مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

پيش از علل ماهيت خودكشي را بشناسيد

خودكشي انفرادي‌ترين تصميم زندگي انسان است. در خودكشي فرد به جايي مي‌رسد كه ديگر زندگي و اين دنيا را نمي‌خواهد و يا در جستجوي زندگي بهتر يا به دنبال پايان شكنجه است. نكته‌اي كه در تمام اين افراد بارز است، خسته شدن از زندگي و ناتواني در تحمل شرايط است. مسائلي كه در اين مطلب به آن خواهيم پرداخت، دلايلي است كه فرد را از زندگي خسته مي‌كند و به قولي عطاي آن را به لقايش مي‌بخشد؛ در نتيجه اقدام به خودكشي مي‌كند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه خودكشي كليك كنيد.

علل اصلي خودكشي چيست؟

علل خودكشي مثل راه‌هاي آن متفاوت است. هركس مشكلات زندگي خود و توانايي سازگاري متفاوتي دارد اما اصلي‌ترين علل خودكشي به شرح زير است:

1- نداشتن مهارت سازگاري

به دليل ناتواني در مقابله با شرايط و اتفاقات آسيب زا، ممكن است افراد براي مقابله تصميم به خودكشي بگيرند. به دليل ضعف تربيتي والدين و سيستم غلط آموزش و پرورش، كودكان در سنين پايين مهارت‌هاي مقابله اي، مهارت سازگاري و مهارت‌هاي زندگي را نمي‌دانند و در شرايط سخت تصميم به خودكشي مي‌گيرند.

2- اختلالات رواني

تجربه اختلالات رواني و يا داشتن سابقه خانوادگي اختلالاتي مثل افسردگي، دوقطبي، جنون آني، اضطرابي و ... يكي از علل اصلي خودكشي است. به دليل ناآگاهي افراد از شكل بروز بيماري‌هاي خلقي، معمولا زمان مناسب براي درمان را از دست مي‌دهند. بيماري‌هاي روحي مثل بيماري‌هاي جسمي درد ندارد و با پرخاشگري، بي حوصلگي، خواب نامناسب، غمگيني، انزوا و ... خود را نشان مي‌دهد. واكنش ديگران به اين رفتارها حتي توهين آميز و سركوب كننده مي‌باشد، اما در مقابل دردهاي جسمي اكثرا ترحم و توجه دريافت مي‌شود. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه افسردگي كليك كنيد.

3- خشم شديد

گاهي اوقات خشم و ناراحتي شديد فرد، باعث مي‌شود او به جايي برسد كه نخواهد ديگر در زندگي بماند. او به جاي تخريب فردي كه اشتباه كرده، خود را از بين مي‌برند. آموزش مهارت‌هاي كنترل خشم براي كاهش اين نوع خودكشي بسيار لازم به نظر مي‌رسد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه كنترل خشم كليك كنيد.

4- بيماري‌هاي جسمي

كساني كه از بيماري‌هاي شديد جسمي رنج مي برند يا طي يك حادثه، نقص شديد عضوي پيدا كرده‌اند، در معرض خطر اقدام به خودكشي هستند. اين افراد نمي‌توانند با زندگي جديد كنار بيايند و به حدي مي‌رسند كه تحمل بيماري از توانايي آنها خارج است. نااميدي، افسردگي و بي انگيزگي براي ادامه زندگي آن‌ها را اقناع به خودكشي مي‌كند.

5- ارتباطات ناسالم

روابط دوستانه و عاشقانه آسيب زا با افرادي كه وضعيت رواني با ثباتي ندارند باعث آسيب ديدن روان فرد و تغيير نگرش او نسبت به زندگي مي‌شود. ارتباطات ناسالم خطر خودكشي نوجوانان را بيشتر مي‌كند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه خودكشي نوجوانان كليك كنيد.

6- سوءمصرف مواد مخدر

سابقه مصرف مواد مخدر ارتباط زيادي با خودكشي دارد. بار رواني مصرف مواد مخدر، توهم‌هاي ناشي از مصرف، عدم كنترل خود و واكنش قهري ديگران باعث مي‌شود فرد براي فرار از پيامدهاي اعتياد، اقدام به خودكشي كند.

7- نااميدي از مهم‌ترين علل خودكشي

شرايط بحراني اقتصادي و فرهنگي يك جامعه باعث مي‌شود كه افراد، به سختي خود را نسبت به آينده اي روشن اميدوار كنند. نابرابري، تبعيض، بيكاري و امثال اين مشكلات، باعث احساس ياس شده و فرد حس مي‌كند هيچكاري از دستش بر نخواهد آمد و هيچ شانسي براي موفقيت ندارد.

8- برخي ديگر از دلايل شامل

_شكست خوردن متعدد در تجارب زندگي
_سابقه خانوادگي خودكشي
_مرگ يك عزيز
_از دست دادن يك رابطه مهم
_از دست دادن شغل
_احساس شديد حقارت
_تجربه مورد تجاوز قرار گرفتن يا سوء استفاده جنسي و جسمي (براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه سوء استفاده جنسي كليك كنيد.)


بررسي علل خودكشي پيش از وقوع حادثه

برخي از علائمي كه با ديدن آن‌ها بايد واكنش مناسب نشان دهيد در ادامه آورده شده است. در برخورد با بيمار خودكشي بيشتر بايد به نشانه‌هاي زير توجه كنيد. اما گاهي مي‌بينيم كه فردي بدون هيچ علامت و نشانه اي و به ظاهر در كمال سلامت، خود را مي‌كشد و هيچ پيش بيني را ممكن نمي‌كند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه برخورد با بيمار خودكشي كليك كنيد. در هر صورت برخي از علائم هشدار دهنده خودكشي كه قابل شناسايي هستند عبارتند از:

_داشتن علائم افسردگي (براي كسب اطلاعات در زمينه علائم افسردگي كليك كنيد.)
_خروج از جمع دوستان و خانواده
_ناراحتي و نااميدي
_عدم علاقه به فعاليت‌هاي لذت بخش قبلي يا بي حسي نسبت به اتفاقات اطراف
_تغييرات فيزيكي مثل عدم انرژي، خواب نامنظم، تغيير در اشتها و وزن
_از دست دادن اعتماد به نفس و داشتن نظرات منفي در مورد خود
_صحبت زياد درباره مرگ، جهان پس از مرگ، فلسفه زندگي و خودكشي
_انجام شديد برخي فعاليت‌هاي شخصي مثل نظم دادن به اموال، شرايط بيمه و ...


مردان بيش تر از زنان در خطر خودكشي

تحقيقات نشان داده است كه مردان بيش تر از زنان در خطر خودكشي قرار دارند. به طور ور دقيق مشخص نيست كه چرا مردان بيش تر از زنان جان خود را مي‌ گيرند اما طبق بررسي‌ ها ، دلايل زير را مي توان به عنوان علت خودكشي بيش تر مردان در نظر گرفت . مردان بيش تر از زنان افكار و احساسات شان را براي خود نگه مي دارند و خود را تحت فشار قرار مي‌ دهند تا احساسات شان را بروز ندهند و كارهاي خود را ادامه دهند.
مردان نسبت به زنان روش هاي خودكشي خطرناك تري هم چون خودكشي با اسلحه و دار زدن را انتخاب مي كنند به طوري كه با استفاده از اين روش ها شانس كم تري براي نجات و حفظ زندگي وجود دارد. مردان باور دارند كه بدون كمك گرفتن از افراد متخصص مي‌توانند با مشكلات شان كنار بيايند و يا اين فشار دروني را احساس مي كنند كه در صورت كمك گرفتن از ديگران ضعيف شناخته مي شوند. عوامل فرهنگي نقش بسيار مهمي در خودكشي بيش تر مردان نسبت به زنان ايفا مي كند. براي كسب اطلاعات در زمينه افسردگي در مردان كليك كنيد.

علل خودكشي | برخورد درست با فردي كه قصد خودكشي دارد

بسياري از افراد فكر مي كنند كسي كه در مورد خودكشي صحبت مي‌ كند قصد جلب توجه دارد و امكان ندارد كه واقعاً خودكشي كند. اما اين مسئله به هيچ عنوان درست نيست و در بسياري از موارد فرد در صورت مشاهده برخورد اشتباه از سوي ديگران واقعاً افكار خود را عملي مي كند. در اين شرايط لازم است كه افكار و احساسات خود را به طور كامل كنار بگذاريد و با ديد آن فرد به مسئله نگاه كنيد. شما مي توانيد با برخورد درست از يك فاجعه جلوگيري كنيد و جان يك انسان را نجات دهيد. راه هاي صحيح برخورد با كسي كه قصد خودكشي دارد به شرح زير است:

1. بررسي احساسات خود

قبل از هر گونه صحبت با فرد ابتدا احساسات و نگرش خود را بررسي نماييد. اگر فكر مي كنيد كه ممكن است در حين صحبت با او عصبي شويد، تحقيرش كنيد و يا سرزنشش نماييد به هيچ عنوان وارد گفت و گو و برخورد با آن فرد نشويد و از فردي ديگر بخواهيد كه به جاي شما اين كار را انجام دهد.

2. سوال پرسيدن

بسياري از افراد بر اين باورند كه اگر در رابطه با خودكشي از فردي كه مشكوك به خودكشي است سوال بپرسند ، ممكن است او را بيش تر تحريك كنند و فكر خودكشي را در سرش بياندازند . اما در واقع اين فكر اشتباه است؛ فردي كه قصد خودكشي دارد منتظر فرصتي است تا مشكلات خود را براي شخص ديگري بازگو كند. در اين رابطه از او سوال بپرسيد تا متوجه شود كه شما حال ناخوش او و مشكلاتش را درك مي كنيد.

3. علل خودكشي | گوش دادن

در حين صحبت و گفت و گو با كسي كه قصد خودكشي دارد ، بيش تر سعي كنيد كه شنونده باشيد. از سخنراني و پند و اندرز دادن به او و گفتن مشكلات خود خودداري نماييد. در ابتدا تنها لازم است كه مشكلات و ناراحتي هاي آن فرد را بشنويد و اجازه دهيد كه اين گونه خود را تخليه كند و سبك شود.

4. در صحبت هاي خود اغراق نكنيد

به هيچ عنوان براي قانع كردن فردي كه قصد خودكشي دارد قول‌ هايي ندهيد كه نمي توانيد آن ها را عملي كنيد. شايد با خود فكر كنيد كه اين قول ها و حرف ها در اين لحظه آن فرد را از خودكشي نجات مي دهد اما در واقع پس از گذشت مدتي فرد مجددا دچار نااميدي مي شود و خطر خودكشي پيش از قبل او را تهديد مي كند.

5. از افراد متخصص كمك بگيريد

و در آخر فراموش نكنيد كه خطر خودكشي به هيچ عنوان مسئله ساده‌ اي نيست و مسئوليت بسيار سنگيني را براي فرد به همراه دارد. هرسخن و حركت شما مي تواند راهي باشد براي بازگشت فرد به زندگي و يا هل دادن بيش تر او به سمت خودكشي و مرگ؛ پس بسيار اهميت دارد كه از يك فرد متخصص كمك بگيريد تا شما را در اين زمينه راهنمايي كند.

راه هاي پيشگيري و رفع علل خودكشي

در برخي از موارد، تشخيص فردي كه قصد خودكشي دارد بسيار دشوار است. تمام شرايط طبيعي به نظر مي‌رسد اما به محض مشاهده هريك از شرايط هشدار دهنده، بايد اقدامات زير را انجام دهيد. حتي در شرايط عادي نيز اين اقدامات لازم است اما در شرايط بحراني بسيار ضروري خواهد بود:

1. روان درماني راهي موثر در رفع علل خودكشي

بسيار مهم است كه در صورت مشاهده عوارض اختلالات رواني، به خصوص افسردگي، حتما بلافاصله به روانشناس مراجعه كنيد. شايد شما فكر كنيد كه اين رفتارها نشانه بلوغ يا نشانه جلب توجه است، اما اين فكر نشانه ناآگاهي و عدم توانايي شما در ارتباط موثر با فرزندتان است. بنابراين مشكلات رواني را جدي بگيريد و براي درمان آن اقدام كنيد. مشاوره افسردگي ضروري بوده و در نظر داشته باشيد كه هزينه‌هاي روان درماني بسيار ناچيزتر از هزينه‌هاي تحميلي ثانويه خواهد بود. براي كسب اطلاعات بيش تر در زمينه مشاوره افسردگي كليك كنيد.

2. علل خودكشي | يشگيري از خودكشي با دارو درماني

گاهي اوقات مشكلات به حدي است كه فرد نياز به استفاده از دارو دارد. در اين گونه موارد با تشخيص پزشك و روان پزشك و كمك روانشناس، داروهاي مناسب براي كنترل وضعيت خلقي و مكانيزم‌هاي مغزي فرد تجويز خواهد شد. به همراه دارو درماني نياز است روانشناس دائم وضعيت رواني فرد را تحت نظر داشته باشد تا از خودكشي احتمالي جلوگيري كند.

3. توجه مثبت نامشروط

گاهي پاسخ «خوبم» ديگران نسبت به احوال پرسي شما دقيقا معني اصلا خوب نيستم مي‌دهد اما شما متوجه نمي‌شويد. خيلي‌ها مي‌گويند خوب هستند چون حوصله و رغبتي براي پاسخ دادن يا حرف زدن با شما را ندارند. به آن‌ها نزديك شويد، بدون قضاوت و با توجه مثبت نامشروط با آن‌ها برخورد كنيد.

4. پيگشيري از خودكشي با آموزش توانايي سازگاري

آموزش توانايي سازگاري توسط روانشناس و متخصص، براي همه افراد مهم است، مخصوصا كساني كه زمينه انجام خودكشي را در آن ها حس مي‌كنيد. فرد بايد بداند نسبت به شرايط سخت چگونه رفتار كند و چگونه به بحران‌ها واكنش نشان دهد. خودكشي در مقابل تمام شدن يك رابطه عاطفي سطحي و كوتاه مدت، و يا خودكشي بخاطر مشروط شدن در دانشگاه قطعا راه حل مناسبي نيست. مهارت‌هاي حل مسئله به افراد كمك مي‌كند تا در زمان‌هاي بحراني با ديد بهتري به موضوع نگاه كنند.

5. علل خودكشي | اشتن ارتباطات سالم

هركس در زندگي افرادي را نياز دارد كه او را دوست داشته باشند و به او اهميت دهند. داشتن خانواده مهربان و دلسوز، داشتن دوستان فداكار و صميمي و داشتن يك رابطه عاشقانه كامل و لذت بخش، همه و همه به فرد مستعد، انگيزه ادامه زندگي، حتي در شرايط سخت را خواهد داد.

6. داشتن هدف و انگيزه

مهم‌ترين علت خودكشي بي انگيزگي است. لازم است كه صحبت‌هاي عزيزانتان درباره آينده و نااميدي او را جدي بگيريد. علل بي انگيزگي او را كشف كرده و از متخصص براي راهنمايي كمك بگيريد. داشتن يك شغل مناسب، انجام فعاليت‌هاي هنري و ورزشي و انگيزه‌هاي تحصيلي، مي‌تواند به فرد براي ادامه زندگي محرك كافي را بدهد. درمان‌هاي شناختي نيز به فرد براي اصلاح تفكر نسبت به زندگي و تغيير نگرش‌هاي منفي بسيار لازم است.

معمولا كسي كه اقدام به خودكشي مي‌كند، مدت‌ها درباره آن فكر كرده و براي اقدام به خودكشي برنامه ريزي مي‌كند. بنابراين ناديده گرفتن صحبت‌ها و نشانه‌هاي خودكشي موضوعي را حل نمي‌كند. بسياري از خانواده ها با وجود نشانه هاي خودكشي به آن اهميت نداده و تنها پس از ارتكاب آن به فكر درمان و حل مسئله مي‌افتند. حتي اگر فرد از خودكشي جان سالم به در ببرد آسيب‌هاي جبران ناپذيري به جسم خود ممكن است وارد كرده باشد. بنابراين پيشگيري از خودكشي اهميت بيشتري پيدا مي‌كند.

ضرورت كمك گرفتن از مشاور و روانشناس

در بسياري موارد اقدام براي خودكشي و پرورش دادن افكار خودكشي به وجود اختلال افسردگي در افراد مربوط مي‌شود. افسردگي بيماري است كه بدون بهره‌مندي از روش‌هاي روان درماني و جلسات مشاوره قابل درمان نيست و در صورت خود درماني علائم آن هر چند وقت يك بار با شدت بيشتري بر مي‌گردد و در نهايت ممكن است پيامدهايي همچون خودكشي را به دنبال داشته‌باشد. متخصصان مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي با بهره‌مندي از متخصصان و مشاوران مجرب در اين زمينه به شما كمك مي‌كنند تا به ريشه‌يابي مشكلات و حل سازگارانه‌ي آن‌ها در خود و يا اعضاي خانودتان بپردازيد. براي كسب اطلاعات بيش تر در زمينه مشاوره فردي كليك كنيد.

مركز مشاوره حامي هنر زندگي

با توجه به افزايش فشارهاي رواني و استرس هاي روزمره ، امروزه بسياري از افراد نياز دارند از خدمات روانشناسي استفاده كنند اما با توجه به به مشكلاتي هم چون كمبود وقت و يا مسائل اقتصادي ممكن است برخي از افراد چشم بر روي اين نياز خود ببندند و از دريافت مشاوره پشيمان شوند . مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي با گردآوري كادري مجرب و متخصص اين امكان را مهيا كرده تا به صورت تلفني با متخصصان تماس بگيريد.
در مشاوره تلفني هزينه كم تري پرداخت مي شود و مسائلي هم چون رفت و آمد و معطلي نيز حذف مي شود. در مشاوره تلفني كيفيت جلسات مشاوره به هيچ عنوان پايين نمي آيد و مي توانيد كل فرايند درمان را به صورت تلفني پيش ببريد . متخصصان حامي هنر زندگي در خدمت شما هستند تا در زمينه حل مسائل و مشكلات ياري تان كنند. براي كسب اطلاعات در زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد.

منبع: علل خودكشي

براي دريافت مشاوره در زمينه علل خودكشي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: علل خودكشي،
موضوع:
[ ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ ] [ ۰۷:۲۲:۱۸ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی