مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

قرص اسهال

اسهال در بدن به عنوان يك مكانيزم نرمال براي خارج كردن سموم از سيستم گوارشي است. در ايجاد اسهال عوامل مختلفي دخيل هستند. در بيماري اعتياد، فرد در زمان مصرف به دليل اثرات مواد دچار يبوست مي شود كه هنگام ترك اين اثرات از بين رفته، حركات روده سريع و منجر به اسهال مي شود.

داروهاي مختلفي براي درمان اسهال بيماران معتاد استفاده مي شود. در اينجا به لوپراميد و ديفنوكسيلات مي پردازيم. لوپراميد نسبت به ديفنوكسيلات عوارض جانبي كم تر و اثرگذاري بالاتري دارد. اين نكته در استفاده از اين داروها خصوصا ديفنوكسيلات خيلي مهم است كه از ميزان تجويز شده بيش تر مصرف نشود. به دليل اينكه موجب سوء مصرف، وابستگي و حتي اووردوز و مرگ مي شود. بعد از دوره ترك به دليل شبه مخدري آن ها مورد مصرف قرار نمي گيرد.

قرص اسهال ترك اعتياد | قرص اسهال لوپراميد

لوپراميد سرعت عمل هضم و حركات روده‌ها و ترشحات معده روده اي را كم مي كند كه اين امر باعث جلوگيري و رفع اسهال شده و باعث مي شود روده كوچك زمان بيش تري صرف جذب مايعات و مواد لازم داشته باشد. لوپراميد، يك ماده فعال است كه آگونيست ( تقليد كننده ) گيرنده هاي مواد افيوني مي باشد. لوپراميد بر روي پروتئين هاي اين گيرنده ها كه در دستگاه گوارش وجود دارد، اثر مي گذارد. اين اثر منجر به تعادل دستگاه گوارش و رفع اسهال در فرد مي شود. لوپراميد درد فرد را تسكين نمي دهد.

طريقه مصرف

اين نكته حائز اهميت است كه طبق ميزان دوز تشخيصي كه پزشك تجويز كرده، مصرف شود. مصرف زياد دارو باعث ناراحتي هاي قلبي و حتي مرگ مي شود. هم چنين مصرف زياد باعث سوء مصرف مواد هم مي شود. به صورت معمول دوز ابتدايي اين دارو 4 ميلي گرم است، حداكثر ميزان دوز روزانه لوپراميد 16 ميلي گرم است كه با توجه به تشخيص پزشك داده مي شود. نيمه عمر لوپراميد نزديك به 10 ساعت است. در صورت اختلالات كبدي به پزشك اطلاع دهيد چون تجزيه اوليه از كبد اتفاق مي افتد. در صورتي كه اسهال تا دو روز بعد از مصرف رفع نشده باشد و يا در مدفوع خود خون يا تغيير رنگ مشاهده كرديد، با پزشك درميان بگذاريد.

قرص اسهال ترك اعتياد ديفنوكسيلات

كساني كه اين دارو را مصرف مي كنند، مي خواهند علائم ناشي از سم زدايي (اسهال) را كاهش دهند. يكي از نام هاي تجاري آن ، لوموتيل است كه متشكل از دو ماده آتروپين و ديفنوكسيلات مي باشد. ديفنوكسيلات شبه مخدر و آتروپين كه ماده اي شبه قليايي است از گياه شابيزك و گياهان ديگر گرفته مي شود. آتروپين باعث ايجاد سردرد و حالت تهوع مي شود كه براي جلوگيري از وابستگي اضافه شده است اما تاثيري نشان نداده است. اين دارو حركات روده را كاهش داده كه منجر به كاهش دفع و رفع اسهال مي شود. غذا زمان بيش تري در روده باقي مي ماند كه مايعات بيش تري جذب بدن شود و در نتيجه مدفوع سفت مي شود. خصوصيات اين دارو شباهت زيادي به خصوصيات مسكن مخدري به اسم دمرول دارد. استفاده از ديفنوكسيلات باعث احساس سرخوشي مي شود، همين مسئله باعث وابستگي در فرد مي شود.

قرص اسهال ترك اعتياد | نحوه مصرف

خيلي مهم است كه پزشك حتما ديفنوكسيلات را تجويز كرده باشد و به همان ميزان تجويز شده هم استفاده شود. مصرف بيش از حد اين دارو مي تواند باعث مرگ شود. معمولا 5 ميلي گرم در فاصله زماني 6 ساعت يك بار استفاده مي شود، دوز دارو با كاهش اسهال كم تر مي شود. اثرگذاري اين دارو در ابتدا 45 دقيقه تا 1 ساعت است. مدت زمان پايداري دارو در بدن كمتر از 5 ساعت گزارش شده است. در صورت اختلالات كبدي به پزشك اطلاع دهيد چون تجزيه گسترده اين دارو از طريق كبد اتفاق مي افتد.

اعتياد

اعتياد شامل رفتارهاي فيزيكي واجتماعي مي باشد كه در پي آن فرد نسبت به هر گونه ماده، رفتار يا شخص وابسته شده و تعادل خود را از دست رفته مي بيند. در اعتياد فرد با اختصاص بيش از حد انرژي و زمان به يك شخص، فعاليت يا رفتار خود را وقف آن مي كند. مواد از عناصر طبيعي و شيميايي تشكيل شده است كه افراد وابسته به روش هاي گوناگوني مانند استنشاق، نوشيدن، تزريق كردن يا بلعيدن مورد استفاده قرار مي دهند و باعث تغييراتي بر خلق و خو و رفتار فرد مي شود.

طبق نظر انجمن روانپزشكي امريكا سوء مصرف مواد منجر به پيامد هاي زيان آور و عود كننده به وجود مي آيد كه با علائم تحمل و محروميت نمايان مي شود. علائم محروميت شامل علائم و نشانگاني خاص است كه با كاهش يا قطع مصرف مواد به وجود مي آيد. اين علائم در برگيرنده مشكلات جسمي، رواني و آسيب در عملكرد اجتماعي، خانوادگي و شغلي فرد مي شود. لازم به ذكر است كه شروع اين علائم نبايد ناشي از بيماري جسمي يا رواني ديگري باشد.

تحمل با يكي از از اين دو حالت شناخته مي شود:
الف. براي رسيدن به نتيجه دلخواه، شخص وابسته نياز شديدي به افزايش مصرف دارد.
ب. با مصرف مداوم دوز مشخص اثرات مواد كاهش مي يابد. براي كسب اطلاعات بيش تر در زمينه مشاوره ترك اعتياد كليك كنيد.


قرص اسهال ترك اعتياد | تعاريف مهم در اعتياد

برخي از تعاريف مهم در اعتياد به شرح زير هستند:

1. وسوسه

وسوسه احساس ذهني است كه به تحريك ميل نياز عاطفي و جسمي براي رسيدن به حالت تجربه شده به وجود مي ايد. از نظر سازمان جهاني بهداشت دو مولفه روان شناختي و فيزيولوژيكي باعث ايجاد ميل به تجربه اثرات مواد در گذشته تعريف مي شود. در مجموع وسوسه تجربه اي دروني براي ميل به مصرف است. سه نكته مهم در مورد وسوسه به شرح ذيل است:

1_ وسوسه اگاهانه مي باشد يعني ميلي كه فرد دارد حتما به ان اگاه است.2_مبهم نباشد و معطوف به انجام يك كار يا يك فعل باشد يعني فرد مي داند چه نوع ماده اي مي خواهد. 3_قابل اندازه گيري مي باشد يكي ازساده ترين روش ها روش ليكرت است؛ فرد از 1 تا 10 شدت وسوسه رو اندازه گيري مي كند.

با توجه به ويزگي هاي شخصيتي و موقعيتي وسوسه در افراد پديده اي متفاوت مي باشد:
سوماتيك: به طور مثال فرد بيان مي كند قلبم تند مي زند يا مزه اش در دهانم است.
عاطفي: فرد بيان مي كند غمگين است، كسل است يا شاد است.
شناختي: فرد نمي تواند فكر مواد يا مصرف آن را از ذهنش بيرون كند.

انواع وسوسه

وسوسه قطع مصرف: بلافاصله پس از قطع مصرف به وجود مي آيد، سير نزولي دارد و مدت زمان آن كمتر از دو هفته مي باشد. علت ان كاهش ماده در بدن فرد مي باشد.
وسوسه وابسته به نشانه : اين نوع وسوسه درمواجهه فرد با شروع كننده ها مثل اشخاص، اشياء يا موقعيت هاي بيروني و دروني شكل مي گيرد. مواجهه فرد با اين نوع شروع كننده ها احتمال مصرف مجدد را دو تا سه برابر افزايش مي دهد.
وسوسه ناشي از حس بد: در نتيجه هيجانات منفي فرد از جمله اضطراب، استرس، خلق پايين، غم و اندوه اين نوع وسوسه شكل مي گيرد. غم و اندوه يك شروع كننده دروني مي باشد.
وسوسه ناشي از سرخوشي و لذت: در برخي از افراد به علت حس موفقيت و خوشحالي ناگهاني باعث بروز وسوسه مي شود. به اين دليل كه توانايي درتنظيم يا كنترل هيجانات خود ندارند.
وسوسه مربوط به انتظار مصرف: در اين نوع وسوسه هرچه به زمان مصرف نزديك مي شود، قدرت و ميل مصرف در فرد افزايش پيدا مي كند. براي مثال ساعت مصرف فرد اگر 7 باشد از چند ساعت قبل وسوسه شروع مي شود و با نزديك شدن به ساعت 7 وسوسه افزايش مي يابد.

2. بهبودي

بهبودي يعني بازگشت به حالت قبل از بيماري اما در اعتياد بهبودي به صورت نسبي است و با توجه به وضعيت موجود فرد از كاهش مصرف تا قطع كامل مواد متغير مي باشد.

3. لغزش

يك بار استفاده پس از قطع مصرف را لغزش مي گويند. يكي از عامل هاي مهم لغزش ايجاد وسوسه در فرد است. در لغزش حتما فرد دچار عود و وابستگي دوباره به مواد نمي شود.

مراحل اعتياد

تحقيقات نشان مي دهد كه فرايند اعتياد 7 مرحله دارد؛ در ابتدا احساسات منفي در فرد نمايان مي شود سپس آسيب به رابطه هاي اجتماعي فرد، عدم مراقبت از خود و حمايت اجتماعي كافي به سمت مصرف مواد مي رود و در مرحله بعد ايجاد انكار در شخص است كه منجر به گرفتاري بيش از حد فرد در دام اعتياد مي شود. سپس به مرور زمان شخص روابطش در سطوح مختف فردي، بين فردي و اجتماعي گسسته شده و در صورت عدم درمان مناسب در چرخه اعتياد گرفتار مي ماند.

برطرف كردن درد در ترك اعتياد، داراي دو مرحله است؛ در نخستين مرحله با وجود درد ناگهاني و تحمل درد، بيمار دچار احساس پوچي و بي ارزشي مي شود ولي به مرور زمان در طي يك پروسه با مسئله خود رو در رو مي شود. در مرحله بعد اين معضل را حل و فصل مي كند. در اين زمان مسئله خود را مي پذيرد و پي به ارزش هاي خود مي برد. وضعيت پيش آمده را تحمل مي كند و به سوي درمان خود مي رود. در اين مرحله انگيزه مورد نياز به وجود مي آيد و در پايان خود را به عنوان فرد كارآمد مي بيند.

عوامل روانشناختي در ايجاد اعتياد چيست؟

عوامل روانشناختي در اعتياد به شرح زير هستند:

1. قرص اسهال ترك اعتياد | سبك دلبستگي

دلبستگي بين كودك و مادر يا افراد مراقب كودك كه يك پيوند هيجاني است، شكل مي گيرد. در افرادي كه داراي دلبستگي ايمن هستند، آسيب پذيري كمتري وجود دارد. افراد وابسته به مواد، از سرخوردگي هاي شديدي كه به صورت تجربه هاي دردناك در ارتباط با مراقبين خود به ويژه مادر رنج برده و منجر به وابستگي فرد به عوامل بيروني مي شود و استفاده از مواد يكي از روش هاي جبران خلاء هاي دروني فرد در مراحل بعدي زندگي اش است. براي اطلاع بيش تر از سبك دلبستگي كليك كنيد.

2. خودكارآمدي

خودكارآمدي، باور فرد نسبت به خودش درباره چگونگي توانايي خود در ايجاد تغيير كارآمد است. خودكارآمدي پايين و مصرف مواد رابطه قابل ملاحظه اي باهم دارند. افرادي كه خودكارآمدي پاييني دارند، در موقعيت هايي كه ناكام مي شوند به مصرف مواد روي مي آورند. افراد با خودكارآمدي بالا در موقعيت هاي استرس زا و ناخوشايند نسبت به فشار اطرافيان و مصرف مواد مقاوم تر هستند.

3. ناگويي هيجاني

در ناگويي هيجاني فرد در شناختن احساس، وصف كردن احساس اطرافيان، تمايز قائل شدن بين احساس و هيجان هاي فيزيولوژيكي دچار دشواري و مشكل است. در رابطه با ناگويي هيجاني و آسيب پذيري به اعتياد اين مسئله مطرح است كه فرد براي فرار و فاصله گرفتن از هيجان هاي منفي خود به مصرف مواد روي مي آورند.

4. سبك فرزند پروري

فرزند پروري به عنوان فرآيند پيچيده، داراي روش هاي مخصوصي براي رشد فرزند استفاده مي شود كه شامل تلاش هاي والدين در ايجاد كنترل فرزند است. در فرزندان والدين مقتدر آسيب پذيري به اعتياد به مراتب كم تر است. اين والدين با تامين نيازهاي عاطفي فرزندان خود، ايجاد رفتارهاي وابسته را در آن ها كاهش مي دهند. در فرزندان والدين مستبد و سهل گير به دليل اينكه عدم روش منطقي و عدم نظارت رفتار فرزندان وجود دارد، آسيب پذيري به اعتياد بيشتر است. براي كسب اطلاع بيش تر در زمينه سبك هاي فرزندپروري كليك كنيد.

5. قرص اسهال ترك اعتياد | تكانشگري

تكانشگري، عكس العمل هاي بي برنامه و بدون فكر و سريع به عوامل دروني و بيروني است كه فرد به عواقب منفي اين عكس العمل ها درباره خود و اطرافيان توجه نمي كند. همان قدر كه تكانشگري در فرد بالا باشد، آسيب پذيري وي هم به اعتياد بيش تر است. افراد تكانشگر دچار دشواري در كنترل تكانه هايشان هستند كه اين امر منجر به ريسك پذيري بالا در آن ها مي شود و در مقابل اعتباد به دليل عامل هاي تشويق كننده آسيب پذير هستند و احتمال انجام رفتارهايي با ريسك بالا مانند مصرف مواد در آن ها زياد است.

6. راهبردهاي مقابله اي

راهبردهاي مقابله اي روش هايي است كه فرد تلاش هاي رفتاري و شناختي در جهت مديريت خواسته هاي دروني و بيروني خود كه از ديد وي تهديد كننده است، انجام مي دهد. استفاده فرد از راهبردهاي مسئله مدار آسيب پذيري به اعتياد را نسبت به راهبردهاي هيجان مدار كم تر مي كند. افرادي كه از راهبردهاي مسئله مدار استفاده مي كنند به دليل فائق آمدن بر مشكلات، عزت نفس آن ها افزايش پيدا مي كند. افرادي كه از راهبردهاي هيجان مدار استفاده مي كنند به دليل عدم موفقيت در حل مشكل، عزت نفس آن ها كاهش مي يابد و در برابر آسيب هاي رواني مثل اعتياد آسيب پذير مي شوند.

7. تاب آوري

تاب آوري باعث بالا بردن توانايي تحمل و سازگار شدن با معضلات و فائق آمدن بر آن ها مي شود. فرد را در برابر آسيب هاي روانشناختي محفوظ مي كند. در افراد با تاب آوري پايين، هدف و معنا در زندگي شان وجود ندارد، در برابر مشكلات فروپاشي مي كنند و بي انگيزه مي شوند، در برابر تغييرات انعطاف ناپذيرند و نمي توانند با ترس هايشان كه همواره وجود دارد، روبرو شوند كه اين موضوع باعث مي شود در شرايط تهديدآميز به مصرف مواد گرايش داشته باشند. براي كسب اطلاعات در زمينه مهارت تاب آوري كليك كنيد.

8. قرص اسهال ترك اعتياد | نشاط ذهني

نشاط ذهني، دارا بودن انرژي ذهني و فيزيولوژيكي براي به دست آوردن تجارب سرزندگي و پرانرژي بودن است. افرادي كه نشاط ذهني پاييني دارند در برابر اعتياد آسيب پذيرتر هستند. دليل آن اين است كه فرد نسبت به كنترل اتفاقات و تجربه كردن سرزندگي و شوق، احساس ناتواني مي كند، در نتيجه عزت نفس پاييني دارند. اين امر باعث مي شود در برابر خواسته هاي غيرمنطقي اطرافيان مقاوم نباشند. اين امكان وجود دارد براي تقويت عزت نفشان بخواهند با افراد مصرف كننده همانندسازي كرده و سرزندگي را به دست بياورند.

9. كمال گرايي

در كمال گرايي فرد معيارهاي خيلي بالايي براي عملكرد خود وضع مي كند و در نتيجه خود سرزنشگري و افكار منفي نسبت به خود دارد. كمال گرايي منفي باعث آسيب پذيري به اعتياد مي شود. اين افراد مي خواهند هر كاري را به بهترين شكل انجام دهند، در غير اين صورت رضايت ندارند. اگر به بهترين شكل انجام نشود، در آن ها نگراني و احساس گناه شكل مي گيرد. به صورت معمول دچار شكست مي شوند و در اين هنگام ارزش فرد در پيش خودش كم مي شود، احساسات منفي پيدا مي كند و باعث ايجاد اضطراب در فرد مي شود. اين افراد براي كم كردن اين اضطراب و احساس گناه به مصرف مواد روي مي آورند.

10. عزت نفس

عزت نفس تاثير قابل ملاحظه اي بر بعدهاي عاطفي و شناختي فرد دارد و اهميت آن در برابر مقابله با بحران هاي زندگي نشان مي دهد. سوء مصرف كنندگان نسبت به خودشان و موقعيت يا هر دو آن ها احساس ناخوشايندي و ناراحتي دارند. اين افراد داراي احساس ناكارآمدي، نگراني بالا، افسردگي، ناامني و تعارضات دروني هستند و توانايي حل مسائل را در خود نمي بينند، اين افراد از عزت نفس پاييني برخوردار هستند. براي كسب اطلاعات بيش تر در زمينه عزت نفس كليك كنيد.

11. قرص اسهال ترك اعتياد | باورهاي فراشناخت

باورهاي فراشناخت، باورهايي است كه فرد درباره ي تفكرش و فرآيند آن دارد. افرادي كه داراي باورهاي فراشناخت ناكارآمد هستند نسبت به اعتياد آسيب پذيرترند. اين افراد در برابر رويدادهاي مشكل زا، از تفكرات تكراري، عادت هاي توجه اي ناسازگاز نگراني و سبك هاي مقابله اي ناسازگار استفاده مي كنند كه به دليل آشفتگي هيجاني و شناختي آن ها است. در نتيجه در آن ها سبك هاي كنار آمدن مثل مصرف مواد ايجاد مي شود كه باعث تداوم بيشتر در وابستگي به مواد است.

12. استرس ادراك شده

استرس ادراك شده برداشتي است كه فرد از موقعيتي تهديدآميز دارد. براي فردي يك موقعيت بي خطر و براي فرد ديگري همان موقعيت به صورت تهديدآميز ديده مي شود. در افرادي كه استرس ادراك شده بالاتر است براي فرار از موقعيت بحراني به مصرف مواد روي مي آورند كه در اين صورت مصرف مواد باعث ايجاد امنيت در وي مي شود.

ضرورت مشاوره ترك اعتياد

مصرف مواد در عملكرد فرد وابسته از لحاظ جسمي، رواني و اجتماعي اثرات ناخوشايندي به وجود مي آورد. حتي زندگي فردي، زناشويي و شغلي فرد را در مواردي به شدت تهديد مي كند. مهم ترين مسئله اي كه فرد مبتلا با آن درگير است، وسوسه فرد بعد از ترك و عوامل روانشناختي مي باشد. همان طور كه گفته شد ايجاد اعتياد و تداوم در ترك ريشه در عوامل روانشناختي دارد.

توصيه مي شود افراد مبتلا به اعتياد در تمامي مراحل براي كمك گرفتن با متخصص و روانشناس در ارتباط باشند تا بتوانند با كمك روانشناس چگونگي پيدايش و علت اين اختلال را با روش هاي تخصصي بر مبناي روانشناختي حل كنند. در اين زمينه متخصصان و روانشناسان حامي هنر زندگي آماده ارائه خدمات به صورت حضوري و تلفني مي باشند. براي كسب اطلاع بيش تر در اين زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد.

منبع: قرص اسهال ترك اعتياد

براي دريافت مشاوره در زمينه قرص اسهال ترك اعتياد مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: قرص اسهال ترك اعتياد،
موضوع:
[ ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ ] [ ۰۹:۲۸:۱۲ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی