مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

نقش والدين در رابطه با نوجوانان

كيفيت حضور والدين در زندگي نوجوان بر تمام جنبه‌هاي زندگي آن‌ها تأثير مي‌گذارد. نوجواني دوران حساسي است كه انتخاب‌هاي مهم زندگي از جمله انتخاب رشته تحصيلي و مسير زندگي در اين دوران شكل مي‌گيرد. والدين نقش اساسي در هدايت فرزندان و شكل گيري هويت آن‌ها دارند. بنابراين اهميت به كارگيري اصول تربيتي در اين دوران بيش از پيش حس مي‌شود. در اين زمينه مي‌توانيد مقاله تربيت فرزند را مطالعه كنيد.

نوجوان كه از كودكي خود خارج شده به دنبال كسب استقلال و كشف جايگاه و هويت خود مي‌گردد. در اين ميان به دليل بحران‌هايي كه تجربه مي‌كند ممكن است در ارتباط با والدين خود كه سعي بر كنترل و مراقبت از او دارند دچار مشكل شود. والدين مي‌توانند با رفتارها و واكنش‌هاي صحيح از بروز مشكلات و يا حل آن‌ها جلوگيري كنند. 

 

دو اصل اساسي در تربيت فرزند نوجوان

دوره‌ي نوجواني از اهميت بالايي برخوردار است و درصورتي كه والدين فرزندان خود را به خوبي تربيت نكنند، موجب مي‌شود تا اثرات آن تا بزرگسالي بر فرزندان باقي بماند و زندگي آن‌ها را با چالش‌هاي زيادي روبه‌رو كند. در ادامه به دو نكته مهم در تربيت نوجوانان اشاره كرده‌ايم:

نياز به توجه در نوجوان

نوجوانان در اين سن تمايل دارند تا مطرح شوند، به آن‌ها توجه شود و به استقلال برسند. بنابراين اگر والدين دائما خواسته‌هاي آنان را سركوب كنند و به آن‌ها توجهي نكنند، باعث مي‌شود تا فرزندان به تدريج به اين باور برسند كه دوست‌داشتني نيستند و ويژگي‌هاي منفي در شخصيت آن‌ها شكل بگيرد.

البته اين نكته را بدانيد كه توجه بيش از اندازه هم خوب نيست و والديني كه بيش از حد به فرزند خود توجه مي‌كنند و تمام درخواست‌هاي فرزندشان را فورا برآورده مي‌كنند، تدريج با خواسته‌هاي غير منطقي آن‌ها مواجه مي‌شوند و ممكن است در صورت برآورده نشدن نيازها پرخاشگري كنند. براي اطلاع از چگونگي رفتار با نوجوان پرخاشگر كليك كنيد.

ارتباط صميمانه با نوجوان

در صورتي كه والدين بتوانند ارتباط عميقي با فرزندان خود برقرار كنند و به عبارت ديگر با آن‌ها دوست شوند، بسياري از چالش‌هاي بين آن‌ها حل مي‌شود و مي‌توانند با صحبت كردن مسائلشان را حل كنند. ارتباط مؤثر و صميمانه باعث مي‌شود نوجوان در صورت بروز تعارضات و مشكلات به محيط خانواده پناه ببرد و از آسيب‌هاي اجتماعي دور بماند.

نوجوانان در اين سن به بلوغ مي‌رسند و از نظر جنسي دچار تغييراتي مي‌شوند كه توصيه مي‌شود والدين با روانشناسان متخصص در اين زمينه صحبت كنند تا بتوانند فرزند خود را از نظر جنسي به درستي آگاه كنند. البته روش‌هاي مناسب تربيت جنسي بايد از كودكي اعمال شوند. براي آگاهي از تربيت جنسي كودكان و نوجوانان كليك كنيد.

 

فرزند نوجوان خود را بشناسيد

ويژگي‌هاي شخصيتي افراد متفاوت است و نوجوانان نيز شخصيت‌هاي منحصر به فرد خود را دارا هستند. بنابراين ويژگي‌هاي فرزند خود را بشناسيد و از مقايسه كردن با همسالان بپرهيزيد. برخي از نوجوانان در برخي از موارد بيشتر عاطفي و احساسي عمل مي‌كنند تا منطقي و به همين دليل نياز است تا والدين روي رفتار و اعمال آن‌ها نظارت داشته‌باشند. براي آشنايي با رفتار صحيح با نوجوان كليك كنيد.

بهتر است در مراقبت و توجه به نوجوانان زياده روي نكنيد و متناسب با شناختي كه از فرزند خود داريد به او آزادي عمل بدهيد. همچنين لازم است تا دوستان فرزند نوجوانتان را بيشتر بشناسيد، چرا كه در اين دوران افراد بيشترين الگوبرداري را از همسالان و دوستان نزديك خود دارند. گاهي دوستان ناباب آسيب‌هاي فراواني را براي نوجوان به وجود مي‌آورند.

 

آگاهي از تغييرات جسماني نوجوان

نوجوانان در دوران بلوغ از نظر جسماني تغييراتي مي‌كنند و درصورتي كه از اين تغييرات آگاه باشند و در مورد آن اطلاعات كسب كرده‌ باشند، به راحتي مي‌توانند اين دوره را بگذرانند و با اين تغييرات كنار بيايند. اين مسئوليت والدين است تا آگاهي‌هاي لازم و علت‌هاي رفتار را براي نوجوان خود توضيح دهند. در صورتي كه والدين و فرزندان از تغييرات اين دوران آگاهي نداشته باشند، نمي‌توانند به راه‌حل مناسب در مواجهه با بحران‌هاي نوجواني برسند.

دختران حدودا در سن ۱۰ سالگي به بلوغ مي‌رسند و در اين دوره رشد موهاي زائد، تغيير تن صدا، رشد پستان‌ها، عادت ماهيانه و اينگونه موارد از جمله تغييراتي هستند كه در دوران نوجواني آن‌ را تجربه مي‌كنند. در پسران نيز دوران بلوغ معمولا از سن ۱۱ تا ۱۳ سالگي شروع مي‌شود و اين دوران همراه با بم شدن صدا، جهش قد، رشد آلت تناسلي، افزايش ميل جنسي، استقلال طلبي و... مي‌باشد.

بهتر است والدين در اين دوران با توجه به تغييرات جسماني نوجوانان، فرزند خود را درك كنند و آن‌ها را حمايت كنند، تغذيه‌ي مناسبي براي فرزند خود فراهم كنند و فضايي آرام و بدون تشنج براي نوجوانان مهيا كنند.

 

چالش‌هاي دوران نوجواني

نوجوانان در اين دوره از نظر جسماني و رواني تغييراتي مي‌كنند و مي‌توان گفت اين دوره يكي از مهم‌ترين مراحل زندگي هر انساني ست. اگر نوجوان بتواند به خوبي اين دوره را بگذراند، در آينده از شخصيت و روحيه‌ي قوي برخوردار خواهد شد. در اين دوران نوجوانان ممكن است با چالش‌هايي مثل كشمكش ميان استقلال و وابستگي، تعارض با والدين در جنبه‌هاي مختلف، بحران هويت، نيازهاي جنسي و چگونگي ارضاي آن مواجه شوند. انواع ديگري از اين مشكلات را مي‌توانيد در مقاله چالش هاي دوران نوجواني مطالعه كنيد.

بسياري از والدين با وجود رعايت تمامي نكات فررزند پروري، موفق به برقراري ارتباط مؤثر با نوجوان خود و حل تعارضات موجود نمي‌شوند؛ در اين شرايط لزوم مراجعه به مشاوره روانشناسي نوجوان حس مي‌شود. روانشناس با ريشه‌يابي و ارائه راهكارهاي مؤثر به شما كمك مي‌كند.

 

به فرزند خود فرصت جبران بدهيد و او را به خاطر اشتباهاتش سرزنش نكنيد

معمولا نوجوانان در دوران نوجواني ممكن است خطاهايي داشته باشند اما از اين طريق به كسب تجربه و يادگيري مي‌پردازند. اگر والدين نوجوانان اجازه دهند كه آن‌ها مسئوليت كار اشتباه خود را بر عهده بگيرند، موجب مي‌شود تا بتوانند خطايي كه مرتكب شده‌اند را جبران كنند و در زندگي مهارت حل مسئله را بياموزند. 

اما اگر والدين نظارت بيش از اندازه روي نوجوان خود داشته باشند و به آن‌ها فرصت ندهند كه خطاي خود را جبران كنند، باعث مي‌شود تا فرزندشان در آينده نتواند به خوبي از عهده‌ي اشتباهات خود بربيايد و به چالش كشيده مي‌شود. بنابراين به والدين توصيه مي‌شود كه اشتباهات فرزند خود را بپذيرند، آن‌ها را تحقير نكنند و براي جبران آن به فرزندان خود كمك كنند. اگر در مديريت اشتباهات نوجوان خود مشكل داريد، كليك كنيد.

 

مشاوره‌ي نوجوان چه اهميتي دارد؟

مشاوره‌ي نوجوان جنبه‌هاي مختلفي را بررسي مي‌كند و مهارت‌هايي مانند نحوه‌ي برقراري ارتباط و شناخت علائق نوجوان را به والدين مي‌آموزند. همچنين مشاوره كمك مي‌كند تا والدين فرزندان خود را قضاوت نادرست نكنند و از ديد آن‌ها به قضايا نگاه كنند.

طبيعتا انسان‌ها در اين دوران دچار اشتباهات و آزمون و خطا مي‌شوند؛ در اين شرايط مشاوران به خود نوجوانان نيز كمك مي‌كنند تا راه‌هاي از بين بردن تنش‌هاي رواني و سازگاري با محيط را بياموزند.

براي دريافت مشاوره در زمينه تربيت نوجوان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : نوجوان | آنچه كه در مورد نوجوان و نوجواني بايد بدانيم

امتیاز:
بازدید:
برچسب: نوجوان،
موضوع:
[ ۸ آبان ۱۳۹۸ ] [ ۱۱:۰۹:۱۳ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی