براي رابطه تلاش كنيد

تحقيقات نشان داده است مردان و زناني كه اختلال دوقطبي را به صورت يك بيماري رواني قابل كنترل در نظر مي گيرند به نسبت افرادي كه آن را جز ويژگي هاي شخصيتي تغيير ناپذير شريك احساسيشان مي دانند زندگي مطلوب تري را تجربه مي كنند. به همين خاطر يكي از مهمترين نكاتي كه در رابطه احساسي براي بيماران دو قطبي بايد به آن توجه شود اين است كه خود فرد و طرف مقابل درست مانند ساير زوج ها براي رابطه عاطفي خود تلاش كنند.

3. توهين نكنيد

همه ما نقاط ضعفي داريم كه دلمان نمي خواهد كسي از آنها باخبر شود يا اين مسائل را به روي ما بياورد. به همين خاطر اگر همسر يا شريك احساسي شما درگير اختلال دوقطبي است سعي كنيد هرگز از اين موضوع براي تحقير يا توهين به وي استفاده نكنيد. حتي در طول رابطه نيز تا جاي ممكن فضاي رابطه خود را عادي نگه داريد و اين احساس را در فرد ايجاد نكنيد كه شما او را به چشم فردي بيمار نگاه مي كنيد.

4. عشق در بيماران دوقطبي| حمايتگر باشيد

خصوصيات شخصيتي افرادي كه وارد رابطه با بيماران دوقطبي مي شوند بسيار اهميت دارد. شما مي بايست در طول اين رابطه بسيار صبور و حمايتگر باشيد. تا جاي ممكن سعي كنيد در زمان هايي كه همسرتان از ادامه درمان منصرف شده و يا به دليل تغييرات خلقي شرايط سختي را مي گذراند با آرامش با او برخورد كنيد. حمايت و همراهي شما در تمامي اين مسير مي تواند باعث شود رابطه عاطفي شما و شريك احساسيتان عمق بيشتري پيدا كند.

5. بي ثباتي هاي دوره مانيا را جدي بگيريد

هنگامي كه فرد درحال ورود به دوره مانيا است شما با نشانه هاي بسياري نظير اعتماد به نفس بالا مواجه مي شويد. يكي از مهمترين وظايف براي همسر فردي كه درگير اين بيماري شده اين است كه اين نشانه ها را جدي بگيريد و نسبت به آنها واكنش نشان دهيد. بهتر است در اين دوره به صورت غير مستقيم طرف مقابل را زيرنظر داشته باشيد و از بروز اتفاقات منفي مانند خرج كردن بي رويه پولها، برقراري روابط آزاد و…. جلوگيري كنيد. برنامه ريزي براي ورزش يا هر فعاليت ديگري در اين دوره مي تواند به خالي شدن انرژي فرد تا حد زيادي كمك كند.

6. محرك ها را بشناسيد

هر تغييري در شرايط فرد مي تواند او را مستعد شروع دوره جديدي از بيماري كند. اين تغييرات مي تواند مسائل جدي نظير از دست دادن يك عزيز يا موضوعات ساده اي مانند تغييرات فصلي را شامل شود. با اين حال تمامي اين تغييرات مي تواند در به هم ريختن شرايط خلقي همسر شما تاثير داشته باشد. به همين خاطر لازم است اين نشانه ها را شناسايي كنيد و هنگامي كه هريك از آنها اتفاق مي افتد براي مقابله با آن برنامه ريزي كنيد.

7. عشق در بيماران دوقطبي | با درمانگر همسرتان در ارتباط باشيد

رابطه خود را با درمانگران همسرتان همواره حفظ كنيد و هر تغيير يا موضوع مشكوكي را به آنها اطلاع دهيد. رابطه نزديك شما با درمانگران همسرتان باعث مي شود در جريان داروهايي كه بايد مصرف كند، ميزان آنها و همين طور روند بيماري باشيد. علاوه بر اين گاهي اوقات درمانگران نياز به اطلاعاتي دارند كه نمي توانند آنها را از خود شخص به دست بياورند زيرا گاهي اوقات نياز به قضاوت يا نظر ديگران راجع به شرايط روحي فرد وجود دارد. در اين شرايط نيز شما مي توانيد به درمانگران شريك احساسيتان كمك كنيد تا بهتر بتوانند براي درمان برنامه ريزي كنند.

8. مراقبت از سلامت روان خود و اطرافيان

علاوه بر بيماران درگير با اختلال دوقطبي اطرافيان و به خصوص خانواده آنها نيز به شدت درگير اين بيماري و پيامدهاي آن مي شوند و اين موضوع مي تواند آنها را در برابر بسياري از بيماري هاي روحي مانند افسردگي و اضطراب آسيب پذير نمايد. شايد گاهي اوقات از اينكه مي بايست هميشه مراقب همسرتان باشيد و او نمي تواند تكيه گاه چندان مطمئني براي شما باشد خسته بشويد. گاهي اوقات نيز پيامدهاي قرار گرفتن فرد در دوره مانيا باعث مي شود خانواده با خسارات و مشكلات جدي مواجه شود و اين موضوع شما را دچار اضطراب بسياري خواهد كرد.

به همين خاطر بسيار مهم است كه همسر و ساير اطرافيان افراد مبتلا به اختلال دوقطبي همواره زير نظر يك متخصص وضعيت سلامت روان خود را بررسي كنند. كمك گرفتن از دوستان و اطرافيان، ايجاد برنامه هاي تفريحي و همين طور شركت در جلسات گروه درماني مي توانند تا حد زيادي به تغيير اين شرايط كمك كنند. براي كسب اطلاع در زمينه گروه درماني كليك كنيد.

همسر يك بيمار دوقطبياهميت مشاوره در عشق در بيماران دوقطبي

همانطور كه گفته شد اختلال دوقطبي بيماري نيست كه به خودي خود درمان پيدا كند و بي توجهي به درمان آن مشكلات بسياري را براي فرد و اطرافيان وي ايجاد خواهد كرد. به همين خاطر پيگيري درمان و همين طور جدي گرفتن جلسات رواندرماني دركنار استفاده از داروها اهميت بسياري دارند. اما علاوه بر افرادي كه درگير اين بيماري هستند اطرافيان آنها نيز به انواع مشاوره هاي سلامت روان نياز دارند كه در ادامه به بعضي از مهمترين آنها اشاره خواهيم كرد:

1.عشق در بيماران دوقطبي | مشاوره پيش از ازدواج

انجام جلسات مشاوره پيش از ازدواج يكي از مهم ترين مسائلي است كه پيش از تصميم گيري جدي براي يك ازدواج بايد به آن توجه داشته باشيد. اين موضوع به ويژه در زماني كه شريك احساسي شما درگير اختلال دوقطبي و يا هر بيماري ديگري باشد اهميت بيشتري پيدا مي كند. همچنين گاهي اوقات طرف مقابل به هر دليلي از بيماري خود با شما صحبت نمي كند. در اين شرايط و به خصوص اگر به برخي از رفتارهاي وي مشكوك هستيد جلسات مشاوره مي توانند به شما براي تشخيص مشكلات طرف مقابل كمك كنند. علاوه بر اين مشاوره با افراد متخصص به شما اين امكان را مي دهد تا در ارتباط با نحوه برخورد با فردي كه داراي اختلال دوقطبي است و هر آنچه مي بايست رعايت كنيد اطلاعات خوبي كسب كنيد. براي كسب اطلاع بيش تر در زمينه مشاوره قبل ازدواج كليك كنيد.

2. زوج درماني

كمك گرفتن از مشاوره خانواده يا زوج درماني در هر مرحله از زندگي مي تواند به شما كمك كند تا مشكلات را برطرف كرده و براي بهبود رابطه خود برنامه ريزي كنيد. به همين خاطر به ويژه در شرايطي كه شريك عاطفي شما دچار بيماري روحي است بهتر است با كمك گرفتن از مشاورين خانواده شرايط زندگي خود را روي وضعيت با ثباتي نگه داريد. براي كسب اطلاع بيش تر در زمينه زوج درماني كليك كنيد.

3. عشق در بيماران دوقطبي | خانواده درماني

بيماري دوقطبي علاوه بر فرد تمامي اطرافيان وي را نيز تحت تاثير خود قرار مي دهد. زندگي كردن با اين افراد مي تواند مشكلات روحي بسياري را به ويژه براي كودكان ايجاد كند. فراموش نكنيد كه اگر پدر يا مادر كودكي درگير اين بيماري باشد به اين معناست كه حداقل گاهي اوقات نمي تواند وظايف خود را به خوبي انجام دهد و اين مي تواند در شخصيت كودكان تاثير منفي داشته باشد. علاوه بر اين بي اطلاعي از بيماري فرد و نحوه برخورد با آن گاهي باعث مي شود اعضاي خانواده نيز با فرد مبتلا به اختلال دوقطبي درگير شوند.

اين موضوع مي تواند آسيب هاي روحي بسياري را براي فرد و همين طور اعضاي خانواده ايجاد كند. به همين خاطر يكي از مهمترين جنبه هاي درمان بيماران دوقطبي اهميت دادن به جلسات خانواده درماني است. در اين جلسات درمانگران به اعضاي خانواده فرد كمك مي كنند تا آگاهي خود را راجع به اين بيماري افزايش دهند و همين طور راه هاي سالم تري را براي تعامل با اين افراد پيدا كنند.

سوالات متداول

1.آيا بيماران دوقطبي مي توانند كسي را دوست داشته باشند؟
وجود دوره هاي افسردگي يا شيدايي مي تواند باعث بروز رفتارهاي متغيري در فرد باشد آنها ممكن است در دوره افسردگي علاقه اي به ارتباط با اطرافيان نداشته باشند و در دوره هاي مانيا احتمال برقراري روابط متعدد نيز وجود دارد. با اين حال اينها به معناي آن نيست كه افراد درگير با اختلال دوقطبي توانايي عاشق شدن يا داشتن يك خانواده را ندارند.
2.آيا در ازدواج با بيماران دوقطبي ممكن است زندگي خوبي داشته باشيم؟
زندگي با اين افراد به دليل نوسانات خلقي آنها دشواري هاي بسياري را به همراه دارد اما به ميزاني كه شما و شريك احساسيتان جلسات روان درماني و همين طور پيدا كردن راهكارهايي براي بهبود زندگي را جدي بگيريد مي توانيد رابطه سالم تري با يكديگر داشته باشيد. براي كسب اطلاعات در زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد.

منبع: عشق در بيماران دوقطبي

براي دريافت مشاوره در زمينه عشق در بيماران دوقطبي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: عشق در بيماران دوقطبي،
موضوع:
[ ۹ خرداد ۱۴۰۰ ] [ ۰۵:۴۱:۲۰ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی