مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

انواع مختلف نوروفيدبك

در اين بخش از مقاله لورتا نوروفيدبك چيست به بررسي انواع مختلف آن مي پردازيم.با تقريبا 50 سال استفاده ي باليني، حوزه نوروفيدبك به طيف وسيعي از رويكردها و روش ها تنوع يافته است. همه ي نتايج نوروفيدبك و لورتا نوروفيدبك به مهارت پزشك باليني و توانايي ابزارهاي او بستگي دارد. سيستم هاي نوروفيدبك از ماشين هاي غلظت ساده تا آرايه هاي حسگر كامل با قابليت تصويربرداري عميق از مغز را شامل مي شوند. آنها به سه دسته ي گسترده تقسيم مي شوند كه با نام هاي خاص خود شناخته مي شود.

نوروفيدبك سنتي يا همان EEG

نوروفيدبك نوروفيدبك سه بعدي يا QEEG لورتا

نوروفيدبك اين سيستم ها اغلب نوروفيدبك را به عنوان آموزش حالت مغز، تهويه مغز يا بهينه سازي عصبي كه با ادعاي منحصر به فرد بودن همراه است معرفي مي كنند. برخي ديگر با استفاده از مولفه هاي نوروفيدبك اي اي جي با سنسور دوگانه و انواع پروتكل هاي آموزشي از قبل ساخته شده يك نام يا روش را تعميم مي دهند. براي اطلاع بيش تر در زمينه نوروفيدبك كليك كنيد.

معرفي بيشتر لورتا نوروفيدبك

در اين بخش از مقاله لورتا نوروفيدبك چيست به بررسي لورتا نوروفيدبك مي پردازيم. نوروفيدبك سه بعدي با استفاده از نسل بعدي ابزارهاي تصويربرداري و آموزش سه بعدي مغز، قابليت هاي نوروفيدبك سطحي را با طيف گسترده اي از پيشرفت هاي جديد گسترش مي دهد. با استفاده از يك كلاهك سنسور 19 كانال، پزشك مي تواند هر تعداد ناحيه را با هم پوشش دهد. با استفاده از يك پايگاه داده تحقيقات پزشكي و تصويربرداري عميق از منبع مغز، لورتا نوروفيدبك سه بعدي مي تواند مستقيما كل شبكه هاي مغزي را پوشش دهد.

پيشينه ي تحقيقاتي

محققان با اجراي الگوريتم لورتا در محاسبه بازخورد با 19 الكترود فعال، پروتكل نوروفيدبك توموگرافي را طراحي كردند. مطالعات پيگيري با استفاده از نوروفيدبك توموگرافي با همان الگوريتم، ارتباط باليني اين روش را با نشان دادن بهبود در حافظه فعال، توجه و فرآيندهاي خودتنظيم بيماران مبتلا به اختلالات اعتياد يا بيش فعالي تأييد كرد. استرمان و فريار در سال 1972 اولين اثرات ضد تشنج را در صرع نشان دادند. سپس كاربرد موفقيت آميز اين روش را در كودك مبتلا به سندرم هايپركينتيك توصيف كردند؛ شرايطي از اختلال كه اكنون بيش فعالي ناميده مي شود.

چندين سال بعد اين يافته ها در يك مطالعه بزرگ تر تكرار شد. استفاده از يك پروتكل اصلاح شده شامل نه تنها آموزش بلكه با ريتم كندتري به نام تتا (4-7 هرتز) گسترش يافت. اين پروتكل اصلاح شده تتا / بتا نوروفيدبك نامگذاري شد. پس از آن نوعي از نوروفيدبك با كمي تفاوت در تعريف روي كار آمد؛ به نام نوروفيدبك پتانسيل قشر آهسته كه نشان داد نه تنها داراي خواص ضد تشنج در صرع است كه مربوط به تغييرات مثبت يا منفي در صفحات گسترده سلول هاي گليال مي‌باشد. همين نشان دهنده افزايش فعال شدن (منفي بودن) يا كاهش فعاليت (مثبت بودن) بود. اين نوسانات بسيار كند در الكتروانسفالوگرافي، مربوط به آمادگي هايي است كه در طول يادگيري به زندگي روزمره منتقل مي شود.

تاريخچه

بيوفيدبك اي اي جي انساني ( نوروفيدبك ) در دهه ۱۹۴۰ با استفاده از يك كانال ضبط اي اي جي و سپس در دهه ۱۹۹۰ با ارتقا به چهار كانال آغاز شد. پيشرفت هاي جديد در تصويربرداري عصبي الكتريكي، بازخورد زيستي اي اي جي را به ۱۹ كانال با استفاده از منابع جريان سه بعدي توموگرافي الكترومغناطيسي با وضوح پايين لورتا گسترش داد.

در سالهاي ۲۰۰۴ – ۲۰۰۶ مفهوم مقايسه “در زمان واقعي” EEG با يك پايگاه داده مرجع سالم با استفاده از نوروفيدبك سطح (EEGZ) بر اساس منحني زنگ آماري موسوم به ” Z ” در زمان واقعي توسعه داده و آزمايش شد.

در سال ۲۰۰۹ نوروفيدبك لورتا زد اسكور، با هدف قرار دادن مراكز شبكه مغز كه از آن ها به عنوان مناطق برودمن ياد مي شود، ويژگي هاي لورتا را بيشتر افزايش داد. يك برنامه چك ليست علائم براي كمك به پيوند علائم و اختلال در تنظيم شبكه هاي مغزي بر اساس fmri و PET و نورولوژي در سال ۲۰۰۹ ايجاد شد.

تاريخچه
ليست بررسي علائم و شبكه هاي مبتني بر ان آي اچ كه علائم را به شبكه هاي مغزي مرتبط مي كند، از برنامه نقشه برداري مغز انسان از سال ۱۹۹۰ كه تا امروز نيز ادامه دارد، رشد كرد. يكي از اهداف آن افزايش خاصيت بازخورد زيستي اي اي جي با هدف قرار دادن مراكز شبكه مغز و ارتباطات بين مراكز است كه احتمالاً با علائم بيمار مرتبط مي باشد.

پيشرفت هاي جديد در تصويربرداري عصبي الكتريكي كه در سال ۲۰۱۷ ارائه شد، افزايش رزولوشن محلي سازي منبع سه بعدي را با ۱۲۷۰۰ وكسل با استفاده از SWloreta با توانايي انجام نوروفيدبك مخچه و نوروفيدبك توپي هاي مغزي زير قشر مانند تالاموس، آميگدالا و هابنولا فراهم مي كند. برنامه هاي آينده نوروفيدبك اس دبليو لورتا زي نمونه ديگري از انتقال دانش به دست آمده توسط طرح هاي نقشه برداري مغز انسان براي كمك بيشتر به افراد داراي مشكلات شناختي و همچنين مشكلات تعادل و پاركينسون است.

BRAIN AVATAR آموزش نوروفيدبك لورتا

لورتا به توموگرافي الكترومغناطيسي با وضوح پايين اشاره دارد. اين نوعي تجزيه و تحليل كيو اي اي جي است كه تخميني از محل توليدكننده هاي اصلي مغز ارائه مي دهد. به عنوان مثال در انقباض قدامي، شكنج فيوزيفرم و مناطق برودمن فعاليت اي اي جي بيمار. نوروفيدبك لورتا و برين آواتار كه روش ديگري براي انجام نوروفيدبك لورتا است نشان دهنده پيشرفت هاي اخير در اين زمينه مي باشد. آموزش لايو زد اسكور و لورتا هر دو امكان بازخورد متغيرهاي متعدد به عنوان مثال قدرت، انسجام، عدم تقارن، تأخير فاز و بازنشاني فاز را به طور همزمان فراهم مي كند.

همچنين روش هاي لورتا قادر به هدف قرار دادن مناطق خاص مغز هستند. نوروفيدبك لورتا و آموزش ۱۹ كانالِ livez score مستلزم تلاش اضافي مشخصي هم براي درمانگر و هم براي بيمار است. (مانند تهيه و تميز كردن كلاه الكترود و موهاي بيمار در هر جلسه) اما اميد اين است كه اين روش ها مي توانند تعداد جلسات درماني مورد نياز را كاهش دهند و يا روش درماني ديگري را براي موارد چالش برانگيزي كه با ساير فناوري هاي نوروفيدبك بهبود نيافته اند، فراهم كنند.

مقدمه اي بر لورتانوروفيدبك

توموگرافي الكترومغناطيسي مغز با وضوح پايين (لورتا) يك راه حل ويژه براي مسئله هاي معكوس است. اين روش در ابتدا در سال ۱۹۹۴ توسعه يافته و توصيف شده است. در اين مقاله اول روش لورتا به عنوان يك روش جديد براي محلي سازي فعاليت الكتريكي در مغز بر اساس پتانسيل هاي پوست سر از ضبط هاي اي اي جي چند كاناله ارائه شده است.

اين مدل در تضاد با مدل هاي توصيف شده قبلي بود زيرا به تعداد محدودي از منابع نقطه اي يا توزيع سطح شناخته شده نياز داشت. درعوض توزيع چگالي منبع فعلي (سي – اس – دي) را كه در ميكرو آمپر اندازه گيري مي شود، از طريق حجم كامل مغز محاسبه مي كند.


لورتا نوروفيدبك چيست |شيوه فعاليت لورتانوروفيدبك

روش تجزيه و تحليل لورتا متفاوت از ساير روش هاي تجزيه و تحليل كمي اي اي جي است. زيرا قادر است فعاليت نسبي مناطق مغز را با استفاده از الكترودهاي سطحي تعيين كند. روش لورتا تراكم جريان را در يك سطح قشر عميق تر تخمين مي زند. روش لورتا از بهترين الگوريتم هاي تخمين استفاده مي كند كه ژنراتورهاي قشر ناشي از شليك عصبي جمع را مشاهده مي كنند.

لورتا يك مدل كروي سه پوسته اي از پوست، جمجمه و قشر را اجرا مي كند كه در اطلس ام آر آي مغز ثبت شده است. با ثبت مشترك فضاي محلول در اطلس مغز، مي توان فعاليت الكتريكي را در تمام ساختارهاي قشر نقشه برداري كرد. يك مزيت اضافي روش لورتا نسبت به ضبط هاي پوست سر، بازسازي مستقل از مرجع مورد استفاده در به دست آوردن ضبط هاي اي اي جي است. براي اينكه لورتا بتواند به طور دقيق راه حل معكوس را حل كند، فرضيات اساسي وجود دارد.

همانطور كه قبلاً ذكر شد روش لورتا مبتني بر مدل سر سه كره اي است كه از يك محيط همگن در هر كره تشكيل شده است. ثانياً فرض بر اين است كه نورون هايي كه در كنار هم قرار دارند همزمان و در حال شليك هستند. و نهايتا فرض بر اين است كه اين محلول مورد استفاده بر اساس حداكثر صافي است. اين مفهوم توزيع بر اساس راه حلي است كه در آن نورون هاي كنار هم با حداقل تنوع انتخاب مي شوند.

شيوه فعاليت لورتانوروفيدبك
از زمان انتشار اصلي روش هاي لورتا در سال ۱۹۹۴، پيشرفت هاي قابل توجهي در اين روش ايجاد شده است كه اكنون راه حل معكوس را با خطاي محلي سازي صفر رفع مي كند. توموگرافي الكترومغناطيسي مغز با وضوح پايين استاندارد ( اس- لورتا ) براي محلي سازي منابع نقطه آزمايش با خطاي محلي سازي صفر دقيق تر نشان داده شده است. اين مشخصه اي است كه در ميان ساير روش هاي توموگرافي توزيع شده خطي منحصر به فرد وجود دارد.

لورتا روشي براي تجزيه و تحليل رياضي چندين سيگنال اي اي جي از سراسر پوست سر براي تعيين منبع آن ها از داخل قشر است. در دوره هاي اخير رياضيدان روبرتو پسكوال – ماركي راه حل اين معضل را كشف كرده است. او در رياضيات چيزي را حل كرده است كه به عنوان ” مسئله معكوس ” شناخته مي شد. روش روبرتو استنباط محلي سازي را بر اساس نقشه آماري پارامتري اي اي جي به اطلس ديجيتالي از مركز تصويربرداري مغز در موسسه مغز و اعصاب مونترال بنا نهاد.

از توموگرافي الكترومغناطيسي مغز با وضوح پايين دقيق (اي- لورتا) براي تجزيه و تحليل تفاوت در فعاليت نوساني و محلي سازي ژنراتورهاي طيف قدرت اي اي جي پوست سر استفاده مي‌شود. تصويربرداري الكتريكي مغزي با افزايش شناسايي مناطق غيرقانوني شده (به عنوان دو انحراف استاندارد بالاتر يا كمتر از حد معمول) نواحي قشري دخيل در علائم بيمار، توانايي تشخيصي ما را در عمل اعصاب و روان بهبود داده است. استفاده اضافي از لورتا نوروفيدبك زد، ما را قادر مي سازد تا به منظور بهبود علائم مرتبط، مستقيماً اين مناطق بي نظمي را هدف قرار دهيم.


لورتا نوروفيدبك چيست | مناطق مغزي درگير در لورتا نوروفيدبك

در اين بخش از مقاله لورتا نوروفيدبك چيست به بررسي مناطق مغزي درگير در آن مي پردازيم. مناطق خاصي از بي نظمي منسوب به شرايط خاص شناسايي شده توسط لورتا مورد بحث قرار گرفته است. همچنين اين شكل از بررسي قادر به بهبود عملكردهاي شناختي افرادي است كه از اختلال حافظه، پردازش اطلاعات و ساير اختلالات شناختي رنج مي برند.

تجزيه و تحليل دقيق از بيماران مبتلا به افسردگي و يا اضطراب نشان داد كه از ۳۱ مورد موجود در مطالعه، ۲۴ نفر (۷۷٪) بهبود ذهني و عيني و بهبود ناهنجاري هاي كيفيت اي اي جي در ۱۰ جلسه لورتا داشتند. اين نتايج بسيار اميدوار كننده است و نشان دهنده اثربخشي خوب لورتا زد در درمان افسردگي، اضطراب و تقويت شناختي مي باشد.


موارد استفاده از لورتا نوروفيدبك

_با نوعي از اختلالات شديد روان مواجه باشيم.

_فرد با دو اختلال شناختي همزمان كه درمان هريك نيازمند تلاش مستمر است مواجه باشد.

_نقشه مغزي بيشترين مشكل را در ارتباط نواحي مختلف مغزي نشان دهد.

_مساله با نورفيدبك معمولي بهبود نيافته باشد.

_مساله بيمار اساسا با روابط ناهمگن در مغز مرتبط باشد مانند اختلال اتيسم (براي اطلاع از اوتيسم كليك كنيد)

_زماني كه هدف از انجام نوروفيدبك پوشش كل مغز باشد.

_به طور مشخص در اختلالاتي چون ميگرن، وزوز گوش، اختلال يادگيري، وسواس، بيش فعالي و اعتياد

لورتا نوروفيدبك چيست | معايب استفاده از لورتا نوروفيدبك

_هزينه ي بالا

_نياز به تجهيزات بيشتر نسبت به نوع معمولي از جمله نصب كلاه مخصوص و استفاده از ژل بر روي سر مراجع

_صرف زمان طولاني تر براي راه اندازي سخت افزارهاي مربوطه

مزاياي استفاده از لورتا نوروفيدبك

_بالا بودن دقت سنجش و عملكرد نسبت به روش هاي پيشين

_امكان دسترسي به نقاط عمقي مغز جهت اصلاح نقاط

_نزديك به صفر بودن خطاي برنامه درماني

_تمركز بر خواسته هاي مراجع با توجه به چك ليست ارايه شده توسط او

_منحصر به فرد بودن اين روش براي اصلاح روابط مغزي

_دقت بالاي قرار گرفتن الكترودها بر سر بيمار به جهت استفاده از كلاه استاندارد

و در نهايت توجه داشته باشيد كه براي درمان اين اختلالات و كسب اطلاع بيش تر از روش لورتا نوروفيدبك مي توانيد از متخصصان حامي هنر زندگي كمك بگيريد. براي كسب اطلاعات بيش تر در زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد.

 

منبع: لورتا نوروفيدبك چيست ؟

براي دريافت مشاوره در زمينه لورتا نوروفيدبك چيست ؟ مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: لورتا نوروفيدبك چيست ؟،
موضوع:
[ ۵ تير ۱۴۰۰ ] [ ۰۴:۴۱:۵۰ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی