مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

بايسكشوال چيست؟

بايسكشوال شامل جاذبه عاطفي، جاذبه جنسي يا رفتار جنسي نسبت به افرادي از هر دو جنس مي‌باشد. يعني افراد دو جنس گرا، هم به افراد هم جنس خودشان و هم به جنس مخالف، ميل جنسي و عاطفي يا هر دو را دارند. دوجنسگراها بر خلاف ترنسكشوال‌ها تمايلي به تغيير جنسيت خود ندارند و جنسيت خود را دوست دارند. براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد ترنسكشوال كليك كنيد.

در حقيقت فرد دو جنسگرا به بيش از يك جنس ميل جنسي دارد. علل اين امر مي‌تواند بسيار پيچيده باشد. برخي بر اين باورند كه ميان مغز افراد دو جنسگرا با سايرين تفاوت‌هاي ساختاري و شيميايي وجود دارد. تركيب پيچيده از علل زيستي و ژنتيكي با شرايطي كه در ابتداي تولد براي كودك رخ مي‌دهد مي‌تواند منجر به اين وضعيت شود. برخي چالش‌هاي تربيتي و عوامل رواني خانوادگي هم در اين زمينه مي‌تواند دخيل باشد. براي مثال حل ناقص عقده اديپ يكي از علل موثر سال‌هاي اوليه تولد است. براي كسب اطلاعات در زمينه عقده اديپ كليك كنيد.

چالش‌هاي بايسكشوال

كليشه‌هاي جنسيتي گوناگوني در جامعه وجود دارد كه باعث مي‌شود مردم يك جامعه دوجنسگرايي را به رسميت نشناسند. معمولا مردم، انسان‌ها را در دو دسته همجنسگرا و دگر جنسگرا طبقه بندي مي‌كنند و حد وسطي براي آن در نظر نمي‌گيرند. برخي فكر مي‌كنند كه دو جنس گراها كساني هستند كه هنوز بر چالش هويت خود فائق نيامده‌اند و تكليفشان با گرايش جنسي شان روشن نيست. بنابراين در آينده يا همجنسگراي مطلق مي‌شوند يا دگر جنسگراي مطلق. براي كسب اطلاعات در زمينه همجنس گرايي كليك كنيد.

يكي ديگر از چالش‌هايي كه دو جنس گرايان با آن روبرو مي‌شوند، بي اعتمادي جامعه نسبت به آنان است. باور عمومي افراد جامعه اين است كه دو جنسگرايان بي ثبات بوده و تمايلات جنسي آن‌ها نوعي كژكاري جنسي محسوب مي‌شود. به خاطر وجود چنين كليشه‌هايي در جامعه و طرد شدن از جانب ساير افراد و نبودن حمايت‌هاي اجتماعي براي آن‌ها، دو جنسگرايان عموما گرايش جنسي خود را پنهان مي‌كنند و خود را تك جنسگرا (هم جنس گراي مطلق يا دگر جنس گراي مطلق) معرفي مي‌كنند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه اختلالات كژكاري جنسي كليك كنيد.

اين عدم توانايي بروز گرايش جنسي و طرد شدن چه از جانب هم جنس گرايان چه از جانب دگر جنس گرايان، سبب فشارهاي رواني و ايجاد اختلالات رواني مي‌شود. ممكن است همين مسئله به ريسك بالاتر خودكشي منجر شود. اما آيا واقعا دوجنسگرايي در دسته‌ي اختلالات جنسي به حساب مي‌آيد؟ پاسخ اين سؤال هنوز به طور قطع مشخص نيست و اختلاف نظرهاي فراواني در مورد آن وجود دارد. براي كسب اطلاعات بيشتر توصيه مي‌كنيم مقاله اختلالات جنسي را مطالعه كنيد.

سلامت روان در بايسكشوال

يكي از مسائل عمده‌اي كه در رابطه با دوجنسگرايي به ذهن مي‌رسد اين است كه آيا اين وضعيت يك اختلال رواني به حساب مي‌آيد و بنابراين بايد به دنبال درمان آن بود يا نه؟ پاسخ به اين سوال بسيار پيچيده است. انجمن روانشناسي آمريكا اعلام كرده است كه ميل جنسي مي‌تواند در يك نمودار بين همجنسگرايي مطلق تا دگر جنسگرايي مطلق قرار گيرد. يعني لزومي ندارد يك نفر حتما همجنسگرا باشد يا دگر جنس گرا. از طرفي برخي فشار‌هاي جامعه ممكن است اين افراد را آشفته سازد و يا عدم وجود آموزش‌هاي جنسي لازم ممكن است سبب شود نوجوان يا جوان فكر كند كه وضعيتش غير عادي است.

نحوه تشخيص بايسكشوال

فهميدن اينكه يك نفر به چه جنسي گرايش دارد حتما نيازمند اين نيست كه تجاربي در آن زمينه داشته باشد. فرد با تخيل و تفكر در اين مورد متوجه مي‌شود كه افرادي از هر دو جنس هستند كه به آن‌ها ميل جنسي و عاطفي دارد. در اين مورد مقياس‌هايي توسط روانشناسان ساخته شده است كه فرد با تكميل آن‌ها مي‌تواند ديد روشني نسبت به گرايش جنسي خود پيدا كند.

آيا من بايسكشوال هستم؟

تست دقيقي براي سنجش گرايش بايسكشوال وجود ندارد اما در صورتي كه به بايسكشوال بودن خود شك داريد يكي از راه‌ها اين است كه گرايشات و تمايلات خود را نسبت به تماشاي فيلم‌ها و عكس‌ها مورد بررسي قرار دهيد. براي مثال افراد همجنسگرا تمايل و علاقه‌اي به مشاهده‌ي فيلم‌ها و عكس‌هاي جنس مخالف خود ندارند در صورتي كه افراد بايسكشوال به صورت برابر از عكس‌ها و فيلم‌هاي مردان و زنان لذت مي‌برند و نسبت به آن‌هايي كه دوست دارند از هر دو جنس به يك ميزان هيجان زده مي‌شوند.

البته توجه داشته‌باشيد كه زنان دگر جنسگرا نيز ممكن است به ديدن تصاوير و فيلم‌هاي زنان ديگر به صورت طبيعي تمايل داشته‌باشند و اين تمايل اندك را نبايد با دوجنسگرايي اشتباه گرفت. هر چند كه بيشتر افراد از همان اوايل بلوغ و حتي قبل از آن متوجه گرايش جنسي خود مي‌شوند.

مراحل رشد هويت دوجنسگرايان

اولين مرحله در رشد هويت، مرحله‌ي آشفتگي-سردرگمي مي‌باشد. فرد در اين بازه‌ي زماني در مورد خودش شك دارد و از اينكه مي‌بيند هم به همجنس خودش گرايش دارد و هم به غيرهمجنس متعجب و آشفته مي‌شود. اغلب در اين مرحله افراد برخي گرايشات خود را انكار مي‌كنند و تلاش مي‌كنند خود را عادي نشان دهند و بگويند دگرجنسگرا هستند.

دومين مرحله وقتي رخ مي‌دهد كه فرد مي‌فهمد وضعيتي به اسم بايسكشوال وجود دارد. معمولا در اين مرحله درگير اين مي‌شوند كه چگونه رابطه متعهدانه با شريكشان برقرار كنند و مسائلي همچون وفاداري برايشان به وجود مي‌آيد.

سومين مرحله وقتي رخ مي‌دهد كه فرد خود را به عنوان دو جنسگرا معرفي مي‌كند. يعني فرد در هويت جنسي خودش تثبيت مي‌شود و آن را مي‌پذيرد. براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد هويت جنسي كليك كنيد.

در آخرين مرحله كه عدم اطمينان مداوم است فرد هميشه در چالش و نوسان بين همجنس و غير همجنس باقي مي‌ماند. ممكن است گاهي اوقات تمايلش به يكي از طرفين بيشتر شود و به هويت دوجنسگرايي خود شك كند. عدم اعتماد اطرافيان و كليشه‌هاي گفته شده باعث تشديد اين وضعيت مي‌شود.

انواع بايسكشوال ها

بايسكشوال يا دگرجنس گرايي چندين نوع دارد كه از آن ها مي توان به متناوب، دوراني، عاطفي، تفريجي، يكپارچه، انگيزشي و نهفته اشاره كرد. در ادامه به توضيح هر يك از اين ها مي پردازيم:

1. بايسكشوال متناوب

اين افراد در رابطه با يك جنس قرار مي گيرند و پس از اتمام آن رابطه به سراغ رابطه جديد با يك فرد و جنسيت جديد مي روند.

2.بايسكشوال دوراني

اين افراد معمولا تمايل شان به جنس مخالف بيش تر از هم جنس شان است و در شرايط عادي به سراغ روابطي با جنس مخالف مي روند اما اگر در شرايطي قرار بگيرند كه امكان دسترسي به جنس مخالف وجود نداشته باشد، با هم جنس خود ارتباط عاطفي و جنسي برقرار مي كنند. بايسكشوال هايي كه در زندان به سر مي برند از شايع ترين افراد اين نوع دوجنسگرايي مي باشند.

3. بايسكشوال عاطفي

اين افراد در روابط عاطفي و عميق خود بسيار متعهد هستند حال آن فرد مقابل شان مي تواند جنس موافق و يا مخالف باشد. اما در روابط جنسي محدوديتي ندارند و با هر دو جنس زن و مرد ارتباط جنسي برقرار مي كنند.

4. دوجنسگراي تفريحي

در اين نوع از دوجنسگرايي همان طور كه از نام آن پيداست فرد به صورت تفريحي به دوجنس گرايي روي مي آورد. يعني به طور نرمال دگرجنس گرا است اما در اثر مصرف مواد مخدر يا الكل به صورت تفريحي با افراد هم جنس خود هم روابط جنسي برقرار مي كند.

5. بايسكشوال يكپارچه

اين افراد به طور هم زمان مي توانند با هر دو جنس ارتباط عاطفي و جنسي برقرار نمايند. يعني در آن واحد هم با يك زن رابطه دارند و هم با يك مرد

6. دوجنسگراي انگيزشي

اين افراد همسري از جنس مخالف خود دارند اما نياز به رابطه با هم جنس را هم در خود احساس مي كنند. در نتيجه با اين هدف كه بتوانند از رابطه با همسرشان لذت ببرند، با يك هم جنس هم وارد رابطه مي شوند.

7. بايسكشوال نهفته

و دسته آخر افرادي با گرايش جنسي بايسكشوال هستند كه هيچ گاه گرايش خود را ابراز نمي كنند. اين افراد علاوه بر رابطه جنس مخالف، تمايل زيادي به برقراري رابطه با هم جنس خود هم احساس مي كنند اما به دلايل متعدد آن را در خود سركوب كرده و هيچ گاه ابرازش نمي كنند و تنها در حد تخيلات جنسي براي شان باقي مي ماند.

باور هاي غلط در مورد افراد دوجنسگرا

باورهاي متعددي در مورد افراد بايسكشوال وجود دارد كه برخي از آن ها به شرح زير هستند:
_بايسكشوال ها در هويت خود گيج هستند و گرايش جنسي دقيقي ندارد؛ بايسكشوال در واقع خود يك نوع گرايش جنسي است. اين افراد مي توانند در آينده به سمت يكي از جنسيت ها كه تمايل بيش تري دارند بروند اما بايسكشوال بودن به اين معني نيست كه فرد هويت خود را پيدا نكرده است.
_خيانت در افراد بايسكشوال بيش تر است؛ خيانت مساله اي است كه هيچ ارتباطي با گرايش جنسي ندارد و هيچ تحقيقي خيانت بيش تر در افرادي با گرايش جنسي متفاوت را گزارش نكرده است. همان طور كه افراد دگر جنس گرا مي توانند خيانت كنند افراد بايسكشوال نيز امكان خيانت ميان شان وجود دارد اما به طور كلي اين افراد هم صرف نظر از نوع گرايش شان مي توانند عاشق شوند و كاملا متعهد در رابطه شان بمانند.
_دوجنس گرايي تنها در زنان وجود دارد؛ شيوع اين گرايش جنسي در هر دو جنس زن و مرد وجود دارند اما طبق تحقيقات مردان به دلايل متعددي هم چون ترس از تخريب وجه اجتماعي خود، كم تر اين گرايش شان را ابراز مي كنند و در واقع بايسكشوال نهفته هستند.
_بيماري هاي مقاربتي در افراد بايسكشوال بيش تر است: خير روابط جنسي پر خطر و محافظت نشده هيچ ارتباطي با نوع گرايش جنسي ندارد. در صورتي كه دو طرف موارد بهداشتي و احتياطي را رعايت نمايند امكان انقال بيماري مقاربتي كاهش مي يابد و ربطي به جنسيت ندارد.

شيوع بايسكشوال

پژوهش‌ها شيوع مختلفي را براي دوجنسگرايي تخمين زده‌اند. بسياري از افراد ممكن است در طي زندگي خود در فعاليت‌هاي جنسي با همجنس خود شركت كرده باشند و در عين حال گرايششان به جنس مخالف باشد. همه‌ي اين افراد لزوما دو جنسگرا نيستند و خود را دو جنس گرا نمي‌دانند. در برخي از پژوهش‌ها شيوع 1 تا 3 درصدي در زنان و مردان در سنين 18 تا 44 سال را برآورد مي‌كنند. مشاوره جنسي به بسياري از اين افراد براي يافتن تمايلات و گرايشات جنسي واقعي خود خدمات ارائه مي‌دهد. براي كسب اطلاعات بيش تر در زمينه مشاوره جنسي كليك كنيد.

ازدواج در دوجنسگرايي

افراد دو جنسگرا نهايتا ممكن است تصميم بگيرند با يك نفر زندگي كنند. ولي اين حالت عدم اطمينان ممكن است هميشگي باشد و تمايلات به افراد جنس ديگر هم حضور داشته باشند. ولي اين بدين معني نيست كه ازدواج‌هايشان بدون ثبات خواهد بود يا حتما خيانت خواهند كرد. مانند تمام ازدواج‌هاي ديگر، فرد تصميم به زندگي مشترك مي‌گيرد و تصميم مي‌گيرد در يك رابطه‌ي متعهدانه باقي بماند يا نه.
همان طور كه تمامي دگر جنس گرايان بعد از ازدواج هم ممكن است به ديگران تمايل جنسي داشته باشند ولي به خاطر مسئله‌ تعهد خود را پايبند زندگي زناشويي شان بدانند، دو جنس گرايان هم مي‌توانند همين گونه عمل كنند. براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد انواع گرايشات جنسي كليك كنيد.

 

سخن آخر

گرايشات جنسي متفاوت مي تواند نگراني و فشار رواني زيادي را هم براي خود فرد و هم براي اطرافيان او به وجود آورد. در اين شرايط ضروري است كه از يك فرد متخصص كمك بگيريد تا در اين زمينه ياري تان كند. اما بسياري از افراد به دلايلي همچون خجالت يا درون گرايي نمي توانند به صورت حضوري به روانشناس مراجعه كنند. مركز مشاوره حامي هنر زندگي با گردآوري كادري مجرب و با تجربه اين امكان را مهيا كرده تا در هر كجا كه هستيد به صورتي تلفني با مشاوران صحبت نماييد و از خدمات اين مركز بهره مند شويد. متخصصان حامي هنر زندگي در خدمت شما هستند تا در اين زمينه ياري تان كنند. براي كسب اطلاعات بيش تر در زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد.

منبع: بايسكشوال چيست؟

براي دريافت مشاوره در زمينه بايسكشوال چيست؟ مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: بايسكشوال چيست؟،
موضوع:
[ ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ ] [ ۰۶:۴۶:۳۸ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی