مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

پريود و تغييرات هورموني

از دوازده يا سيزده سالگي با وقوع اولين دوره پريود بخش مهمي از دوره زندگي هر خانومي كه داراي قدرت باروري هستند شكل مي گيرد. قاعدگي نشانه ورود بدن به مرحله جديدي از زندگي و تكامل است؛ در دوره پريود فرد دچار تغييرات جسمي و روحي قابل توجهي مي شود. دوره پريود بخشي از يك سيكل گسترده تر به نام سيكل قاعدگي مي باشد. سيكل قاعدگي طبيعي بين بيست و يك تا سي و پنج روز متغير است اما به طور ميانگين آن را بيست و هشت روز در نظر مي گيريم. مدت زمان قاعدگي و از دست دادن خون بين سه تا هفت روز متغير است.

قاعدگي با خروج خون و بافت از بدن، رحم را براي تخمك گذاري و باروري احتمالي در روزهاي آتي سيكل قاعدگي آماده مي كند. اين آماده سازي تحت تاثير هورمون هاي جنسي زنانه يعني استروژن و پروژسترون اتفاق مي‌افتد. با تغييرات سطح هورمون هاي جنسي در دوران قاعدگي مي توان شاهد اثر آن ها بر روي ارگان هاي مختلف بدن و بروز عوارضي مانند كمردرد، دردهاي شكمي و حالت تهوع باشيم.

چرا بايد به نوع دارو مصرفي در دوران قاعدگي دقت شود؟

اگر فرد در اين دوره مبتلا به بيماري شود، بايد براي درمان آن دارو مصرف كند، حتماً بايد تاثير دارو بر روي هورمون هاي فرد ، تغيير سيكل تخمك گذاري (مثل كم يا زياد شدن طول دوره) و هم چنين عوارض ناشي از پريود (به گونه اي كه عوارض را تشديد كند) بررسي شود تا از هرگونه عوارض جانبي پيشگيري شود. هم چنين ممكن است دارو علاوه بر تاثيرات كوتاه مدت در همان دوره پريود تاثيرات بلند مدت نيز براي باروري فرد داشته باشد پس بايد به عوارض جانبي دارو و تاثير آن بر روي هورمون ها، سيكل قاعدگي و تخمك گذاري دقت ويژه شود.

مصرف قرص مترونيدازول در پريودي|مترونيدازول چه نوع دارويي است؟

مترونيدازول يك آنتي بيوتيك پركاربرد براي درمان عفونت هاي واژن ناشي از فعاليت باكتري هاي بي هوازي مي باشد كه با مختل كردن عملكرد باكتري ها، آن ها را از بين برده و عفونت را درمان مي كند. از آن جايي كه اين باكتري هاي بي هوازي در فضا هاي داخلي و بسته بدن كه اكسيژن در آن وجود ندارد رشد و تكثير پيدا مي كنند، مي توانند سبب بروز مشكلات لگني نيز شوند. از اين رو از اين دارو براي درمان التهابات لگني نيز استفاده مي ‌شود.

مترونيدازول اشكال دارويي متفاوتي دارد كه قرص هاي خوراكي، ژل واژينال ، شياف واژينال ، ژل موضعي و سوسپانسيون چند نمونه از اشكال دارويي موجود در داروخانه هاي ايران مي باشد. اكثرا براي سهولت استفاده در عفونت هاي واژن از قرص آن استفاده مي‌شود. البته با تشخيص پزشك براي درمان عفونت هاي التهاب لگن از شياف نيز استفاده مي گردد.

تاثيرات مصرف مترونيدازول بر روي سيكل قاعدگي

در اين بخش از مقاله مصرف قرص مترونيدازول در پريودي به بررسي تاثير دارو بر قاعدگي مي پردازيم. مشاهدات و تحقيقات نشان داده كه قرص مترونيدازول بر روي هورمون هاي زنانه تاثير نمي‌گذارد و تاثيري در جلو و عقب افتادن سيكل پريود، كم يا زياد شدن تعداد روزهاي پريود و هم چنين كم يا زياد شدن حجم خونريزي ندارد. ممكن است خانم دچار عفونت شود و با مصرف قرص تاخير چند روزه در سيكل قاعدگي خود ببينند كه اين تاخير تا حدود ده روز نيز طبيعي است و ممكن است ناشي از استرس ناشي از بيماري يا تغييرات آب و هوا و تغيير شرايط فيزيكي بدن مثل كم يا زياد شدن وزن فرد يا كيست هاي تخمداني باشد. براي كسب اطلاعات بيش تر در زمينه سيكل قاعدگي كليك كنيد.

مصرف مترونيدازول در دوران بارداري

به طور كلي تاثير هر دارو در دوران بارداري بر جنين به اين كه چه مقدار از دارو از جفت عبور مي كند و به جنين مي رسد ارتباط دارد. شواهد نشان مي ‌دهد كه مترونيدازول موجود در خون مادر مي تواند از جفت عبور ‌كند و به سرعت وارد جريان خون جنين شده و بر جنين تاثير بگذارد. طبق داده هاي به دست آمده از مشاهده بيش از پنج هزار خانم باردار كه از مترونيدازول در در دوران بارداري خود استفاده كردند (به ويژه در سه ماهه اول بارداري) نشان داده است كه احتمال بروز مشكلات وجود دارد. اما سويي ديگر در عمده اين تحقيقات اشاره به ناهنجاري مادرزادي خاصي نشده است. به طور كلي بر اساس اين داده ها نمي توان به طور صد در صدي گفت آيا مترونيدازول بر جنين تاثير منفي مي گذارد يا خير.

اما با توجه به اين اطلاعات اين دارو در گروه B قرار مي گيرد و ممكن است سبب سقط در در سه ماه اول بارداري شود به همين دليل در سه ماهه اول بارداري تجويز نمي شود. با توجه به شرايط خانم باردار و لزوم حفظ سلامت جنين تا حد امكان، بايد درباره مصرف مترونيدازول احتياط شود. بنابراين بايد پزشك خود را از بارداري (به ويژه ماه بارداري) مطلع كرده تا پزشك با توجه به صلاح ديد مترونيدازول را تجويز كند يا از دارو هاي مشابه يا جايگزين استفاده نمايد. براي كسب اطلاعات بيش تر در زمينه دوران بارداري كليك كنيد.

مصرف مترونيدازول در دوران شيردهي

پس از بارداري در بازه زماني ديگري نيز سلامت جنين به نوعي به تغذيه مادر بستگي دارد كه آن دوران شيردهي است. در اين دوره ممكن است دارو هايي كه مادر استفاده مي‌ كند و داراي تركيبات مجهول يا خطرناك هستند از طريق شير مادر به كودك شيرخوار منتقل شود و به آن آسيب برساند و بيماري هايي را ايجاد كند. مترونيدازول نيز از اين قضيه مستثنا نيست؛ قرص مترونيدازول مي تواند از از طريق شير مادر به كودك شيرخوار منتقل شده و به وي آسيب برساند، بنابراين لازم است پس از مصرف قرص تا بيست و چهار ساعت از شير دادن به كودك شير خوار اجتناب شود.

مي توان براي اينكه كودك در بيست و چهار ساعت از شير مادر محروم نباشد قبل از استفاده از دارو به وسيله پمپ پستان مقداري شير ذخيره كرده و در بيست و چهار ساعت به كودك داده شود تا هم مادر درمان مورد نياز را دريافت كرده و هم كودك تغذيه درست و سالم داشته باشد. هم چنين اگر در اين مدت بيست و چهار ساعت از پمپ پستان استفاده مي كنيد بايد همه شير جمع آوري شده را دور بريزيد و به هيچ وجه آن را به نوزاد خود ندهيد. اگر مادر در دوران شيردهي به سر مي ‌برد بايد حتماً وضعيت خود را به پزشك اطلاع داده تا پزشك بنا به صلاح ديد خود داروي مشابه ميترونيدازول تجويز كرده يا خود مترونيدازول را تجويز كرده و نكات احتياط را براي مادر توضيح دهيد. براي كسب اطلاعات بيش تر در زمينه مصرف دارو در دوران شير دهي كليك كنيد.

مصرف قرص مترونيدازول در پريودي|عوارض عمومي مصرف ميترونيدازول

هر دارويي بنا بر تركيبات شيميايي خود عوارض از خود نشان مي دهد كه بروز اين عوارض بسته به سيستم بيولوژيك فرد مي باشد و گاهي اين عوارض غير قابل اجتناب هستند. شايع‌ ترين عوارض مصرف مترونيدازول احساس خستگي حالت تهوع و استفراغ مي باشد. از ديگر عوارض گوارشي مترونيدازول مي‌توان به كاهش اشتها نيز اشاره كرد. در بانواني كه به دليل پريود ممكن است حالت تهوع و استفراغ داشته باشند مي توان با استفاده از غذا هاي سبك و ساده، استفاده داروي همراه با ميان وعده هاي سبك يا مصرف دارو پس از غذا اين عوارض را به حداقل رساند.

هم چنين ممكن است فرد احساس طعم نا خوشايند فلز در دهان خود داشته باشد و يا در دهان خود زخم مشاهده كند. اين عوارض دهاني پس از پايان دوره درمان با مترونيدازول از بين مي ‌رود اما مي ‌توان با استفاده از دهان شويه هاي غير الكلي اين علائم را كاهش داد. هم چنين جوش يا خارش هم در سطح پوست ممكن است پديدار شود.


شيوه مصرف ميترونيدازول

در اين بخش از مقاله مصرف قرص مترونيدازول در پريودي به بررسي شيوه مصرف دارو مي پردازيم. مترونيدازول نيز مانند هر داروي ديگر بايد دقيقا مطابق دستور پزشك مصرف شود و نه ميزان مصرف دارو و نه طول مدت زمان استفاده از آن كم تر يا بيش تر از دستور پزشك نباشد. دوره درمان بايد منظم و به طور كامل انجام شود زيرا در صورت عدم تكميل دوره درمان بيماري ممكن است به صورت وخيم تر بازگشت كند و درمان آن به مراتب سخت تر خواهد بود.

قرص مترونيدازول براي درمان عفونت واژن معمولاً براي يك دوره هفت روزه تجويز مي ‌شود كه البته دوز و مدت زماني كه دارو بايد مصرف شود توسط پزشك تعيين مي شود. عوامل مختلفي مي تواند بر روي دوز مورد نياز براي درمان فرد تاثير داشته باشد مانند وزن بيمار ، شرايط پزشكي ديگر فرد و ساير دارو هاي مصرفي وي؛ بنابراين پزشك با توجه به همه شرايط دوز خاصي را تعيين مي كند كه به هيچ وجه نبايد توسط خود فرد و بدون مشورت پزشك تغيير كند. به طور معمول براي درمان واژينوز باكتريال مقدار ۲۵۰ ميلي گرم هر هشت ساعت در دوره هفت روزه به فرد داده مي شود.

قرص مترونيدازول و تاثيرات آن بر قرص هاي ضد بارداري

در اين بخش از مقاله مصرف قرص مترونيدازول در پريودي به بررسي تاثير اين دارو بر قرص هاي ضد بارداري مي پردازيم. يكي از مهم ترين روش هاي پيشگيري از بارداري استفاده از قرص ‌هاي ضد بارداري مي باشد. اين قرص ها اغلب تاثير بسيار زيادي دارند و درصد پيشگيري مناسبي دارند اما گاهي اوقات فرد اذعان دارد كه با وجود استفاده از قرص باردار شده است. يكي از دلايل عدم دقت به نكاتي جانبي استفاده اين قرص ها مي باشد ‌. يكي ديگر از دلايلي كه نتايج قرص هاي ضد بارداري را از بين مي ‌برد، استفاده از قرص هايي است كه تركيبات شيميايي آن مانع از تاثير قرص هاي ضد بارداري مي شود.براي كسب اطلاع بيش تر در زمينه قرص ضد بارداري كليك كنيد.

قرص مترونيدازول با تاثير بر قرص هاي ضد بارداري اثر آن ها را كم كرده و احتمال بارداري را افزايش مي‌دهد. به همين دليل فرد در مدت زماني كه قرص مترونيدازول استفاده مي ‌كند بايد از روش ‌هاي پيشگيري ديگري مانند كاندوم نيز استفاده نمايد. براي كسب اطلاعات بيش تر در زمينه كاندوم كليك كنيد.

مصرف قرص مترونيدازول در پريودي|نكات مهم مصرف دارو ميترونيدازول

براي تاثير گذاري مناسب و بهبود اثر دارو بايد نكاتي رعايت شود كه از جمله آن ها مي توان به موارد زير اشاره كرد:

_مصرف الكل در مدت زماني كه فرد تحت درمان با قرص‌ مترونيدازول است ممنوع مي باشد.
_گاهي اوقات مصرف همزمان چندين دارو باعث مي شود كه عوارض جانبي داروي ميترونيدازول افزايش پيدا كرده يا به كل اثرات دارو را از بين ببرد. به همين دليل بايد حتماً ليستي از دارو هاي مصرفي در اختيار پزشك يا داروساز قرار داده شود تا پزشك با آگاهي كامل تجويز را انجام دهد.
_اگر فردي به بيماري كبدي يا كليوي مبتلا مي باشد، يا سابقه ابتلا به اين بيماري را دارد به به هيچ وجه نبايد از اين دارو استفاده كند. پس بايد پزشك خود را در جريان قرار دهد تا داروي جايگزين كه مناسب شرايط فرد باشد براي وي تجويز شود.
نكات مهم
_اگر از اين دارو براي درمان عفونت واژن استفاده مي‌كنيد حتماً بايد شريك‌ جنسي يا همسر فرد نيز از مترونيدازول استفاده كند زيرا اين عفونت از طريق رابطه جنسي منتقل مي شود و ممكن است شريك جنسي يا همسر وي نيز به اين عفونت مبتلا باشد و با عدم درمان‌ هر دو نفر، فردي كه به تنهايي دوره درمان را گذرانده دوباره به عفونت مبتلا شود. هم چنين پيشنهاد مي شود تا تكميل دوره درمان و بهبود كامل هر دو نفر حتما از كاندوم استفاده كنند.
_مصرف مترونيدازول مي تواند بر روي برخي از آزمايش هاي خاص ( مثل غلطت سرمي LDH ALT، AST، تريگلسيريد) نتايج غير معمولي بگذارد. به همين دليل قبل از انجام هر آزمايشي بايد پزشك خود را در جريان اين كه از مترونيدازول استفاده مي كنيد قرار بدهيد.
_بهتر است تا دو ساعت بعد از مصرف دارو مترونيدازول از رانندگي و انجام فعاليت هايي كه نياز به تمركز هوشياري كامل دارد خودداري شود.
_اگر فرد يك دوز داروي خود را فراموش كند و مدت زمان زيادي تا دوزي بعدي وجود داشته باشد بايد بلافاصله دوز فراموش شده را مصرف ‌كند اما اگر زمان كوتاهي به دوز بعدي مانده باشد بايد فقط دوز برنامه ريزي شده را مصرف بكند.

مصرف قرص مترونيدازول در پريودي|تداخلات دارويي

_وارفارين يك دارو ضد انعقاد خون مي باشد و يكي از دارو هايي است كه اگر همزمان با مترونيدازول مصرف شود عوارض جدي مانند خونريزي مي دهد. بنابراين بايد حتماً به پزشك خود درباره مصرف اين دارو اطلاع داده شود.
_از ديگر داروي كه با مترونيدازول تداخل دارويي دارد فني توئين است كه اين دارو براي كنترل صرع و آريتمي قلبي مورد استفاده قرار مي گيرد. مترونيدازول متابوليسم اين دارو را مهار مي كند و باعث افزايش غلظت پلاسمايي آن مي شود.
_فنوباربيتال يك داروي ضد صرع است كه براي درمان مشكلات خواب و اضطراب نيز استفاده مي‌شود. اين دارو باعث افزايش متابوليسم ميترونيدازول شده و غلظت پلاسمايي آن را كاهش مي‌ دهد.
_فلوئوراوراسيل يك داروي در جهت درمان سرطان كولوركتال پستان ، معده و لوزالمعده مي باشد. مترونيدازول متابوليسم اين دارو را مهار مي كند و نبايد با همديگر مصرف شوند.
_براي بيماراني كه ليتيوم مصرف مي كنند به دليل احتمال به وجود آمدن مسموميت با ليتيوم بهتر است اين دارو با احتياط تجويز شود و كنترل مرتب غلظت سرمي ليتيوم اتفاق بيفتد. براي كسب اطلاع بيش تر در زمينه قرص ليتيوم كليك كنيد.

علايم قابل احتياط و توجه در هنگام مصرف ميترونيدازول

علاوه بر عوارض شايع، ميترونيدازول عوارض ديگري دارد كه نيازمند توجه خاص مي باشند كه در زير به آن ها مي پردازيم:

_از ساير عوارض مترونيدازول مي‌توان به مشكل خواب و افسردگي اشاره كرد كه در صورت مشاهده آن ها بايد پزشك خود را در جريان بگذاريد. براي كسب اطلاعات بيش تر در زمينه مشكلات خواب و افسردگي كليك كنيد.
_اگر سرگيجه و منگي با مصرف دارو بروز كند بايد دارو با احتياط مصرف گردد و به پزشك اطلاع داده شود.
_احتمال دارد فرد به مترونيدازول آلرژي داشته باشد و علائمي چون سختي در تنفس ، تورم چهره و لب ها ، زبان و گلو داشته باشد. در اين صورت بايد هر چه زودتر با اورژانس تماس گرفته و وضعيت خود را گزارش دهد.
_اگر طول مدت درمان بيش تر از ده روز تجاوز كرد بايد حتما پيگيري وضعيت باليني و آزمايشگاهي بيمارستان صورت گيرد.

مصرف قرص مترونيدازول در پريودي | سخن آخر

با وجود تمام نكات گفته شده بهتر است از هرگونه خود درماني اجتناب شود و در صورت بروز مشكل و عفونت به پزشك مراجعه شود و دارو توسط پزشك تجويز گردد به خصوص داروهاي شبيه مترونيدازول و شبيه به آن كه آنتي بيوتيك هستند و ممكن است با استفاده بيش از حد از آن ها بدن نسبت به كاركرد آن ها مقاوم شود و تاثير خود را از دست بدهند. هم چنين ممكن است علائم توسط خود فرد اشتباه گرفته شود و داروي نامناسب مصرف شود. درست ترين راه مراجعه به پزشك مي‌ باشد تا با سنجش نوع بيماري و شدت بيماري، وضعيت پزشكي دارو و دوز مورد نظر را تجويز كند.

در صورتي كه به هر دليلي به پزشك خود دسترسي نداريد، مي توانيد از مشاوره دارويي مركز مشاوره حامي هنر زندگي استفاده نماييد. متخصصان حامي هنر زندگي در خدمت شما هستند تا در هر كجا كه هستيد به صورت تلفني در اين زمينه ياري تان كنند. براي كسب اطلاعات بيش تر در زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد.

منبع: مصرف قرص مترونيدازول در پريودي

براي دريافت مشاوره در زمينه مصرف قرص مترونيدازول در پريودي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ ] [ ۰۷:۵۱:۴۹ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی