مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

انواع رابطه

در دنياي انسان ها روابط بسيار زياد هستند كودكي كه به دنيا مي‌آيد در فرايند رشد و بلوغ و جواني و بزرگسالي و ميانسالي و پيري داراي روابط متعددي هست. ما انسان ها با روابط خود تعريف مي‌شويم. رابطه ي اصلي ما با مادر يا ابژه ي اوليه، رابطه با اعضاي خانواده، رابطه ي دوستي، رابطه ي كاري و اجتماعي و روابط عاطفي و هزاران رابطه‌ي ديگر كه ما روزانه با آن ها سروكار داريم. تمام روابط ما ممكن است فراز و نشيب هايي داشته باشد؛ گاهي بسيار كارآمد باشند و حال ما با داشتن آن ها خوب باشد و گاهي هم ممكن است روابطمان دلچسب نباشد و خراب شده باشد.
 

چگونه رابطه خراب شده را درست كنيم | ريشه هاي خراب شدن روابط

براي خراب شدن يك رابطه دلايل مختلفي مطرح مي‌شود كه برخي از مهم ترين و شايع ترين آن ها به شرح زير هستند:
 

1. طرحواره ها

طرحواره ها از جمله دلايل مهمي است كه در اين مقاله به آن خواهيم پرداخت. طرحواره ها ريشه ها و الگوهاي ذهني افراد هستند و در تمامي روابط افراد و در تصميم ها و عملكردشان نقش بنيادي دارند. اين الگوها از كودكي و طبق رابطه اي كه با والد اصلي كه مسئوليت عمده ي رشد با او بوده (ابژ) شكل گرفته است. افراد طبق طرحواره هايي كه دارند رفتار مي‌كنند براي همين هم هست كه در بسياري موارد مشاهده شده كه اگر فردي در رابطه اي مشكلي دارد، در بقيه روابطش هم شرايط مطلوبي را تجربه نمي‌كند يا بالعكس.

2. سبك دلبستگي

كودكي و سنين ابتدايي در شكل گيري سبك دلبستگي ما نقش عمده اي دارد. سبك دلبستگي به چند نوع تقسيم مي‌شود و ما طبق اين سبك هاي دلبستگي در روابطمان عمل مي‌كنيم. سبك دلبستگي فرد و فرد مقابل چه شريك زندگي او باشد يا همكار در روند رابطه تاثير گذار است. براي كسب اطلاع در زمينه سبك دلبستگي كليك كنيد.

3. چگونه رابطه خراب شده را درست كنيم | آموزش غلط و الگوبرداري

از همان دوران ابتدايي رشد، كودك سعي دارد راه و روش زندگي كردن را ياد بگيرد و از رفتار والدين و اطرافيان الگو برداري مي‌كند. اگر محيط خانواده ايمن نباشد و كودك رابطه هاي پر تنش را نظاره گر باشد و يا سبك ارتباطي والدين سازگارانه نباشد كودك و نوجوان الگوي مناسبي در دسترس نخواهد داشت و در نتيجه در روابط خودش هم همان الگوها را تكرار مي‌كند و همان شيوه ي رفتار را ناآگاهانه ادامه مي‌دهد يا ممكن است سعي كند برعكس آن را انجام دهد و اينكه آيا رابطه مطلوب پيش برود يا خير، پيش بيني پذير نخواهد بود زيرا افرادي كه الگوي ارتباطي مناسبي در دسترس نداشتند سبك رفتاري خودشان افراطي خواهد بود.

4. توقعات و انتظارات

سطح توقعات افراد از يكديگر در خراب شدن رابطه نقش مهمي دارد. خيلي وقت ها انتظارات و توقعات چه بجا باشند چه نابجا باعث دلخوري و ناراحتي مي‌شود.

5. الگوهاي شخصيتي و سبك ارتباطي

هر نوزادي كه متولد مي‌شود خصوصيات شخصيتي خاص خود را به همراه دارد و بعضي رفتارها به خلق و خوي اوليه برمي‌گردد. مثلا كودكي كه خيلي خونگرم است و لبخند مي‌زند، باعث مي‌شود از ابتدا الگوهاي ارتباطي بهتري را شكل دهد و برعكس كودكي كه خيلي خونگرم نيست، خيلي لبخند نمي‌زند و خلق و خوي خشن تري دارد سبك ارتباطي ويژه ي خود را شكل مي‌دهد. پس خيلي وقت ها خيلي از ويژگي ها دروني است و قابل تغيير نيست اما شايد بتوان تا حد زيادي كنترل و مديريتش كرد. براي اطلاع بيشتر در زمينه سبك هاي ارتباطي كليك كنيد.

درست كردن رابطه خراب

درست كردن رابطه خراب شده

وقتي رابطه اي خراب مي‌شود حال افراد خوب نيست. گاهي توقع داشتن از افراد براي اين كه ضعف نشان ندهند، قوي رفتار كنند و رابطه ي تمام شده را فراموش كنند كار كاملا اشتباهي است. خراب شدن روابط حال افراد را بد مي‌كند چون خراب شدن رابطه برابر است با از دست دادن خيلي چيزها؛ از دست دادن محيط و انرژي و ديگر روابط وابسته و حس ارزش و اعتماد به نفس و از دست دادن حمايت اجتماعي و اثرات زيادي در فرد ايجاد خواهد كرد.

اثرات از دست دادن روابط

_فرد ممكن است خشم زيادي را تجربه كند.

_فرد به شدت عصباني مي‌شود و قادر نيست عصبانيتش را كنترل كند.

_ممكن است خلق پايين تجربه كند و نشانه هايي از حالت افسردگي را تجربه كند.

_خيلي از روابط كارآمدي زيادي دارند و از دست دادنشان باعث افت فرد در خيلي از موقعيت ها و كارها مي‌شود.

_تجربه ي استرس و فشار رواني زياد

_احساس بي كفايتي و بي ارزشي
 

چگونه رابطه خراب شده را درست كنيم؟

براي درست كردن رابطه خراب شده راهكارهايي وجود دارد كه برخي از آن ها به شرح زير هستند:
 

1. شناختن طرحواره هاي ارتباطي

افراد با الگوهاي ذهني خاص خود وارد رابطه مي‌شوند و از هيچ كدام از آن ها اطلاعي ندارند. طبق طرحواره پيش مي‌روند، خواسته و نيازهاي خاص خود را مد نظر قرار مي‌دهند و بعد توقع دارند فرد مقابل هم كاملا منعطف رفتار كند. خيلي از افراد حتي با طرحواره ي ايثار گري زياد باعث خراب شدن رابطه مي‌شوند چون فردي را انتخاب مي‌كنند كه كاملا از وي سو استفاده كند و در نتيجه رابطه كارآمد نخواهد بود و شكست مي‌خورند. براي شناخت طرحواره هاي خود از يك طرحواره درمانگر كمك بگيريد.

2. چگونه رابطه خراب شده را درست كنيم | آگاهي كسب كردن

يك رابطه به چه دليلي خراب شده و مانند روزهاي اول مطلوب ارزيابي نمي‌شود؟ اگر از دلايل و ريشه هاي آن آگاه باشيد مي‌توانيد رويكرد بهتري براي بهبود رابطه انتخاب كنيد.

3. آموزش مهارت ارتباطي

براي داشتن رابطه ي خوب و حفظ شرايط مطلوب و دلخواه بايد شيوه ي رفتار مناسبي انتخاب كنيد. واژه ي مناسب بكار برديم تا به اين نكته توجه كنيد خيلي وقت ها زيادي توجه كردن، زيادي گذشت كردن و زيادي بها دادن هم روش مناسبي نيست. يك رابطه بايد براي خود شما و فرد مقابل به طور ميانگين خوب ارزيابي شود و هميشه پوئن و امتياز دادن به ديگري درست نيست. پس براي اينكه يك رابطه را درست كنيد بايد شيوه ي ارتباطي مناسبي انتخاب كنيد كه بسته به موقعيت متفاوت است و بهتر است با يك مشاور در اين زمينه صحبت كنيد و راهنمايي بگيريد.

4. فرآيندي ديدن و تغيير زاويه نگاه

وقتي قصد داريد يك رابطه را درست كنيد بايد خوب و بد را باهم ببينيد و ارزيابي كنيد. يك رابطه هميشه خوب و هميشه بد نيست؛ به اين نحوه ي نگاه كردن فرآيندي ديدن مي‌گويند يعني بازه ي زماني را مد نظر قرار دهيد نه همين اتفاقات ناراحت كننده ي اخير را. اين سبك نگاه كردن باعث مي‌شود رابطه ي خود را بهتر ارزيابي كنيد و براي درست كردنش اقدامات بهتري انجام دهيد.

5. به يكديگر فرصت بدهيد براي بهتر شدن رابطه صحبت كنيد

جهت شناخت خودتان اقدام كنيد تا بدانيد چه چيزي علت عصبانيت و بد پيش رفتن رابطه شده و در نتيجه اين امر مي توانيد رابطه خراب شده را درست كنيد.

6. چگونه رابطه خراب شده را درست كنيم | مسئوليت پذيري

هر فردي مسئول رفتار و مسئول بخشي از خراب شدن رابطه است. در خيلي از موارد رابطه ها يك طرفه خر اب نمي‌شوند بلكه كنش و واكنش شماست كه رابطه را خراب مي‌كند پس مسئوليت آن بخش كه خودتان خرابش كرديد را بپذيريد. براي كسب اطلاع بيشتر از مسئوليت پذيري كليك كنيد.

7. گوش دهيد

بدون قضاوت و بدون سو برداشت فقط به حرف هاي فرد مقابل گوش دهيد، خودتان را جاي او بگذاريد تا بتوانيد او و احساسش را درك كنيد. اينگونه يك گام در جهت بهتر شدن رابطه برداشتيد. براي كسب اطلاع در زمينه مهارت گوش دادن كليك كنيد.

8. پذيرش بي قيد و شرط

قرار نيست شما يك نفر را مطابق با آنچه مي‌خواهيد تغيير دهيد و به شما يقين مي‌دهيم، تغيير دادن افراد در روابط شدني نيست. از اين فكر بيرون بياييد كه درستش مي‌كنم. تغيير افراد بسيار دشوار است اگر حتي خودشان تصميم بگيرند اين فرايند طولاني مدت است پس در صورتي براي يك رابطه تلاش كنيد كه فرد مقابل را بدون قيد و شرط قبول داريد.

اين موضوع بدان معني نيست كه خب اگر با من بدرفتار است، اگر هميشه عصباني است، اگر بددهن است و اگر… همه را بپذيرم؛ خير اين موضع يعني اگر اين رفتارها قابل كنترل و مديريت كردن نيست و حالتان با اين فرد خوب نيست شما قادر به تغييرش نيستيد و به تنهايي نمي‌توانيد يك رابطه را درست كنيد.

9. چگونه رابطه خراب شده را درست كنيم | باورها و خاطرات و الگوها

هيچ رابطه اي با مرور شكست ها و تلخي ها رو به بهبودي نخواهد رفت و هيچ تغييري ايجاد نمي‌شود. اگر شما و طرف مقابلتان با همان باورها و الگوهاي رفتاري ادامه دهيد براي ايجاد تغيير و بهبود رابطه بايد در باورها و شناخت و الگوهاي ذهني تغيير ايجاد كنيد تا رابطه درست شود.

10. از خودتان غافل نشويد

سعي كنيد يك الگوي مراقبتي و بهزيستي براي خود داشته باشيد و خود را مقيد كنيد هر اتفاقي هم كه افتاد پايبند برنامه ي خود باشيد. ورزش كنيد، غذاي دلخواهتان را درست كنيد، موسيقي مورد علاقه خود را پخش كنيد. با اين روش ها آرام تر مي‌شويد و در انتخاب روش برخوردتان بهتر عمل خوايد كرد. براي كسب اطلاع از آرامش كليك كنيد.
 

چگونه رابطه خراب شده را درست كنيم | آيا هر رابطه اي را بايد درست كرد؟

از دست دادن روابط براي انسان درد عميق روحي و رواني به بار مي‌آورد و فرد از لحاظ هيجاني بهم مي‌ريزد. چه يك رابطه خوب و مطلوب ارزيابي شود چه بد و ناكارآمد بازهم از دست دادن و شكست براي هر فردي دردناك است، پس قبل از اينكه درصدد درست كردن روابطتان باشيد بايد كمي صبر كنيد. رابطه مفهوم مشخصي است كه دو نفر در آن سهيم هستند. شما يك طرفه نمي‌توانيد يك رابطه را بسازيد پس لطفا از اصرار براي درست كردن رابطه بپرهيزيد.

سعي كنيد زمان بدهيد هم به خودتان هم طرف مقابل شايد نتيجه ي اين فرصت دادن اين باشد كه ادامه ندادن خيلي بهتر است تا اينكه باز هم همه چيز بهم بريزد و از امروز شرايط تلخ تر باشد. اگر تصميم شما يا فرد مقابل اتمام رابطه بود، اصرار نكنيد و توجيه نكنيد و اگر لازم بود از يك مشاور درخواست كمك كنيد. توصيه ي ديگر اين است اگر هميشه در رابطه ناراحت هستيد، سعي كنيد ريشه ي اين ناراحتي را پيدا كنيد. خيلي از مواقع ترك يك رابطه مخرب، بهتر و سازنده تر از ماندن و عذاب كشيدن است. براي كسب اطلاع از روابط ناسالم كليك كنيد.
 

اگر فرد مقابل شرط گذاشت براي درست كردن رابطه بپذيرم؟

در موقعيت ها و زمان هايي كه سطح هيجان شما بالا است مطمنا توانايي تفكر منطقي شما كمتر مي‌ شود و ممكن است شرط هايي را قبول كنيد كه از پس آن ها برنياييد و باز هم باعث شكست رابطه شويد. قبل از قبول كردن شرايط سعي كنيد از يك مشاور كمك بگيريد، به خودتان زمان بدهيد و شرايط را مديريت كنيد. براي كسب اطلاعات در زمينه مشاوره فردي كليك كنيد.
 

مداخله در بحران و كمك به كسي كه رابطه اش خراب شده

خيلي وقت ها در اطراف ما دوستان و اعضاي خانواده دچار مشكلاتي در روابطشان مي‌شوند و ممكن است از شما كمك بخواهند. با نيت خير و كمك كردن باعث آسيب و جريحه دار شدن احساس فرد نشويد.

همدلي كنيد: وقتي فردي در رابطه اي شكست مي‌خورد به حرف هايش گوش دهيد. دلسوزي نكنيد ولي همراه او باشيد.

خودتان را جاي او بگذاريد: شكست خوردن و ناكامي سخت است. به جاي سرزنش فرد و تحقير لطفا خودتان را جاي او بگذاريد و با حس ناكامي و حال بد او همدردي كنيد.

درمان نكنيد: تا يك نفر از مشكلش صحبت مي‌كند و دردل مي‌كند، لازم نيست يك راهكار و توصيه بدهيد. اصلا شايد فقط نياز دارد صحبت كند و به دنبال راه حل نيست. اگر خواستيد راه حل بدهيد بهترين راه حل اين است كه بگوييد وضعيت و حال بد او بخاطر از دست دادن رابطه طبيعي است. او يك انسان است نه ربات پس به جاي توصيه قوي باش و مقاومت كن و شكست نخور و غصه نخور. به او توصيه كنيد با يك مشاور و درمانگر در حيطه روابط مشورت كند.

سخن آخر

از دست دادن روابط شرايط سختي را براي افراد به وجود مي آورد. هر انساني با روابطي كه دارد تعريف مي‌شود. روابط براي افراد بسيار ارزشمند است و درست كردن رابطه يك انتخاب درست مي‌تواند باشد. براي درست كردن روابط توصيه ها و راهكارهايي داده شد. چالش در روابط ريشه هاي عميق شخصيتي دارد، خيلي از موانع روانشناختي وجود دارد كه مدام در رابطه ها شكست مي‌خوريد براي ارزيابي ريشه ها توصيه مي‌شود از درمانگر كمك بگيريد. متخصصان حامي هنر زندگي در خدمت شما هستند تا در اين زمينه ياري تان كنند. براي كسب اطلاع بيش تر در زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد.

منبع: چگونه رابطه خراب شده را درست كنيم؟

براي دريافت مشاوره در زمينه چگونه رابطه خراب شده را درست كنيم؟ مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

امتیاز:
بازدید:
[ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ ] [ ۰۶:۵۱:۲۰ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی